Käyttäjän Biokaasujalka kirjoittamat vastaukset

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Biokaasujalka

    Jos oli miesten ponnistelut kovia, niin vaikuttavia kuormia näyttivät vetävän hevosetkin! Onneksi suomenhevostenkin rotulinjaa vielä pidetään voimissaan, tai parempi olisi ehkä sanoa pidetään elossa, vaikkei työtehtäviin sitä enää juuri tarvitakaan.

    Biokaasujalka

    Vastasitkin jo osittain itse itsellesi, eli mediassa ne maskit on suurelta osin esimerkin näyttöä, jos ollaan jossakin muualla kuin ihmisten ilmoilla. Mihin rajoituksiin viittaat viimeisessä lauseessa? Oli jotenkin niin epäselvä postaus, etten saa oikein mistään kiinni, että mikä oli tässä se pointti, vaikka luin tuon läpi varmaan kolme kertaa.

    Biokaasujalka

    Se täytyy vielä lisätä, ettei biokaasu tietenkään pystyisi palvelemaan läheskään suurinta osaa autoilijoista, sillä kapasiteetti on rajallinen, vaikka siinä olisikin kasvattamisen varaa (muistelisin jotain suuruusluokasta 10-kertaiseksi). Silloinkin sitä riittäisi nykyisillä raskaan liikenteen käyttömäärillä ehkä noin 10-15 prosenttiin henkilöautoista (tämäkin muistinvaraista, kun en nyt pääse tarkistamaan lukuja, mutta suuruusluokaltaan noin). Eli erinomainen täydentävä käyttövoima.

    Biokaasujalka

    Kuten nimimerkkikin saattaa tarkkaavaisimmille vihjata, minä tankkaan enemmän kaasu- kuin nestemuotoista.  Biokaasu voi ehkä olla vain määräämättömän mittaisen siirtymäajan polttoaine, mutta onhan se tähän saumaan ja näihin tavoitteisiin täydellinen. Ihmisten jätevesi ja biojätteet sekä eläinten lanta saadaan pois metaania ja hiilidioksidia vapauttamasta ja sillä liikutellaan ajoneuvoja ja lämmitetäänkin joissakin erikoiskohteissa. Lisäksi jos kysyntä lisääntyisi, voitaisiin erilaisilla heittomailla kasvattaa esim. rehuheinää raaka-aineeksi.

     

    Tällä hetkellä kysymysmerkkeinä on jakeluinfran suppeus, tosin verkko laajenee koko ajan. Joustavuutta tuovat konttimalliset tankkauspisteet. Myös käyttövoimavero on käsittämätön väline, joka tuntuu ekologisesti ajattelevan kuskin kurittamiselta. Tosin lähitulevaisuudessa jos biokaasu tulee jakeluvelvoitteen piiriin, se menisi myös polttoaineverotuksen alaiseksi, joten voisi uumoilla käyttövoimaveron poistumista tai ainakin laskua.

     

    Tällä hetkellä polttoainekustannukset on Seat Leon 1.4 TGI:llä keskimäärin 30-40 % pienemmät bensavehkeeseen verrattuna ja tuo on sikäli vähän harvinaisempi laitos, että lisänä on 40 litran bensatankki, joten käyttömatka täysillä tankeilla on noin 1300 km. Uusimmissa kaasuhybrideissä käsittääkseni bensatankit luokkaa 8-15 litraa; toisaalta se taas puoltaa paremmin verokohteluhelpotuksia, kun bensalla ei ole mahdollista ajaa niin suuria määriä, ainakaan ramppaamatta tankilla todella usein.

     

    Mutta suurin hyöty itselleni on kevyempi omatunto, kun joudun pakosti ajamaan Keski-Suomessa asuinpaikkakunnan ja perikunnan metsätilan väliä todella usein, niin tuetaan sitten samalla kotimaista tuotantoa ja päästöjen vähentämistavoitteita. Tähän kotimaisuuteen vielä sivuhuomio, että en tankkaa käytännössä koskaan maakaasua, koska Jyväskylässä Mustankorkean jäteasema tuottaa paikallisesti omaa biokaasua. Sanoisin sitä win-win -tilanteeksi.

     

     

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)