Keskustelut Puukauppa Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 82)
  • Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

    Luottoluokittelijat peräävät Suomelle rakenteellisia muutoksia – aiheesta! Nyt kun hallitus yrittää näitä tehdä seurauksena on ”mielenilmaus” = laiton lakko ay-satraappien johdolla. Ihmeellinen tilanne, kun veronmaksajien rahoittamaa toimintaa yritetään järkeistää, niin nämä suojatyöläiset pistävät perseet kenttään!

    Henkilöliikenteelle on ihan sa,a vaikka loppuisi heti, koska niitä tyhjiä junia menee pitkin maata. Neljä ja puoli vuotta on taas kulunut viimeisestä junareissusta. Nämä VR:n ilmaisliput ovat eräänlaisia tukia monien muiden tukien joukossa.

    Tavarajunia tarvittaisiin ainakin metsäteollisuuden tuotteiden kuljettamiseen vientiin. Nyt vienti alkaisi toimia, niin pistetäämpä junat seisomaan. AKT on tietysti kärkkymässä, että pääsisi mukaan pistämään kapuloita rattaisiin.

    Se on tuo kilpailuttaminen paha juttu – pitäisi alkaa tekemään töitä ja palvelemaan jopa asiakkaitakin!

  • Planter Planter

    Totuus on väittelijöiden puolivälissä. Keskituloisia on suurin massa, eivät saa yhteiskunnan tukia, mutta maksavat korkeita suoria veroja ja kulutusveroja ,ei mahdollisuutta verosuunnitteluun, kuten suurituloisilla. Kokonaisveroaste, ottaen huomioon väliliset verot (ALV , bensa, kiinteistö….jne.) on keskituloisilla yli 70%. Tämä joukko pitää maata pystyssä.

    wanhajätkä

    Veturimiesten lakko ajettiin tässä keskustelussa sivuraiteille, olkoon ny sitte niin.

    Minusta ja ex yrityksestänikin tuli kaupunkilainen. Köyhä kaupunki nielaisi rikkaan mlk:n. Voi sitä tehottomuutta virkamiehiltä nykyisin ja näyttäis että mitä suurempi kunta niin sen tehottommaksi se kasvaa.

    Toimin silloin yrityksessäni usean eri kunnan alueella pääosin Lapissa mutta vähän kuitenkin ympäri Suomen.

    Esimerkkinä kerron miten halpaa on jos virkamies uskaltaa virkavastuulla tehdä päätöksiä piiloutumatta isomman kollegion selän taakse.

    Minun piti pystyttää kota ja koira-/poroajelumahdollisuus kasvavalle jouluturistimäärälle jotka eivät mahtuneet mitenkään omille alueilleni.

    esim.1 Rovaniemi mlk; Soitto virkamiehelle ja tarpeen selvittely. Kerroin, hän kysy vaan että montako puuta pitää kaataa että mahut toimimaan. Minä että neljä viis… No paa nuotiot niijen kantojen päälle että häviävät ja siivoo hyvin jälkes.

    Esim. 2 Rovaniemen kaupunki. Ampumarata alueesta oli kysymys. Tilaa hyvin toimia. Asia vaati kolme palaveria jossa oli aamupäivän kahvittelemassa viisi virkamiestä minun lisäksi. Kaupungin teknisen viraston johtaja, kaupungin tekninen johtaja, kaupungin geodeetti, pääpuutarhuri ja liikunta-alueiden pomo. Käytiin Tällä porukalla katselmus syksyllä paikan päällä ja vielä keväällä toisen kerran että en ole aiheuttanu vaurioita. Laskuttivat vuokraa 300 ekua. Montako virkamiestuntia tuo laskutus kattoi? Pari… Lisäksi mulla meni viis puoltapäivää nuijen nilikkien kans ihan turhaan…

    Olis kyllä pyrokratian purkutalkoot paikallaan ihan tosissaan. Virkamiehille virkavastuu ja kyky ja halu tehdä päätöksiä eikä piiloutua kolleegion selän taakse. Näin meillä toimittiin mlk aikana. Kuntalaisen oikeusturvaa ei silti poleta. Valitusoikeus on hallinto-oikeuteen ihan ilmaiseksi. Hyvin harvoin sitä käytettiin

    Johan ne virkamiehet töitä tekee. Ja täysillä. Mutta niiiiin tehottomasti palaveeraamalla!

    MaalaisSeppo

    Veturimiesten lakkohan oli poliittinen, ja se eräänä tavoitteena oli nostaa työväen taistelutahtoa syksyn koitoksiin mm metsäteollisuuden neuvotteluihin.

    Tarkoitus lässähti pahasti, kun viimeisen gallupin mukaan vasemmiston (etenkin demarit) kannatus romahti. Demarithan ja ay- väki ovat perinteisesti tukeneet toisiaan. Kun teollisuudessa oli paljon työpaikkoja oli demarellakin laaja kannatus ja näin julkiselle puolelle palkattiin runsaasti demareita ja julkinen sektori pystyi kasvamaan laajan yritystyöntekijöiden veropohjan ansiosta. Eli yksityisen ja julkisen puolen demarit pesivät toistensa selkiä hyvässä yhteisymmärryksessä.

    Nyt tilanne on muuttunut. Yksityisen puolen työntekijöiden määrä suhteessa julkiseen on laskenut. Selänpesutaakka esim teollisuusliittojen jäsenille on noussut ylivoimaiseksi. Demarien perinteiset kannattajat ovat sen tajunneet, mutta puolueen johto ja ay änkyrät etsivät syntipukkia, kuten yleensä ko tapauksissa muualta (Berner). Syntipukki voi tietysti lähteä, mutta ongelma jää, eikä ratkea ellei juurisyytä, eli julkisen puolen suhteettoman suurta osuutta esim kilpailun kautta korjata.

    Itselläni on viimeaikoina ollut kokemuksia lääkärien toiminnan organisoinnista. Näillä näkymin käyn tänä vuonna 5 kertaa lääkärissä. 2 vielä on edessä. Paremmalla organisoinnilla 5 käynnin sijasta 3 olisi riittänyt ja homma olisi jo hoidettu. Vielä ei ole päästy edes alkuun. Aika huono hyötysyhde. Kilpailu voisi auttaa.

    Jos kilpailutus toimii hyvin, lopputulos on kaikille parempi, vaikka joku saisikin hieman kermaa kuorittua.

    Tolopainen

    Suomen taloudessa on mahdoton yhtälö, yksityisten alojen veronmaksajilta ei voi niin paljon veroja kerätä, että ne riittäisivät nykyisiin julkisiin menoihin. Kun vaje on yli kolme miljardia, se on vieläkin lähes kymmenen prosenttia valtion verokertymästä. Vaikka meillä on työttömiä yli 300000 henkilöä, yritysten on vaikea saada uusia työntekijöitä, koska työttömät ovat väärässä paikassa, eivätkä koskaan tule työllistymäänkään itä-ja pohjois-Suomessa.

     

    Rane2
    Timppa

    ”Itselläni on viimeaikoina ollut kokemuksia lääkärien toiminnan organisoinnista. Näillä näkymin käyn tänä vuonna 5 kertaa lääkärissä. 2 vielä on edessä. Paremmalla organisoinnilla 5 käynnin sijasta 3 olisi riittänyt ja homma olisi jo hoidettu. Vielä ei ole päästy edes alkuun. Aika huono hyötysuhde. Kilpailu voisi auttaa.”

    Samantapaisia kokemuksia minullakin..  Keväällä tunsin tarvitsevani lääkärin tutkimusta.  Käännyin paikallisen terveyskeskuksen puoleen.  Kolmessa viikossa pääsivät siihen tulokseen, että pitäisi käydä lääkärissä.  Vastaanotolle olisi päässyt siitä 7 viikon päästä.   Siirryin heti yksityisen firman asiakkaaksi.  Parissa viikossa diagnoosi (johon ei kyllä edes lääkäriä tarvita eli sepelvaltimotukos) oli tehty ja pääsin hoitojonoon.  Operaatio on tehty ja tukos poistettu.   Tässä vaiheessa kuntoilen raivaussahan kanssa.

