Keskustelut Puukauppa Ylipitkä laani

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)
  • Ylipitkä laani

    Merkitty: 

    Mietin tässä pienoista palautetta tai jopa reklamaatiota seuraavasta epäkohdasta.

    Ensiharvennus 1,5ha+yläharvennus 0,7 ha käsittävät kuviot käsiteltiin ja kävin katsomassa työn tulosta aloituksen yhteydessä ja nyt hakkuun päätyttyä. Laanin pituus on käytännössä 94m. Kun pinot tehtiin taimikon puolelta, niin nyt on 60m 10m leveää laania ja sitten loput noin 6m leveää. Mikä on mennyt pieleen, kun olisi luullut 150m^3 mahtuneen vähän lyhyemmällekkin kiitoradalle?

    Onko tämä niinkuin normimeininkiä vai valituksen paikka?

  • Visakallo Visakallo

    Oliko harvennuskuviot aivan vierekkäin?

    Nostokoukku

    Normaalimeininkiä tai alle sen. Aika vähällä olet selvinnyt. Katselin tuossa juuri erästä laaninavausta. Metsätie kulkee kapean kankaan ylimmällä kohdalla. Molemmille puolille tietä jäi kapea soiro kivennäismaata, sitten alkoi räme. Nuo kapeat soirot oli harvennettu ja kummallekin soirolle oli hakattu tienvarteen oma hulppea laani. Takaan, että kertymä oli ollut laanipuista suurempi kuin harvennetulta osalta. Valtion mailla näkee niin roheita laaneja, että yksityismetsissä ne joutuisi muokkaamaan ja viljelemään. Koneet eivät saa kuulemma tulla enää tielle purkamaan kuormaa vaan kuorma on purettava metsän puolelta. Moto hakkaa harvennuskuviolle ensimmäisenä laanipaikat. Koskaan en ole vielä nähnyt liian ahtaaksi jäänyttä laania. Kaikkiin olisi mahtunut kolminkertainen määrä puuta. Mutta mitäpä se miulle kuuluu. Laanit ovat hyviä hirvipassin paikkoja. Niissä hitaampikin mies ehtii ottamaan hirven ristikkoon.

    mehtäukko

    Vaikuttaa tekijänsä virheeltä. Jos ptl ei ole hyvin monia, ei maasto-esteitä eikä sähkölinjoja, reilusti olisi aukaistu. Sula-aikana jos mo nimenomaan haluaa tieltä purun ja sitoutuu tien korjauksiin, se onnistuu. Ei muuten.

    140ärrä

    Toisessa viime talven hakkuista kertymä oli 142 mottia, ja ahdas laanipaikka – olisiko pituutta kolmisenkymmentä metriä? Toki tavaralajeja oli vähän, kun kaikki mikä ei ollut tukkia, meni energiaan. Tukkia oli vain kahta lajia.

    Ei toisellakaan hakkuulla noin isoa laania minun mielestä ollut, vaikka kertymää oli vajaat 340 mottia, harvennusta ja enskaa. Molemmissa tapauksissa purku tapahtui omalta tieltä, jolla ei muuta liikennettä ollut.

    Kokenut kaiken tietää

    Kyllähän nuo laanit varsinkin pienemmissä hakkuissa pakkaa olemaan suuria puumääriin nähden. Monesti konekuskit eivät noteeraa hoidettujakaan taimikoita joutomaata kummemmaksi, ja jos on parhaassa kasvussa oleva metsä, niin turha aukko siihen harmittaa, varsinkin, jos menee vielä enskan hinnalla. Monesti mahtuu tuhansien mottien hakkuu saman kokoiselle laanille, kun ajavat tehtaille hakkuun ollessa käynnissä. Laanit ja niiden koko kannattaa sopia ennen kaupan allekirjoitusta, muuten noista voi jäädä paha maku. Voihan siihen koittaa jälkikäteen jotain hyvitystä saada, mutta ei kannata liikoja odottaa.

