Käyttäjän metsassa-since1979 kirjoittamat vastaukset
-
Ukki vainaja hakannut 60-luvun alussa 2 pientä länttiä tiheään siemenpuu asentoon (n.150 kpl/ha) ajanut puut viimeisellä hevosellaan,sen jälkeen kuollut pois.Puut jatkoi kasvuaan ja v.1994 hakkasin puut,ajoin moottorikelkalla,alle oli noussut n.3-4m hyvälaatuinen mänty taimikko.Rungot oli 2:n kertaistaneet tilavuutensa.Myin tyvitukit paikalliselle sahalle laatutyvenä,välitukit sahuutin 6″pelkaksi ja veistin kehikoksi(myin Ruotsiin) ,latvatukeista vielä pienempi hirsikehikko naapurille.
En tiedä liekö jatkuvaa kasvatusta,mutta läntit ei päivääkään tuottamattomassa tilassa,ei uudistamis kustannuksia ja nyt kasvaa kaunis ensiharvennettu metsä.
metsassa-since1979 4.10.2025, 10:45Sehän on selvä ettei 460 liikoja tehoja ole,mutta riittävästi ja pieni osahan poistettavasta puustosta on niin kookasta että lisä voimaa kannattaisi metsässä turhaan kanniskella .Kompromissejä joutuu tekemään kun sahaus varustus painaa kuitenkin tälleenkin jo n.15kg ja aamulla kun autolta palstalle astelee niin kaikkineen kannettavaa n.27kg.Kun pitkän päivän sahaa niin paluumatkalla askel on jo melko lyhyt.Käytän tilhin synteettistä 2T öljyä n.12l/v ja kyllä sitä karstaa vain tulee.
metsassa-since1979 3.10.2025, 19:57Kaikki sahuut varhaisperkauksesta nuoren metsän kunnostukseen ja ennakko raivauksen olen tuolla yhdistelmällä tehnyt leikitellen.Urakka palkkaus ja tilit hyvät.
Tilhissä jos voima rupeaa loppumaan on syytä tarkastaa äänenvaimentimen karstaisuus joka pikkuhiljaa huomaamatta vie tehot.Monelle Tilhi miehelle tämä on ollut yllätys.Itse poltan toholla karstat 2 kertaa kaudessa ja saha käy raikkaasti.
metsassa-since1979 3.10.2025, 08:39Kun aikoinaan varustelin Tilhi 460 225mm terällä ja siihen passelilla sektori suojalla niin tuntui kuin olisi siirtynyt raivaussahasta metsäkone luokkaan.Paluuta entiseen ei ollut,olen kyllä kokeillut,mutta lelulta tuntui.
Kenties kytkin vähän tiukemmalla,mutta saahan tuolla sen 100ha ,elikkä 1-2 kytkimen vaihtoa/ kesäkausi.
Työn tuotos kasvoi,työ helpottui kun leikkaus nopeus kasvoi ja kookkammat puut kertahipaisulla poikki niin suuntaus onnistui paremmin.
metsassa-since1979 2.10.2025, 08:55Tähän päästäkseen on metsässä työssä oltava eikä riitä että töissä vain käydään.Tässä vähän faktaa.Työkausi 6-7kk,työpäiviä 156-180(6pv/vko),8-9h/pv,tuotos keskim.1,67ha,n.240€/ha,tällä päästään n.400€/PV ja 45€/h ansioon.Sahat oltava kunnossa ja miehen myös fyysisesti,motivaatio kohdallaan ja työteknniikka hioutunut.Olen yksityisenmetsä palvelu yrityksen työntekijä.Lopullisessa verotuksessa metsurin 40 pinnan verovapaus,joten netto voi olla ministeriä parempikin,mutta eläkettähän metsuri saa niukanlaisesti.
metsassa-since1979 29.9.2025, 19:37Kyllähän se niin on että metsässä möyryävistä koneista raivaussaha on hankintahintaan suhteutettuna ylivoimaisesti paras tulonlähde.Vaatii tietenkin hyvän kuskin.Käyttö ja huolto kulut kohtuulliset.Itse olen sahannut n.5000h/saha ja se on tuonut minulle lähes ministeri tason tulot ja verojahan metsuri maksaa sopivasti.
metsassa-since1979 29.9.2025, 18:53Eihän minkään merkin terä kivistä tykkää,mutta melko pahasti kiveen sahatunkin terän saa kuntoon lattaviilalla hampaan selästä viilaamalla.Tietenkin joutuu myös hammas kouruakin työstämään syvemmäksi.Eipä sitä kesken päivän metsässä jouda tämmöistä terä remonttia tekemään vaan kotona iltapuhteella voi kunnostella vaihtoteriä.
metsassa-since1979 29.9.2025, 10:02Miestyönä hakattaessa koko tontti oksien ja muun sälän peitossa ,siivoaminen aikaa vievää.Motolla oksat ja latvukset kasoissa jotka ajokone voi poimia kyytiin ja jälkityö miestyönä vähäisempi.
metsassa-since1979 29.9.2025, 09:32Aloitin hommat aikoinaan Husku 65:lla ei ollut ketjujarrua joka tuli pakolliseksi ja ostin Husku 444:n ,olihan se iso hyppäys.Polttoaineen kulutus tippui ja tili lähes tuplaantui.Sen jälkeen sahattu Partnerit,Dolmarit,Jonseredit ja Echot.Kaikilla muilla on tullut juttuun paitsi Egholla joka ei pelannut talven pöly lumessa vaikka mitkä konstit käytti.Valtaosa hommista kuitenkin Huskulla v.2016 asti jolloin vaihdoin Tilhin Husku laadun heikentymisen vuoksi.Nyt kun sahuut vähentyneet olen tällä nykyisellä Tilhi 241 hommat hoitanut ja olen kertaalleen laakerit ja Stefan vaihtanut,olen ollut tyytyväinen.On kaadettu isot pihapuut,tehty harvennuksia ja polttopuusavotoita,hyvä yleissaha.Ainut moite Huskuun verrattuna on heikommat muoviosat,olen vaihtanut käynnistyskopan ja ”konepellin”sama vaiva myös raivaussahoissa joita minulla on 4kpl 460 Tilhiä.
metsassa-since1979 27.9.2025, 11:46kyllähän terän pitää merkistä riippumatta oltava kaikin puolin kunnossa tai työ käy sahalle ja miehellekin raskaaksi,sekä suunnattu ja suunnitelmallinen kaato onnistuu paremmin.Myös työ nopeutuu huomattavasti kun ei tarvitse käsin kiskoa ja ohjailla niin paljon kaadettavaa puustoa.