Käyttäjän Numppi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 565)
  • Numppi

    Jääkö tuolla tyylillä onkivapa metsä, jossa latvukset ovat jo päässeet supistumaan? Ja entäs lumituhot?

    Numppi

    Kyseinen väite on kyllä kaikinpuolin ihmeellinen. Peurojen ja hirvien ihmisarkuus ei ainakaan ole vähentynyt metsästyksen johdosta. Vähentyy vain vuosi vuodelta.

    Numppi

    Seppänen kommenttio-osiossa mainitsi miksi tykkää näitä pieniä runkoja tehdä: ” no nehän puut ovat juuri parhaita nostamaan hakkuutaksaa”.
    Konemies hyötyy, mo häviää.

    Numppi

    Ajattelen sen niin , että se hakkuuyrittäjä hoitaa omaisuuttani. Jos yrittäjä ajelee turhaan leimikolle tai kuviota ei ole raivattu, niin se heijastuu korjuujälkeen.  Se ei  itseäni lohduta ollenkaan jos hakkuu tehdään loppuun väkisin ja jälki on sen mukaista.  Se heijastuu saataviin tuloihin myöhemmistä hakkuista. Tyytyväinen ja motivoitunut urakoitsija on metsänomistajalle kallisarvoinen.

    Numppi

    Aika hidasta on eteneminen ilman vastarintaa. Lähes yhtä hidasta kuin trollin järjenjuoksu.

    Numppi

    Ei ole mitään järkeä jättää näitä nippanappa runkoja koneella korjattaviksi. Niiden korjuu ja kuljetuskustannus tulevat äkkiä kalliimaksi mitä puusta saa hintaa.

    Numppi

    Huomasin saman. Ihmettelin miksi niitä kerää? