Keskustelut Metsänomistus Yksityisteitä tuetaan, vai tuetaanko?

  • Tämä aihe sisältää 18 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten ate toimesta.
Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Yksityisteitä tuetaan, vai tuetaanko?

    Lukaisin aamulla MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtajan kirjoituksen yksityisteiden merkityksestä maakunnan elinvoimalle. Jutussa kiinnittyi huomio mielenkiintoiseen -ei miellyttävään- yksityiskohtaan. Valtion avut tiekunnille ovat laskeneet 6,8 miljoonaan euroon. Enimmillään tukea on ollut käytettävissä 40 miljoonaa. Samaan aikaan valtio kuppaa tiekunnilta 25 miljoonaa arvonlisäveroina! Meniköhän kaikki säästöhuumassa ihan kohdalleen? Teiden kunto ei ainakaan tämän seurauksena parane.

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    atelle kiitos kommentista. Olen osakkaana kolmessa tiekunnassa joista pienin on toiminut suunnilleen noin kuin kuvasit. Oma tili on ollut mutta ei vuotuisia tiemaksuja. Pankki vaatii meiltä nyt yritystilin perustamista, joten vaihtoehtoja mietitään. Yksi vaihtoehto on tuo että osakkaista yksi toimii pankkiirina. Toinen (joka luultavasti toteutuu) on että anotaan yhdistymistä seuraavaan isompaan tiehen.

    Mallissa jota edellä hahmottelin, urakoitsijat eivät laskuttaisi osakkaita suoraan, vaan tieisännöitsijää. Isännöitsijä jakaisi laskut osakkaille. En vaan tiedä miten alvit mallissa järkevästi käsiteltäisiin, joten se siitä.

    oksapuu

    Yksi tie on mitä kimpassa pidetään kunnossa, ei ole edes perustettu tiekuntaa. Kunta vaatii että pitää olla ainakin yksi vakituisesti asuttu kiinteistö jos hakee avustusta. Vaan eipä ole…

    Viimeksi tuli lasku murske-yhditelmästä minkä maksoin. Taitaa olla halvin tie mihin tiemaksuja maksan.

    Tikan poika

    Tiekuntien koko pitäisi olla myös järkevä. Olen osakkaana 3 eri tiekunnassa ja metsätie km on päälle 100km. Huono puoli isossa on talkoohengen puuttuminen, jos jotain pientä tehdään. Kaikki työt ja palvelut ostetaan.

    Isossa tiekunnassa jo kokouksen koolle kutsuminen maksaa tuhansia ja on aikamoinen show paikanpäällä. Remontti tarpeita olisi, mutta kun remontit maksaa jo yli miljoonan. Niin loppulaskun kun näkee moni alkaa nikottelemaan ja vastustus vain kasvaa(mökkiläiset).

    Vuotuiset menot on aika isot. (Niitot, lanaukset ja sorastukset). 50 tuhannella eurolla ei pitkälle juhlita.

    Joku tietullin tapainen pitäisi saada,  jotta ylimääräistä liikennettä saataisiin kuriin.

    Tuota Alv-mallia voisi kokeilla, mutta yrittäjän pitäisi olla tosi iso sitten. (satoja osakkaita)

     

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    AJ:n kysymyksessä ongelma ei poistu: tiekunta joutuu pulittamaan yrittäjälle töistä kuitenkin alv:n tappiokseen.

    Maksajina pitääkin olla joka osakas erikseen suoraan yrittäjälle. Näin alvin voi vähentää jokainen. Enintään tuki voi kiertää tiekunnan kautta.

    MaalaisSeppo

    On siinä tukirahojen myöntäjällä ihmettelemistä, kun tiekunnalla ei ole muita tuloja kuin tuet. Eiköhän tuet lopu, jos tällaista esittää.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Ei meillä ole ikinä maksettu mitään tiekunnalle.

    Visakallo Visakallo

    Kun meilläpäin  tiekunta hakee kunnalta yksityistieavustusta, on täytettävä kaavake, missä eritellään tiekunnan vuosimenot ja -tulot, paljonko tiekunnan tilillä on rahaa vuoden ensimmäisenä ja viimeisenä päivänä, sekä ilmoitettava ne kokouspykälien numerot, joissa on hyväksytty tilit ja päätetty hakea avustusta. Onkohan muualla maassa mahdollisesti vähän vapaamuotoisempi käytäntö..?

    ate

    Visakallon pohdintaan kommentit oman kotikunnan tukipolitiikasta. Tukea maksetaan tien asutulle osalle reilut 25% kunnossapidon ja hallinnon kustannuksista. Talvi- ja kesäkunnossapidon osalta on määritelty kuitenkin katto xxx€/km, jonka yli menevältä osalta tukea ei enää makseta. Tiekunnan rahavaroja ei tarvitse ilmoittaa, mutta tilit pitää olla tarkastettu ja kokouksessa hyväksytty.

Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)