Keskustelut Puukauppa Turun seutu lämpiää balttian puulla

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Rane2

    Tuon 15 suurimman laivan rikkipäästön oli laskenut ilmeisesti saksalainen  ympäristöjärjestö Nabu.

    WWF  puolestaan oli laskenut että maailman eläimet ovat vähentyneet 60%.

    Tämä 60% tarkoitti eräänlaista lajien vähenemisen prosenttilukujen keskiarvoa joka tietysti jäi suomalaisessa uutisoinnissa mainitsematta.Luontojärjestöjen matematiikka on suunniteltu helpottamaan varainkeräystä.

    https://yle.fi/uutiset/3-10490500

     

    Rane2

    Nesteytetty maakaasu laivojen polttoaineena vie ilmastonmuutoksen kannalta ojasta allikkoon.

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005790170.html

    Puuki

    Jaa, muistin sitten päästöuutisen väärin. Laivojen lukumäärä oli pienempi ja ainekaan ei ollut sama ”myrkky” eli ei ollut CO2 (joka ei olekaan mikään kovin haitallinen  vaan hyvin tarpeellinen yhdiste kasvun kannalta).

    Sama vika noissa uutisissa kuin aikoinaan kun lihakauppiaan mainoksessa luki : ”Kani -hevosmakkaraa”. Kysyttäessä koostumusta kauppias paljasti, että puolet on kania ja puolet hevosta. Vielä tarkemmin kysyttäessä ilmeni, että makkaraan oli pantu  yksi kani ja yksi hevonen.

    oksapuu

    Huvitti tuo uutinen…

    Selkärankaisten eläinten määrä vähentynyt 60%, vakava asia. Voisi myös tietysti uutisoida että selkärankaisten ihmisten  määrä on lisääntynyt ihan valtavasti…

    Elukka mikä elukka 🙂

    Visakallo Visakallo

    Suomeen on tulossa lisää suuria datakeskuksia, tällä kertaa maailman suurimpia. Ne sijoittuvat maihin, jotka voivat tarjota ympäri vuoden riittävän paljon ja riittävän edullista sähköä. Tämä taas ei ole mahdollista ilman ydinvoimaa. Vihreiden hyvin pieni johtoryhmä  kannattaa ydinvoimaa,  eikä siinä puolueen äänestäjien kantaa kysellä. Todennäköisesti Vihreiden suurin rahoitus tuleekin ydinvoimateollisuudelta. Aina kun siitä on puoleelta kysyttty, törmäävät kysyjät vaikenemisen muuriin, vihreään omerttaan.

    Jätkä

    Valtamerilaivojen saastuttavuudesta puhuttaessa : -Iso säiliöalus kuluttaa liikkuessaan jopa 100 tonnia / vrk raskasta polttoöljyä. Sen rikkipitoisuus saa olla 3,5 %, kun esim Itämerellä liikkuvat laivat polttavat vähärikkistä, jossa on rikkiä ”vain” 0,1 %.

    Vertailun vuoksi henkilöautojen dieselin rikkipitoisuus on niin pieni, että laivojen käyttämän öljyn rikkimäärä on 3500 kertainen autojen dieseliin verrattuna.

    Valtamerilaiva voi tuottaa rikkipäästöä / vrk yhtä paljon kuin kaikki maailman uudehkot autot / vuosi.

    Rahtilaivojen polttoainetta kuluu näinä aikoina kolme miljoonaa barrellia polttoöljyä / vrk.

    arto arto

    Miten tavarat kulkisi jos ei laivalla, Maersk Mc-Kinney Moller” on peräti neljän jalkapallokentän pituinen. Sen pituus on 400 metriä ja leveys 59 metriä. Alukseen mahtuu yli 18 000 konttia. Siinä tanskalainen rahtialus. Jos kyseiset kontit kulkisi rekalla saastuttaisi varmasti paljon enempi tai lentäen vielä paljon enempi.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Ongelma ei olekkaan laivojen käyttämä energia. Laivakuljetushan on hyvin energiaystävällistä.

    Kyse on laivojen käyttämän raskaan polttoöljyn laadusta. Erityisti sen rikkipitoisuus on huikea. Onhan se muutenkin melkoista mönjää. Aikanaan kun laivoissa työskentelin, niin raskaan polttoöljyn lämpötila piti olla sellainen vähän yli sata astetta että se meni edes jotenkuten suuttimista läpi. Vähänkään viileämmällä kelillä sai kannelle vuotaneen öljyn yli kävellä vapaasti tahraamatta kenkiään. Kun sitten tälläistä tököttiä poltetaan dieselissä, ei voi olettaa pakokaasujen olevan ihan niitä puhtaimpia.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Ei kai kukaan ole asettanut ehdolle, etteikö laivakuljetus ole energiaa säästävin kuljetusmuoto. Se on vaan ahneus sikälis paha juttu, että ei haluta maksaa hieman kalliimmasta polttoöljystä , vaikka se on paljon puhtaampaa, koska isoissa kulutuslukemissa muutakin kymmensenttinen polttoainelitran hinnassa merkitsee isoja rahoja laivan omistajille.

    Aikoinaan, kun NESTE hankki ”suuret, hienot tankkilaivansa” , joilla Arabiöljyä kuskattiin Porvooseen, kerrottiin, että kun laivalla on tuotu kolme täyttä lastia Suomeen, se on tienannut hintansa.

    Ei matkakaan merkitse paljoa, kun Suezin kanava jäi pieneksi, laivat toivat Afrikan kiertämällä öljyn halvemmalla Suomeen isomman lastinsa ansiosta.

    Minun lapsuustoverini oli konemestarina valtamerilaivoilla, eläkeikään asti. Hän kertoi tuota samaa raskaasta polttoöljystä, kuin Tanelikin. Se pitää kuumentaa, että tulee juoksevaksi. kertoi, että joka iskulla suuttimesta ruiskahtaa kupillinen öljyä sylinteriin. Konemiehet kävelevät moottorin sisällä sen käydessä ja seuraavat käyntiä.

    Ja Ranelle tiedoksi: En ole ollut laivalla konemestarina, vaan tämä perustuu hankkimiini tietoihin, jotka suuressa määrin ovat kuulopuhetta, mutta ilman välikäsiä. (Samat Tollolle)

    Gla Gla

    Tuo Tekniikka ja Talous-lehdessä ollut juttu, jossa viitattiin Nabun laskelmaan 15 supertankkerin päästöistä on täysi sekamelska. Alunperin laskelma tehtiin vuonna 2009 kehitteillä olleen laivan rikkipäästöjen mukaan.

    Ongelmia riittää. Maailmassa ei ole tuollaisia laivoja, koska kyse oli suunnitteilla olevasta laivasta. Laskelma tehtiin käyttämällä oletuksena likaisinta polttoainetta, mitä laivoihin silloin oli saatavilla (4,5%) ja puhtainta, mitä autoihin oli saatavilla (10ppm). Nykyään läheskään kaiki laivat ei tuollaista tavaraa käytä, laatu on parempaa. Suurin sallittu rikkipitoisuus on 3,5% ja vuonna 2020 raja on 0,5%. Itämerellä raja on ollut vuodesta 2015 0,1%. Lisäksi kyse ei ole muista kuin rikkipäästöistä, laivaliikenteen co2-päästöt ovat liikenteen co2-päästöistä 15%.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)