Keskustelut Metsänomistus Tuulivoimakysymyksiä

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 1,814)
  • Tuulivoimakysymyksiä

Merkitty: 

Aiemmin on jo ollut keskustelua maanvuokrasopimuksista mutta avataan lisäksi yleinen ketju jossa voi käsitellä aihetta laajemmin. Tuuli- ja aurinkovoima saattavat olla yksi teema kevään kuntavaaleissa.

Maanomistajain liiton toiminnanjohtaja Kimmo Collander:

– Pidän hyvänä Keuruun mallia, missä kunta myöntää kaavan tuulimyllyn rakentamiseen, kun ostaja sitoutuu maksamaan asiallisen korvauksen johtolinjan alle jäävästä maasta. Tämän menettelyn soisi leviävän laajemmalle ja toivottavasti maankäytöstä keskustellaan kuntavaaleissa laajemmin myös maanomistajan näkökulmasta.

– Lunastuslaki on tulossa keväällä eduskunnan käsittelyyn. Toivottavasti eduskuntaan mennään oikeusministeriön lausunnolla olleen luonnokseen perustuvalla esityksellä.

http://www.sttinfo.fi/tiedote/70799008/maanomistajien-kimmo-collander-lunastuslaki-ei-vastaa-tata-paivaa

• Berza

Kuule olen etsimällä etsinyt tietoa, enkä muuta löydä, kuin mitä kirjoitan. Laitappa linkki, missä kerrotaan, että tuulivoiman kiinteistövero vaikuttaa valtion tasausmaksuihin.

Minä sitten vastaavasti laitan linkkejä, missä kerrotaan, ettei vaikuta.

Berza

Voimalaitoskunnilla on huomattava etu nykyisessä tasausjärjestelmässä

Tällä hetkellä voimalaitoskunnat saavat huomattavan edun muihin kuntiin nähden, kun ko. kiinteistöveroa ei huomioida tasauksen laskentaperusteissa. Mutta erityisesti tuuli- ja aurinkovoimaa rakentaneet tai rakennuttavat kunnat ovat tuoneet esille myös sen, että rakentaminen vähenisi, jos vero tuodaan tasauksen piiriin. Lisäksi tällä vaarannettaisiin vihreän siirtymän kehitystä. Toisaalta on alueita, joissa ei nykyisellään ole sallittua rakentaa tuulivoimaa ja tämän vuoksi verotulokertymä jää alhaisemmaksi eikä hyötyä tule myöskään tasauksen kautta.

Voimalaitosveron jättäminen tulojen tasauksen laskentaperusteiden ulkopuolelle tarkoittaisi sitä, että kuntien verotulot sisältyvät osittain hyvin poikkeavasti tasauksen laskentaan. Alimmillaan kunnan kaikista laskennallisista verotuloista huomioidaan vain 53 prosenttia tasauksen laskentaperusteissa. Koko maan keskimäärä on hieman yli 90 prosenttia. Kunnat ovat tällä tavoin hyvin eri asemassa keskenään tasauksen näkökulmasta.

Useat voimalaitoskunnista ovat keskimääräistä korkeamman laskennallisen verotulon kuntia. Siitä huolimatta niille myönnetään nykyperustein keskimääräistä heikomman tulotason kunnille tarkoitettua verotuloihin perustuvaa valtionosuuden tasauslisää. Tämä etu tulee näille kunnille nimenomaan voimalaitosveron jättämisestä kokonaan tasauksen ulkopuolelle (pl. ydinvoimalat).

Verotuloihin perustuvaan valtionosuuden tasaukseen olisi mahdollista luoda menettely, jossa jonkin asteinen kiinteistöveron laajennus tasauksessa ei vaarantaisi kannusteita kaavoittaa tuuli- ja aurinkovoimalle.

Jatkossa, kun erityisesti tuuli- ja aurinkovoiman rakentaminen lisääntynee entistä enemmän, joillakin pienemmillä kunnilla voisi laskennallisessa tarkastelussa olla suuren asukaskohtaisen voimalaitosveron takia mahdollisuus alentaa kunnallisveroprosenttiaan merkittävästi. Tämä voimistaisi samalla kuntien välisten kunnallisveroprosenttierojen kasvamista.

Markku Nissinen

finanssineuvos

Teija Kauhanen

erityisasiantuntija

Valtiovarainministeriö

Visakallo Visakallo
    Berza

Vie vattu, minä oon sen ” kymmenen kertaa” kirjoittanut, että jatkossa voi muuttua, mutta voi olla muuttumattakin, tai sitten vedetään se 50 prosenttia puoliksi. Nyt kokoajan olen kertonut, miten nyt on asiat ja ihmettelen, jos et tuota ole ymmärtänyt, sen verran selvä sanaiseseti olen tuon tuonut julki

No jutussahan selkeästi tuodaan esiin se, mitä olen kirjoittanut, mikä lause tuossa kertoo toista🤔

Visakallo Visakallo

Noh Berza, odotetaan  aivan rauhassa, mitä se butjettiriihi tuokaan tullessaan…

Leuku Leuku

Persut toi persuilun politiikkaan, raskasnimimerkki tekee samaa foorumilla. Vähän faktaa ja runsaasti omaa agendaa sekaisin, paino jälkimmäisellä.

Berza

Jospa Visalla on sellaista sisäpiiri tietoa, mistä me muut emme tiedä. Ehken mahdollinen valtion tasaus järjestelmän muutos vaikuttaa taannehtavasti tuulivoiman kunnille tuomaan veroetuun. Meille ei sitä vaan ole kerrottu…vielä🤔

Tietysti on mahdollista, että hän luki vaan kiinteistöveron huomioimisesta tasausjärjelmässä, mutta ei ollut lukenut läksyään, ettei tuulivoima siihen kuulu.🤔

Perko

Tuulivoiman ongelma ei ole enää se, toimiiko tekniikka (se toimii ja tuottaa halvinta sähköä), vaan se, miten hyödyt jaetaan. Alun ”2 000 euron” 40 vuotta sitten  ymmärtämättömyys on vaihtunut taisteluksi siitä, kenen takapihalle myllyt tulevat ja kuka käärii miljoonien voitot.
    Tämä politisoituminen on hidastanut monia hankkeita, mikä on ironista, sillä juuri nyt omavarainen sähkö olisi kansantaloudelle (ja sen ulkomaanvelalle) tärkeämpää kuin koskaan.

Makarov

Alkaa ennemmin Visa lipsua kevytnimimerkkien puolelle kun Berza mitä noita juttuja lukee.

Visakallo Visakallo

Kun välillä hieman keventää, se nostaa ihan mukavasti keskusteluaktiivisuutta lisäten kiinnostusta itse aiheeseen. Nyt näkyy suuret kaupungit olevan huolissaan omista valtionosuuksistaan:

https://yle.fi/a/74-20219275

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 1,814)