Käyttäjän lastunraapija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 161)
  • lastunraapija

    Metsänvartija varmaan tarkoitti tätä filminpätkää:

    Siinä oli 50 vuotta harventamatta ollut istutuskuusikko Saksassa. Keski-Euroopalle tyypillisesti aluskasvillisuutta ei ole täysin sulkeutuneen latvuskerroksen alla. Lumituhot eivät ole karsineet heikkoa ainesta pois. Valkoisella renkaalla merkittiin kasvamaan jätettävät puut 8-9 metrin välein, tarkoituksena pitää ne 90-vuotiaiksi. Kaikki muu lähtee pois ajouralta kurottaen. Metsänhoitajan toiveena oli, ettei viiteen vuoteen tulisi kovaa myrskyä. Suomen kasvuoloissa taitaisi tuollainen tiheikkö harventua jo paljon aikaisemmin luonnonvoimien toimesta.

    lastunraapija

    Koneella on janoisen maine. Katso sytytystulppaa: jos eriste on mustassa kastassa, on varaa kiertää kaasuttimen säätöä laihemmalle. Jos tulppa on siistissä kunnossa, pitää vain jaksaa kantaa riittävän täyttä kanisteria metsään.

    lastunraapija

    Kasvupaikka ratkaisevana? Jos maaperä on liian rehevää männylle, niin ei kai siitä hyvää seuraa. Silloin riittävän tiheä kuusialikasvos on arvossaan ja männyt menisivät virheinvestointina pääosin energiapuuksi. Jos taas maaperä kelpaa männylle, niin asteittaisella mäntyjen harvennuksella parin vuoden välein voisi ratketa, mitkä männyt lopulta selviävät ehjinä valtapuiksi. Kuusia olisi silloin pakko myös vähentää. Huono kohde millekään konetyölle.

    lastunraapija

    Tuota sahaa en itse ole räplännyt. Huhupörssi sanoo bensaletkun olevan kulutustavaraa. Mutta ensin kannattaa kokeilla uudella sytytystulpalla. Samalla tarkastus vanhalle tulpalle: jos on karstainen, on bensaseos rikkaalla, useimmiten kaasuttajan L-ruuvi liikaa auki.

    lastunraapija

    Tulee mieleen vanhat hyvät ajat. Silloin oli Saab 99 ja sen pyöriin sopivat norjalaiset hakaset. Ne sai helposti päälle sitten, kun auto oli jo jumissa. Eikä tarvinnut jäädä odottamaan traktoriauraa, jos tienpätkä oli lumipyryn jälkeen auraamatta. Nuo hakaset ovat vieläkin liiterissä, mutta nyt on pyörän kumi leveämpi eikä hakanen mahdu päälle. Toinen myrkky etenemiselle on luistonesto, jota ei saa täysin pois päältä sammutusnappuloista huolimatta. Jos vaikka luistavan pyörän jarrutusmekanismi vielä hiukan matkisi tasauspyörän lukkoa, niin moottorin tehon rajoitin lopettaa etenemisen siihen (Ford Focus vm.2004). Pitäisi varmaan opetella luistoneston sulakkeen sijainti ja nykäistä se pois talveksi. Kesällähän sen luistoneston voisi sitten pitää päällä siltä varalta, että joku olisi rasvannut asvaltin.

    lastunraapija

    Robotti-ihastelu menee metsään. Tilanteen kertoo hyvin se, että isot autotehtaat jättävät robotti-investoinnit tekemättä, kun ihmistyö tulee halvemmaksi. Liukuhihnatyöntekijän palkka on halpa, robotti-insinöörin palkka on korkea. Metsään kuljetettavissa olevan, koneelle sopivan, käyttöenergian hinta näemmä vain nousee. Koneita tarvitaan niihin hommiin, mihin ihmisen voima ei riitä.

    lastunraapija

    14 tuuman laippaa myydään eniten pienikokoiselle 3/8 jakoiselle ketjulle polttopuusahaukseen. Sahapukilla pidempi laippa sallii helpomman pääsyn pukin sarvien väliin kuin lyhyt laippa ja puunippu saa olla isompi kuin lyhyemmällä laipalla.

    lastunraapija

    Nuorimetsämies tuolla aiemmin ihmetteli kaatokolon alapuolelle sahattua kaatosahausta. En hoksaa sellaisesta etuja, mutta kyllä vaaran. Kaatosahauksen syvyys tulee kriittiseksi. Jos on sahaamassa liian syvään, romahtaa puun koko paino laipalle, kun saranapuun kohdassa tulee puun painosta johtuen halkeaminen. Silloin puu on irti ilman mitään pitoa mihinkään suuntaan. Normaalisahauksessa kaatokolon yläpuolelle liian syvään vedetty sahaus voi jumittaa sahan, mutta puu ei ole vielä irti ja tilanne on pelastettavissa kiiloilla. Eikä kiilan tarvitse olla painavaa rautaa. Muovinen kiila ei tylsytä terää, vaikka siihen sahalla osuisi. Eikä alumiininenkaan kiila ole täystuho terälle.

    lastunraapija

    Tottahan sukkahousuille on käyttöä. Lahje saksilla poikki ja siihen sen mittaisesti solmu, että sukka saadaan roikkumaan kaulasta. Pieni reikä sukan nilkan alapuolelle. Siitä kännykkä sisään ja pussi puseron sisälle. Pysyy kuivana ja lämpimänä, kunhan ei rehki itseään läpimäräksi.
    Se toinen klassinen niksi on tilapäinen lastujen saapaaseen menon este, kun ei satu olemaan oikeat turvahousut mukana. Sukkahousun pätkä vedetään saappaan päälle ja nostetaan sitten osa siitä omien housujen säärelle, kun satunnaista sahausta tehdään.

    lastunraapija

    Vinssin lisäksi ilman muuta pitäisi olla paikalla pari kaatokiilaa ja moska tai välttävästi kirveenhamara niiden lyömiseksi. Kiiloilla on muutenkin käyttöä pitämässä auki sahausrakoa vaikkapa juurineen kaatuneen puun irroittamisessa juuripaakusta. Kiilat kuuluvat siten perusvarustukseen.
    Voi myös ajatella Stalpen kaadonsuuntaajatunkkia, jolla maasta tunkaten väännetään puuta haluttuun suuntaan. Yhden vuokraamon löysin netistä, josta tämän voisi saada tilapäiskäyttöön. Ostaminen on aika kovahintaista satunnaiseen tarpeeseen (Uittokalusto myy). Ehkä sähkölaitos voisi kysyttäessä lainata? Jos jokin sähkölinja on lähellä, saattavat laitoksen miehet olla innokkaita tulemaan tekemään itse kaadon.

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 161)