Käyttäjän 6 m3 kirjoittamat vastaukset
-
”Tu pii or not to pii”.
Omat myyrätuhohavainnot ovat vuodelta 2011. Silloinkin ne rajoittuivat vaimon ruusupuskiin. Myyrät kalusivat ruusut hangen alta, jänikset hangen päältä.
Silloin nuo myyrät oli peltomyyriä. Metsämyyriäkin vilisteli maastossa, mutta omilla mailla eivät aiheuttaneet tuhojaan.Tämän vuoden myyrätuhojen saldo on puhdas nolla. Onneksi sammakot alkaa heräillä että lumikoille ja kärpille riittää ravintoa.
Kettuja ei ole näkynyt, mutta lapinpöllöpari etsii pesäpaikkaa samoin kuin kaksi helmipöllöparia.
Varpuspöllöt loistavat poissaolollaan.
Hiiripöllö taisi olla läpikulkumatkalla etsimässä ruokamaita.Niinpä niin. En minäkään enää pidä 20 metristä puuta alikasvoksena. Tuossa kokoluokassa voitaisi varmaan jo puhua säästöpuista?
Omissa toimissani jätän alikasvosta n.0.5-2 metrisenä. Muun puuston alla ”kituuttaneena” ne ei yleensäkään ennätä varjostamaan ympäröivän uudistusalan kehittymistä:Työkaveri osti pojalleen mopon männä syksynä. Mopo oli ollut ajamattomana rapiat puoli vuotta kylmässä autotallissa. Kaasutin täynnä epämääräistä töhnää. Bensassa ei säilöntäainetta.
Sama peli juuri tyttärelle ostetun skootterin kanssa. Kaasutin töhnästä tukossa. Ajamattomana kellari säilytyksessä viime heinäkuulta, Bensan seassa säilöntäaine.Molemmat kylläkin nelitahtikoneita, siis puhtaalla bensalla käyviä.
Näitä nykyisiä ”vähäpäästöisiä” moottoreita.Kaikkiin kausikäytössä oleviin koneisiin olen ruvennut lorottelemaan pienkonebensiinit. Niin kaksi- kuin nelitahtisiin. Hinnasta viis. ”Köyhä joutuu räpeltämään rahalla”. Ei tarvii liotella sormiaan bensassa kun kaasuttimia putsailee.
Lisaantynyt on naava, Kainuussakin.
Päästöttömiä vaihtoehtoja löytyy useitakin. Nälkäviulu ja pukkuri heti alkuun.
Itse siirryin pienkone bensiiniin säilyvyyden ja hajuttomuuden takia
Säädöt kohdilleen, niin se on siinä. Lennosta vaihto ei onnistu.(kivaa tää palstan toiminnan takkuilu, viestitkin lähtee kahtena, toistolla tehoa?)
Päästöttömiä vaihtoehtoja löytyy useitakin. Nälkäviulu ja pukkuri heti alkuun.
Itse siirryin pienkone bensiiniin säilyvyyden ja hajuttomuuden takia
Säädöt kohdilleen, niin se on siinä. Lennosta vaihto ei onnistu.sekoitin Denalin ja Isle Royalen saaren, jota myös on susi keskustelujen yhteyteen liitetty, hakien sieltä referenssejä.
”Yhdysvaltain ja Kanadan rajaseudun Suurten Järvien kokonaisuuteen kuuluu Lake Superior (Suuri Yläjärvi). Noin 240 kilometrin päässä sen luoteisesta rantaviivasta sijaitsee asumaton ja muutenkin täysin luonnontilainen metsäpeitteinen Isle Royalen saari. Se on ollut puoli vuosisataa yhdistetyn hirvi- ja susitutkimuksen kuuluisin laboratorio maapallolla.”
”Tuon saaren dynamiikasta puuttuu kuitenkin immigraatio ja emigraatio, joka vaikuttaa pitkällä aikavälillä tutkimustuloksiin.”Jahti 2/2013
(Pahoittelen kömmähdystäni, nöyrin anteeksi pyyntöni)
Eikös Metsälehdessäkin ollut joku vuosi taapäin juttua tuosta mahlankeruusta?
Mieleen on jäänyt kuva jossa putkisto risteili koivikossa.
Kyseessä taisi olla yrittäjä joka toimitti mahlaa ulkomaillekin pastoroituna ja pullotettuna.Tota noin, kukas se viimeksi nostikaan kissan pöydälle?
Ja kenellähän on krammari jäänyt jauhamaan paikoilleen. Laskehan aloituksesi asiasta.Mielelläni suon Sinulle Jesse rakentavan puheenvuoron aiheesta.
Vaikkapa tuosta egoistisesta lokerosta josta heittelet kommenttejasi Leevin kanssa Tikkusesta.Niimpä, ei siinä suuria tappioita tule jos ”alkuasukkaillekin” jättää elintilaa. Kosteat painanteet, ojanvarret yms.
Ja kyllä niistä alikasvos puistakin kasvaa kelvollista puuainesta.
En todellakaan tuomitsisi sitä harsinnaksi. Harsinnankin voi suorittaa hyvin tai huonosti, tai hyvin huonosti.