    Metsuri motokuski

    Taulukon mukaan 500 mottia kuitua vaatii varastopaikkaa reilun 100 m. Jos on useampi lajike kyseessä niin matka luonnollisesti kasvaa kun niitä ei voi yhteenkään laittaa. Se että jos laanista saadaan jatkuva puunajo aikaan niin tietenkin varastopaikka voi olla lyhyempikin.

    Nuakka

    Laanipaikat välillä vähän ihmetyttää. Pari vuotta sitten aloin ajaa hankintapuita valmiille laanille jonka puut ostanut yhtiö teki aikaisemmin pystykaupan yhteydessä. No ei käynyt, oli liian vaarallinen paikka puuautolle. Jatkettiin laania tienvartta pitkin ohjeen mukaisesti ja ajoin puut siihen. Lopputulemana puuauto alkoi käyttää sitä tyhjäksi jäänyttä vaarallista laania välivarastona yhdistellessään pieniä lähiseudun puueriä!

    mehtäukko

    Yhtiöillä on laaneista selvät ohjeet. Jos kuskit alkaa soveltaa omiaan, se jatkuu kunnes tulee ensimmäinen vahinko. Ja maksajakin löytynee…

    Kitsas

    No, näyttää tällaisia hervottomia laaneja muillakin kohtalon tovereilla olleen.. Kuviot oli vierekkäiset ja  suurin, eli koivukuitupinokin oli pyramidin muotoinen ja huipultaan matala. jotain lajia oli 10 pölkkyä, joten ei kovin korkeiksi kasat tälle kentälle päässeet kasvamaan.

    Nyt kun tuota funtsin, niin hakkuu taisi edetä siten, että eskarikuvio laidalla oli moto tehnyt silmukan, joten liekkö eskari hakatun ensin ja sitten vasta se yläharvennus. Se jossain määrin selittää tätä.

    Kai tässä Kitsaan täytyy vaan kitistä sen verran, että sais edes taimilaatikon suruunsa.

    Tämä oli omalla urallani ehkäpä kymmenes hakkuu ja näyttää Kitsaalla piisaavan vielä opittavaa kauppapapereiden syynäämisessä. Niin, muistelisin, että laani on merkitty kovasti lyhyeksi sopimuksiin ja varmaankin tuplamittainen siitä tuli.

    KuneKoski

    Aikoinaan konekoulussa opetettiin varastotilan tarve näin. 3 metristä mahtuu metrille 6 m3 ja 5 metristä 8 m3. Lisäksi tarvitaan 4 metriä jokaista erilleen ajettavaa puutavaralajia kohden (pinojen nousut ja laskut). Tämä ohje oli vielä jälkimitta-aikaa. Jos tiedetään puiden lähtöjärjestys ja voidaan näin käyttää välipuita, saadaan noita 4 metrin nousuja ja laskuja vähennettyä. Nykyisin puut on jo mitattu, kun ne ajetaan varastolle, jolloin pitkää tavaraa voidaan ajaa korkeampiin pinoihin, edellyttäen, että tavaraa on niin paljon, että pinosta tulee pitkä. Maaston muoto vaikuttaa myös. Jos pinon pohja on tien tasoa alempana, voi pinosta tehdä korkeamman. Penkan päällä pino taas nousee puuautolle helposti liian korkeaksi. 3 metristä tavaraa ei sortumavaaran vuoksi voi kovin korkeisiin pinoihin ajaa. Tämä etenkin kevättalvella, jolloin lumi alkaa sulaa pinon alta. Puhdas männikön ensiharvennus tai energiarankasavotta menee käytännössä yhteen pinoon, jolloin varastotilan tarve on pienempi. Päätehakkuussa, jossa pelkästään kuusitukki voi mennä neljään eri pinoon ja yhteensä erilleen ajettavia puutavaralajeja on pitkälle toista kymmentä, on varastotilan tarve huomattavasti suurempi. Eli lyhyesti sanottuna, tilantarve on hyvin tapauskohtainen.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)