Käyttäjän Etanoliautoilijat ry kirjoittamat vastaukset
-
Vastailen jälleen täällä heränneisiin aiheisiin.
Bioetanolin alkuperästä: Suomessa tuotetaan noin 20 000t bioetanolia, josta valmistetaan E85 polttoainetta. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161074/63-2018-Biopolttoaineiden_kustannustehokkaat_toteutuspolut_vuoteen_2030_.pdf Tulevaisuudessa tämä voi kuitenkin olla moninkertainen kun Kajaanin tehdas lähteen täyteen kapasiteettiinsa ja Haapaveden Nordfuel ( 65 000t) ja Satakunnan Bioenergo biojalostamot (63 000t) valmistuvat.
Yksi etanoliauto kuluttaa noin 1t per vuosi, niin kotimaisella tuotannolla voi liikkua se 20 000t etanoliautoa tällä hetkellä. Liikenteessä niitä ei ole kuitenkaan kuin n. 10 000 (tehdas FFV ja muunnetut).
Ulkomailta tuodaan etanolia mutta pääosin EU:n markkinoilta kuten vaikkapa Ranskasta, jossa etanolia tehdään juuresteollisuuden tähteistä. Mikäli etanoli on tuotettu peltopohjaisesti eli viljelemällä sokeriruokoa tai maissia vain polttoaineeksi, niin se huomioidaan päästövähenemässä (vain 50%) ja verotuksessa.
Etanolikonversio maksaa noin 500-600€ asennettuna, mutta sen voi saada alle 400€ kun itse asentaa. Vuosittainen säästö on yleensä 100€ molemmin puolin riippuen bensiinin hinnasta.
Etanoliautoilijat ry on yleishyodyllinen yhteisö, jonka tavoitteena on ajaa FFV -ajoneuvojen ja E85 -polttoaineen etua ja tuottaa siihen liittyvää puolueetonta tietoa. Taustalta löytyy yksittäisiä autoilijoita mutta myös toimialaan kuuluvia yrityksiä kuten St1, ABC-ketju ja StepOne Tech Oy.
Etanoliautoilijat ry 30.11.2020, 13:56Hei A.Jalkanen!
Moni ajaa puhtaalla E85 polttoaineella ympärivuoden. Talvilaadun E85:ssa on jo lähtökohtaisesti paranneltu kylmäkäynnistysominaisuuksia. Ongelmat saattavat ilmentyä niin, että autoa voi joutua käynnistämään normaalia pidempää, mutta kaikki autot lähtevät aina käyntiin. Tässä on paljon vaihteluita riippuen konversiovalmistajasta ja automallista, koska jokainen auto käyttäytyy hieman erilailla. Esimerkiksi eFlexfuel-muunnoksissa pystyy kylmäkäynnistystä itse säätämään mobiiliapplikaation avulla (huom. Plus -malli). Mikäli auto on mahdollista esilämmittää yön jälkeen, niin ei ole varmasti luvassa käynnistyshaasteita.
Mikäli haluaa pelata varmanpäälle, niin tankatessa E85 laittaa tankkiin myös muutaman litran (n. 5 litraa) 95E10:ä.
Etanoliautoilijat ry 30.11.2020, 11:14Hei,
Vastailen nyt tässä heränneisiin kysymyksiin ja väitteisiin bioetanolimuunnoksista ja Fleksifuel-autoista.
Säästöstä ja tehosta: Säästö riippuu paljon paikallisesta etanolin hintatasosta, mutta nyrkkisääntönä on, että mikäli E85:n ja 95E10 välinen hintaero on yli 30 prosenttia, niin säästät etanolilla ajaessa. E85 on 104 oktaanista kun 95E10 on 95 oktaania. Se siis tuo lisää tehoa moottoriisi ja vähentää mm. nakutusta.
”Etanoli pesee moottoria ja lyhentää huoltoväliä”: Etanoli todellakin pitää moottorin puhtaana kun se palaa noettomasti ja huuhtelee jo sinne kertynyttä karstaa. Se itseasiassa taas parantaa moottorin suorituskykyä kun tukkoisuus poistuu. Muunnettuille etanoliautoille toimii hyvin huoltoohjekirjan mukainen öljynvaihtoväli, mikäli ohjeellinen vaihtoväli on 20 000 km.
”Uusien flex fuel autojen valmistus on lopetettu, kun eivät läpäise päästömääräyksiä.” : Uusia flex fuel autoja kyllä valmistetaan, mutta niitä ei tuoda Suomen markkinoilla, jostain syystä. Esimerkiksi Ranskasta ja Ruotsista voit ostaa upouuden FFV:n ja se täyttää luonnollisesti EU:n määräämät päästövähennystavoitteet. Etelä-Amerikassa ja eritoten Brasiliassa etanoliautojen osuus kaikista myytävistä autoista on noin 90 prosenttia. Autotehtaat ovat EU:n markkinoilla ajaneet alas vaihtoehtoiset käyttövoimat sähköä lukuunottamatta. Autotehtaille on asetettu päästökattodirektiivi, jossa kaikkien valmistuvien autojen keskiarvoinen päästö tulee olla alle 95g/km vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei tue biopolttoaineilla toimivia autoja, koska autojen ominaispäästöarvo lasketaan pakoputken päästä mitattavasta arvosta, eikä se ota huomioon polttoaineen taustaa tai elinkaaripäästöjä. Tästä syystä se ajoi pääosin alas FFV:t EU-markkinoilta ja pian on sama käymässä kaasuautoille, ellei sääntelyä muuteta.