Käyttäjän Numppi kirjoittamat vastaukset
-
Niin ilmeisesti kysyjän sukupolven vaihdos rahoitetaan pääosin metsää hakkaamalla? Tapoja hoitaa sukupolven vaihdos on niin monia ja monet asiat vaikuttavat mikä tulee kannattavammaksi. Jos lainarahaa tarvitaan niin pankkia kiinnostaa tietysti puuston arvo ja hakkuumahdollisuudet. Pankki-ihmiset tuskin tuijottavat mitä kasvatusmenetelmää metsässä harjoitetaan.
Numppi 13.7.2025, 16:57Jotenkin tuntuu, että patteriautoihin lankeavat nämä kenellä on matikka nelonen ja uskonto 10.
Numppi 13.7.2025, 14:19Tonnilla tai edes viidellä tonnilla ei taida saada moneksi vuodeksi vielä toimivaa sähköautoa? Valtaosa käytettyjen autojen markkinoista painottuu luokkaan alle 10ke.
Numppi 13.7.2025, 14:09Uutisista saanut taas lukea paljon surullisempiakin hirvituhoja tältä viikolta. Kaksi ihmisistä menehtynyt viikon aikana hirvikolareissa. Viime yönä Nelostiellä Laukaassa ja muutamaa päivää aiemmin Varsinais-Suomessa kuoli lehdenjakaja.
Edit: Orivedellä myös moottoripyöräilijä loukkaantunut vakavasti viime yönä törmättyään hirveen.
Numppi 13.7.2025, 13:58Sähköautojen korkea hankintahinta, kalliit vakuutukset ja suuri arvonalenema ovat isoimmat syyt miksi niitä vielä valtaosa välttelee. Tai eivät välttele, vaan valtaosalla niihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Osa taas ajaa patteriautolla, vaikkei niihin varaa olisi ja eivät myydäkään voi, koska lähtisi auto ja jäisi velkaa. Osalla taas olisi varaa, mutta ei näe järkeväksi hävittää omaisuuttaan autoon.
Keskimäärin suomalainen taitaa ajaa alle 15tkm vuodessa. Näillä nykyisillä hinnoilla bensaan menee vuodessa varmaan reilu pari tonnia, max 3. Uudehkon patteriauton arvo sulaa vuodessa paljon enemmän mitä normiautoilija laittaa bensaa tankkiin. Kauppakassina menee helposti, vaikka 15v vanha pienikulutuksinen auto, jonka käyttöarvo on paljon suurempi kuin rahallinen arvo. Lisäksi näitä pystyy vielä itse huoltamaan ja vakuutukset ovat olemattomat. Voi ajella huoletta mökkiteillä ja metsäteillä, eikä haittaa jos vähän risut raapivat ja pohjassa kolisee.
Autokanta ei nopeasti tule sähköistymään, jollei ihmisillä ole siihen varaa. Kaikilla ei ole laittaa pölliä pinoon tai metkoja jonoksi asti.
Numppi 12.7.2025, 19:11Patteriautot on tietokoneita, missä on renkaat alla.
Numppi 12.7.2025, 15:31Poikkeusaikoina jää sähköautot rauhaan. Ei kelpaa edes puolustusvoimille. Nostokoukun pirssin taitaisi ensimmäisten joukossa ottaa pv haltuun.
Numppi 11.7.2025, 23:34Näimpä. Uskon kuitenkin, että aika pitkään vielä 10v polttomoottoriauto on halutumpaa tavaraa markkinoilla kuin samanikäinen patteriauto.
Numppi 11.7.2025, 22:59Omaan käyttöön tuollaiset traktorin perään laitettavat ”leppäkertun ravistajat” ovat riittäviä pelejä. Nykyään ajavat jo isojenkin väylien penkkoja näillä, työleveys reilun metrin luokkaa.. Täällä kun hirviä ja vhp riittää, niin pitäisi niittää reilusti leveämmältä. Aiempina vuosina näkynyt ponssen koneella vetävän missä murskain. Tällä mielestäni jälki oli hyvää ja riittävän leveästi otettu. Ilmeisesti taas kilpailutus ollut ja urakoitsija vaihtunut.
Numppi 11.7.2025, 22:44YLE uutisoi suomalaisten luottavan vanhaan autoon. Auton keski-ikä 14v. Tänä vuonna ennustetaan myytävän noin 70000 uutta autoa. Pitäisi mennä 140000, jotta keski-ikä autoissa lähtisi laskuun. Jos tuosta 70000 reilut puolet on patteriautoja, niin hidasta on kehitys.