Käyttäjän 6 m3 kirjoittamat vastaukset
-
Riipumaton ajatuksia: Minulle metsa tuottaa aineellisia ja aineettomia hyotyja. Metsaa olen ostanut, saanut lahjana ja perinyt. Opit joilla metsaani hyodynnan olen saanut n.5 vuotiaasta alkaen. Nykyisellaan metsanomistus rakenne on muuttunut. Siita johtuu tuo vieraantuminen riista kulttuurista, joka on aikoinaan naytellyt hyvin suurta osaa metsan hyodyntamisessa. Siis pelkkaa tilastollista harhaa, tutkimuksiin ja kyselyihin vastaa ne omistajat jotka ovat etaalla tai vieraantuneet metsistaan. Yhtaan kyselya minulle ei ole tullut omistus historiani aikana, vuodesta -96 tahan paivaan. Tuona aikana omistukseni maara on moninkertaistunut.
Juu. Taalla ei muuten ole sellaista kit-kat kulttuuria kuin muualla. Taalla pitaa olla: ”Otsasi hiessa sinun pitaa leipasi tienaaman,,,” 🙂
”Tiettomien korpien takana?” Mista tuo loytyy? Tuo tarkoittaa sita, etta sudet eivat sovi ollenkaan Suomeen, jos ei aivan Siperiaan, mutta Vienan korpiin ainakin. Ei taalta Suomesta todellakaan loydy Denalin, Yellowstonen tai Isle Royalen kaltaisia habitaatteja. Tuolla ajatus kaavalla Lappiin ehka loytyisi reviiri susiparille, mutta ei laumalle eika pentueelle.
Mina loukkaannuin,,, Kolme vuotta sitten. Perunapeltoa muokatessa vanhalla perajyrsimella. Peruuttaessa kompastuin ja jain alle. Jyrsimessa ei ole ”kuolleen miehen kahvoja”. Paivystyksessa odottelin 3 tuntia tikkausta. Maahanmuuttaja isoaidin hammassaryn laakitys meni vuotavasta haavasta ohi. Ois pitanu ottaa koko suku minunkin mukaan, niinkuin tuo mamu, olis ollut rattoisampaa istuskella odotushuoneessa lahje hyytyneen veren peitossa.
”Sanasta miesta, sarvesta harkaa.” Vedon voitot luvattu sponssaukseen. Eikos sr ole siina?
Tilastonikkarilla paha aukko sivistyksessa. Talviaikaan minkki viihtyy purojen ja jokien varsilla, syoden jarvisimpukkaa ja pikkukaloja. Liikkuu jaa telien alla, hanki joen varrella voi olla koskematon.
Frustraatio:”On mannikko huono ja kuusikko kasvaa, taas haavat perkasin. Jokin tassa unelmassa syvalta mua viiltaa se hirvimesten syy. Voit kaikille sa kertoo etta Oksman pelastaa , kun Kontron petoksen han paljastaa,,,”
Mikapa siina. Mutta kun on ”nyrkilla tapettavan kokoisesta” joutunut rahjaamaan savotoilla, niin eihan tuota ”hirvittavaa kusetusta” voi ottaa vakavasti. ONNIksi voi kulkea omia polkujaan, eika jaada ulvomaan kojoottilaumaan surkeutta minka metsan omistus aiheuttaa.
En raskinut, jattaa susille, hankkikoot ite omat evaansa. Kivaa kun on tollasia SRVA-koiria, paasee isantakin joskus lihapatojen aareen,,,Naithan tuon, ei talla ropilla juosta ison lihan perassa. Onneks koirat tuo proteiineja, muuten joutuis keraamaan muurahaisen munia. Ovat muuten hyvia kun vahassa rasvassa pyorayttaa pannulla, muutama heinasirkka mausteeksi.
Sissos saateri Iron. Eiks me sovittu etta harjoittelu jaa metristen osalta 250:een mottiin? Klapeille ei ollut rajoitusta? Menit ja ylitit kiintion. Mutta nyt taytyy menna grillaamaan, keski- Udmurdialaset noutajani toivat eilen hirven pihaan, poliisi lupasi etta ne saavat syoda sen, kolari hirven. Sisafileet sentaan otin grillattavaksi.