Käyttäjän JTN kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • JTN

    Se on tuo Rotax sekoillu noissa päästöhommissa vähän liikaakin. SDI ja E-Tec molemmissa tehty huonoja ratkaisuja että saataisiin päästöjä vähemmäksi. Kumma juttu että Polle ja Arctic Cat pääsee niihin vaatimuksiin perinteisemmällä tekniikalla.

    JTN

    Nykyään saa halvalla näitä kiinalaisten kopiokaasareita, ei pidä sekoittaa alkuperäisiin. Ei ne välttämättä huonoja ole. Kalvosarjan hinnalla tai halvemmallakin saa kinkkikaasarin.

    JTN

    ”Mistä se 2t öljy tietää missä moottorissa sitä käytetään.”

    Moottori kyllä tietää mutta aina on näitä mestareita joiden pitää rikkoa vehkeensä omaa typeryyttään ja haukkuvat sitten koneen.

    JTN

    Itselle tuli sellainen mielikuva että jos annat sahan syödä hieman painaen sillä rajalla että hyytyykö puuhun niin tämä löytää ruiskun takia jostain vielä vähän lisää paukkua kun kaasaripelillä se on omassa kädessä se säätö. Eli vaatii hiukan totuttelua, kuten ylläkin sanottiin.

    JTN

    Taitaa tulla se 20” 3/8” laippa 500 Iivariin kaupan päälle. Näin ainakin minulle tuli. Olisin ottanut 16 tai 18” mutta kun kaupan päälle sai. Kaikki muut isommat tuleekin sitten nuppina. 500i, kannattaa vaihtaa siitä oikean sivukopan alta se laipan tukilevy/öljylevy joka on todella ohut, 462 ihan samanlainen mutta materiaalivahvuus vähän parempi.

    JTN

    500i oli kyllä todella kevyt. Sellaiseen panisin 16-20” laipan.

    Eipä siinä mitään järkeä ole tehottomaan sahaan panna pitkää laippaa. Minulla on 50cc sahassa .325” 13” laippa. 90cc sahassa 18” iso 3/8”.

    JTN

    Kyllähän 2T hyvä kone on. Kevyt, yksinkertainen, halpa valmistaa ja helppo korjata. Suoraruisku 2T perämoottori hakkaa nelarin tehossa, väännössä ja kulutuksessa. Samoin kelkoissa. Öljyä menee hyvin vähän ja sekin palaa puhtaasti.

    JTN

    Niin, niinhän minä tuossa sanoin. Oliko liian pitkä juttu luettavaksi? Lisäksi kerroin että tätä nykyä löytyy kaksi ns. hybridiöljyä joita voi käyttää sekä sahassa, kelkassa että perämoottorissa.

    Eipä nuo perämoottoriöljyt ole sen nopeammin biohajoavia kuin muukaan 2T-öljy tai ei ainakaan valmistajat siitä mitään kerro.

    Lisäaineistus on perämoottoriöljyssä erilainen ja nimenomaan viileämpänä käymisen johdosta. Jos et usko niin kyllä netistä tietoa löytyy jos aihe kiinnostaa.

    JTN

    Nythän nämä ihan uusimmat Echon mallit eivät ole enää kasattu Japanissa. Nämä puna-mustat. Oranssit sen sijaan ovat mitä niitä olen käpistellyt. 42cc oransseja on lähipiirissä muutamia. Ovat pelanneet.

    Kiinnosteli se CS-7310SX mutta omaan makuun aivan liian vino etukahva. Sama asia kyllä häiritsi HQ 592. Peeveli kun ei ehtinyt aikanaan hankkia sitä 80cc Echoa eikä Jonssen 2188. Oli suorat etukahvat.

    JTN

    Luokitteluissa ei ole eroa onko ilma- vai nestejäähy. Totta on että ilmajäähy käy kuumempana. Jos tähän haluaa vaikuttaa, kannattaa katsoa öljyn viskositeetti 100 asteessa. Leimahduspiste ei 2T-öljyissä kaikkea kerro koska viidesosa litrasta on liuotinta. Tämä taas edesauttaa öljyn ja polttoaineen sekoittumista. Sekoituskäytössä ilmajäähykoneessa ei ole myöskään pumpattavuudesta pakkasella mitään hyötyä vaan päinvastoin. Esim. monet kelkkaöljyt ovat tuorevoitelun takia pumpattavia vielä yli -40 asteessa.

    Ameriikan standardi API TC, API TC+ pätee sekä ilma- että nestejäähykoneisiin. API TD on perämoottorien standardi. Miten ne eroavat? Toinen Ameriikan standardi on perämoottorien NMMA TC-W3.

    Japanin standardit JASO FC, JASO FD, maasovelluksiin.

    ISO-L-EGC, ISO-L-EGD, standardit maasovelluksiin.

    En tiedä kotimaan markkinoilta tällä hetkellä kuin kaksi tuotetta jotka käyvät ristiin, perämoottoreihin ja maasovelluksiin. Nämä ovat:

    – Kendall 2T Marine

    https://static1.squarespace.com/static/60e6bdcb6578110820c41330/t/60f529c1ec5ad00cc0a5d569/1626679745754/moottoripyoraoljy_Kendall-Marine-2-cycle-motor-oil1.pdf

    – Mobil 2T Outboard

    https://www.mobil.com/fi-fi/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-outboard-plus

    Perämoottoreissa on niin tehokas raakavesijäähdytys että myös lämpötilat männässä ja pytyssä ovat alhaisemmat. Standardien ero konkretisoituu tässä. Kuumina käyvissä ilmajäähyissä ja nestejäähyissä maalla tarvitaan öljyssä erilaista lisäaineistusta. Karsta muodostuu näistä lisäainejäämistä. Lisäaineita tarvitaan kuumiin tilanteisiin. Näitä ovat mm. boori, kalsium, sinkki jne. Perämoottoriöljyt taas eivät juuri karstaa koska niissä ei näitä lisäaineita tarvita samoissa määrin.

    Itse käytän sahoissani ja raivurissani maakäyttöön tarkoitettua mineraali- tai semisynteettistä öljyä. Siis näitä joita saa joka marketista ja huoltikselta. En synteettistäkään suorastaan hylji. Sekoitettaessa se on vaan täysin tarpeetonta. Mikäli sinulla on kone joka seisoo pitkään, suosittelen ehdottomasti mineraali- tai semisynt. öljyä ja pienkonebensaa.

    PS. Pienkonebensan käyttö koneessa joka on aiemmin syönyt viinabensaa, ei korjaa korppuuntuneita kalvoja eikä letkuja. Omat nykyiset sahat ovat saaneet pienkonebensaa alusta asti.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)