    Olen kyllä kanssa sitä mieltä, että yleinen perusterveydenhoito tuntuu siten organisoidulta, ettei sairaan ihmisen kannata sieltä apua hakea.   Pyrkivät mahdollisimman pitkään estämään ihmisiä pääsemästä tehokkaaseen erikoissairaanhoitoon.  Valtaisat säästöt rahassa olisi saavutettavissa asennemuutoksella ja järjen käytöllä.  Ennen kaikkea kuitenkin ihmisten tervehtyminen aientuisi ja mahdollisimman terveen potilaan hoito olisi halpaa ja hoitotulos hyvä.

     

    MaalaisSeppo

    Yksityisen puolen käynti on omassa luvussani. Lähete julkiselta sinne. 10 min käynti oma osuus vajaa 70 €. Diagnoosi ja hoidon hintatieto (1200€). Vaiva ei paha, joten julkiselle takaisin kuulemaan sama diagnoosi (laskua ei vielä tullut).

    Hoito olisi voitu aloittaa heti viime käynnillä, mutta olisi vaatinut uuden käynnin parin päivän päästä. Ei onnistunut, kun eivät hoksanneet ennakkoon suunnitella kahta peräkkäistä käyntiä. No säästänhän minä näinkin reilun 1000 €. Veroeuroja ehkä palaa turhaan lähes saman verran. Sotea odotellen.

    wanhajätkä

    Sivuraidetta edetään ny sitten

    Hammashoitohan on ihan kummalla pohjalla. Tiedän että hampaassa on reikä. Menen ekareissun hammaslääkäriin ni ei sitä aleta korjaan. Sillon vaan kartotetaan mahdollinen hoitotarve. Ja suu kiinni.

    Jos autossani on jotain häikkää ni riittääkö minulle kun menen korjaamolle että asentaja aukasee konepellin ja sanoo että on se rikki….konepelti kiinni…montako aikaa varataan…Tämä tarkastus on vaan satasen mutta seuraavat käynnit jos alan töihinki maksaa kaks…

    harrastelija harrastelija

    Jos tuo veturimiesten lakko oli alkusoittoa syksyn ”neuvotteluille”, niin ei hyvältä näytä. Vrk:n istuminen omalla sohvalla veturin pankin sijasta teki VR:lle n. 1 000 000 €:n vahingon. Nykyisen hallituksen alkaessa kansan antama valtakirja aiheutti AKT:n ”mielenilmaisusta” mittavan vahingon vientiin. Saman tyyppinen käytös vie Suomen luotettavuutta  tavaran toimittajana.

    Ei näihin ”mielenosoituksiin” ole edelleenkään varaa. Ay-liike heijastelee jatkossakin. Ihalainen palkittiin SAK:n toiminnasta työministerin pestillä – seuraksena oli 100 000 työtöntä! Lylyn jatkoelämä jatkuu pormestarina, palkintona siitä jatkuvasta jahkaamisesta ja jarruttamisesta. No pormestarina ei ehkä voi tehdä isompia vahinkojakaan.

    Ylin ”päättäjä” eli kansan demokraattisesti valittu eduskunta ja hallitus ei voi estää oman väestön osien aiheuttamia välttämättömään vientiin auheuttamia  vahinkoja. Ihmettelen näitä globaalisia vientiyrityksiä, että mikseivät voi hakea korvauksia ”mielenosituksista” aiheutuviin vahinkoihin vaikka kansainvälisen oikeuden kautta? Suomen laki ei siihen anna oikeutta.

    arto arto

    Kukaan ei lakkoilisi jos asiat hoidettaisi oikein, Neuvoteltaisi kaikkia osapuoli tyydyttävä tulos. Nykysin joku yksin päättää ja jyrää päätökset. Se on väärä tapa.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 82)