Käyttäjän metsassa-since1979 kirjoittamat vastaukset

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • metsassa-since1979

Kyllähän se niin on että metsässä möyryävistä koneista raivaussaha on hankintahintaan suhteutettuna ylivoimaisesti paras tulonlähde.Vaatii tietenkin hyvän kuskin.Käyttö ja huolto kulut kohtuulliset.Itse olen sahannut n.5000h/saha ja se on tuonut minulle lähes ministeri tason tulot ja verojahan metsuri maksaa sopivasti.

metsassa-since1979

Eihän minkään merkin terä kivistä tykkää,mutta melko pahasti kiveen sahatunkin terän saa kuntoon lattaviilalla hampaan selästä viilaamalla.Tietenkin joutuu myös hammas kouruakin työstämään syvemmäksi.Eipä sitä kesken päivän metsässä jouda tämmöistä terä remonttia tekemään vaan kotona iltapuhteella voi kunnostella vaihtoteriä.

metsassa-since1979

Miestyönä hakattaessa koko tontti oksien ja muun sälän peitossa ,siivoaminen aikaa vievää.Motolla oksat ja latvukset kasoissa jotka ajokone voi poimia kyytiin ja jälkityö miestyönä vähäisempi.

metsassa-since1979

Aloitin hommat aikoinaan Husku 65:lla ei ollut ketjujarrua joka tuli pakolliseksi ja ostin Husku 444:n ,olihan se iso hyppäys.Polttoaineen kulutus tippui ja tili lähes tuplaantui.Sen jälkeen sahattu Partnerit,Dolmarit,Jonseredit ja Echot.Kaikilla muilla on tullut juttuun paitsi Egholla joka ei pelannut talven pöly lumessa vaikka mitkä konstit käytti.Valtaosa hommista kuitenkin Huskulla v.2016 asti jolloin vaihdoin Tilhin Husku laadun heikentymisen vuoksi.Nyt kun sahuut vähentyneet olen tällä nykyisellä Tilhi 241 hommat hoitanut ja olen kertaalleen laakerit ja Stefan vaihtanut,olen ollut tyytyväinen.On kaadettu isot pihapuut,tehty harvennuksia ja polttopuusavotoita,hyvä yleissaha.Ainut moite Huskuun verrattuna on heikommat muoviosat,olen vaihtanut käynnistyskopan ja ”konepellin”sama vaiva myös raivaussahoissa joita minulla on 4kpl 460 Tilhiä.

metsassa-since1979

kyllähän terän pitää merkistä riippumatta oltava kaikin puolin kunnossa tai työ käy sahalle ja miehellekin raskaaksi,sekä suunnattu ja suunnitelmallinen kaato onnistuu paremmin.Myös työ nopeutuu huomattavasti kun ei tarvitse käsin kiskoa ja ohjailla niin paljon kaadettavaa puustoa.

metsassa-since1979

Kaikensorttiset terät ja sahat kokeiltu.Nyt päätynyt Stihl 460 225mm strandin ja tilhin vastaavaan tuplahammasterään ja eipä ole tarvis parempaa yhdistelmää hakea.Keskimääräinen tuotos 1.67ha/PV,mutta onhan työpäiväkin väh. 8h ja automatkan ja maasto siirtymiset päälle

metsassa-since1979

Eihän tuo järeämpikään 3,1m tukki  ainakaan paikalliselle sahalle ole kelvannut kuin parrun hinnalla vaikka laatu ja saanto näistä olisikin huippuluokkaa.Itse myös paljon rakennushommia tehneenä olisin tarvinnut myös lyhyttä tavaraa,että saisi hukka prosentin pidettyä kurissa.Olenkin nykyään itse kenttäsirkkelillä sahuuttanut tarvitsemani tavaran ja laatu on hyvä.

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)