Käyttäjän metsassa-since1979 kirjoittamat vastaukset
-
Hyvä diktaattori on parempi kuin huono demokratia,Hoskosessa ainesta !
Kovasti vastakkain asettelua oli tuossakin,mutta hieman provosoivastihan se keskustelu saadaan mielenkiintoiseksi ja ajatuksia herättäväksi sekä silmiä avaavaksi.Hyvä juttu.
metsassa-since1979 30.11.2025, 16:33Hankinta puun ostaja aikoinaan ”opasti”että elä oksankokoon niinkään kiinnitä huomiota jos ei ihan mahdottomia ole kun ei se valosilmä niitä mittaa vaan mitta-aseman hoitajan pitäisi ne itse käydä mittaamassa ja sitä se ei tee.
Samainen ostaja vastasi kerran tiedusteluuni minimi tukki erän koosta(tontti puut), meillä on lähdetty siitä että vähintään 1 kokonainen tukki pitäisi olla ennen kun kaupasta neuvotellaan.
metsassa-since1979 30.11.2025, 14:38En minä sillä, hyvähän se on jos motolla hakatuista ”kämpyröistä” tukin hinnan saa,mutta h-hakkaajan toimittamana raakkeja olisivat.
Eipä se 300motin nökkönen sen isompi ole hakataanko se motolla vai miestyönä.
Samathan laatuvaatimukset ovat,mutta käytäntö toinen.Laaturiskeillä ja muilla verukkeilla ei voi perustella koska tukin vastaanotossahan mittaus ja laatu tarkistetaan.
Ja senkin ymmärrän että joitakin raakkeja pitää tullakin,muutoin on kuitukasaan mennyt tukkia.
metsassa-since1979 30.11.2025, 14:04Olin tänäkin päivänä metsässäni hankinta kuituja ajamassa ja olen metsurina 46 vuoden ajan leipäni hankkinut , enkä halua kenenkään vapautta rajoittaa tai arvostella omien metsiensä päätöksen teossa tai toimissa,mutta vuosikymmenten aikana tuhansia kohteita tehneenä ja nähneenä,kyllä siellä metsien kätköissä paljon törkeyksiä tavannut,jopa laittomuuksia.Jokainen tekee ja ajattelee kuten parhaaksi näkee.
Minulle metsä on työpaikka,virkistys paikka,turvapaikka,taloudellinen turva,sekä tärkein elinympäristöni koska asun metsieni keskellä ja käyskentelen ja hiihtelen siellä päivittäin,mutta siitä huolimatta metsä ei ole minulle vain puut vaan sellainen metsä luonnon kokonaisuus jonka ehdoilla siellä pitäisi pyrkiä toimimaan.
metsassa-since1979 30.11.2025, 07:18Metsä on minun arvomaailmassanani muutakin kuin siellä oleva puusto ja sen tuottama rahallinen hyöty,jonka ympärille mielipiteiden vaihto yleensä jumiutuu.
metsassa-since1979 28.11.2025, 11:16Kyllä minäkin mielellään latvusmassat antaisin,jos sillä saisin uudistuksen kuitattua,mutta sama hintahan uudistuksella silti on,kun onhan se kuitenkin lompsasta pois.Minun laskelmissa metsikön kiertoaika on uudistuksesta päätehakkuuseen.
metsassa-since1979 28.11.2025, 09:34Tuossa ynnäilin vähän jos uudistus maksaisi 1500€/ha (maan muokkaus+istutus),5v.kohdalla varhaisperkaus (250€/ha),10v.kohdalla taimikon harvennus (400€/ha),ensiharvennus ikään (35v) mennessä kustannus 5prosentin korolla laskettuna 10741€ !! Voiko olla mahdollista? En uskalla pidemmälle laskea milloin tämä plussalle kääntyisi kun eka harvennus ei vielä saa nollattua tilannetta vaihtoehto sijoitukseen verrattuna.Näin Kainuussa.
metsassa-since1979 28.11.2025, 07:19Kiinnostaisi kovasti nuo uudistamis kulut eri vaihtoehdoilla ja jos osaisi joku ynnäillä siihen varhaisperkauksen,taimikon harvennuksen ja kenties ennakko raivauksen kustannuksia diskontattuna tulevaisuuteen.Omalle työllekin arvo laskettava.
metsassa-since1979 27.11.2025, 20:58Tilhin MS:t ollut v:sta 2016 ja RS:t v:sta 2017 eikä yhtään kertaa ole tarvinnut takuuseen turvautua ja on sahattu tosi paljon.
metsassa-since1979 25.11.2025, 19:58Täällä Kainuussa näkyvyyttä kyllä piisaa,kiväärillä vähät teeret tippuvat jopa 300m:stä.Metsästäjät ajelevat metsäautoteitä nappaskengissä aukoille heitetyistä säästöpuista tiputtelevat,kova hyöty jaksollisesta.