Käyttäjän metsassa-since1979 kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 63)
  • metsassa-since1979

Juuri tätä minä aloituksessani peräsin,mutta keskustelu sen jälkeen selvitellyt asiaa laajemminkin.Hyvä että asiasta enemmän tietävät osaavat asiaa valaista.

metsassa-since1979

Sahan aptista en tiedä,mutta sen tiedän että tukki pitää pyrkiä ottamaan tarkkaan talteen mitta-ja laatuvaatimusten sallimissa rajoissa ja kuskien välillä on melkoisia eroja ja näistä ei pitäisi mo:n joutua kärsimään.

metsassa-since1979

En ole todellakaan ostanut tai saanut edellä kuvatun laista lohdutonta tapausta .Muutamia tapauksia tiedän ,ovat yleensä pienten mökkien ympärillä olevia muutaman hehtaarin palstoja jotka autioitumisen jälkeen hakattu paljaaksi ja jääneet silleen.Uusi omistaja laittanut monesti asiat kuntoon ja uusi metsä kasvuun.Usein perikunta heittänyt paikat rappioitumaan ja metsä pohja pusikoituu läpitunkemattomaksi,täytäneekö velvoitteen,tuskin.

metsassa-since1979

Kun tuosta 13m tukkiosasta manuaalilla tyvestä pyyhkäistään 5,5m,niin vängälläkin tukkia kuituun,jos ei lyhyitä mittoja käytössä.Motokuskistahan se kiinni on,olen aiheesta heidän kanssa useamman kerran tarinoinut.

metsassa-since1979

Olen vuosikymmenten aikana sahannut useita kymmeniä tuhansia motteja tukkia ja tiedän kyllä mikä oikean apteerauksen merkitys tukin saantoon on eikä tietenkään kaikista rungoista tukkia saa vaikka mitä tekisi,eikä niistä enää kuitupinossa useinkaan  selvää syytä löydä.

metsassa-since1979

Noinhan se on mennyt.Perinne rakentamista ja vanhojen rakennusten entisöinti töitäkin tehneenä olen metsästä tarvepuita hakenut kun sopivia ei kaupallisesti saa ja olen jopa MH:lle erikoipuuta myynyt.

metsassa-since1979

Hannulle kaveriksi saattaisi sopia Tuomas Kettunen Kuhmosta,ennen kuin isomaailma pilaa nuoren miehen.

metsassa-since1979

Kun ostaa tai saa vaivoikseen uudistamattoman hakkuuraiskion niin kyllähän se alusta on aloitettava.

metsassa-since1979

Kyllähän sinne kuitukasaan joka tapauksessa sahauskelpoista puuta menee väärästä katkonnasta johtuen,toivottavasti se kuitenkin on +/- 0 tukiksi menneiden kämpyröiden kanssa ja useissa tapauksissa myyjän eduksi.

metsassa-since1979

Eihän se lenkous varsinaisesti sahatavaran laatua laske,mutta saantoa heikentää ja sitä kautta kannattavuutta,eri asia sitten jos on janhuspuuta.

Kenenkähän vahingoksi ne mahtavat- kaan mennä ne pystykaupan sahauskelvottomat motomiehen tekemät tukit,taidetaan puun myyjää viime kädessä rokottaa mutkan kautta?!

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 63)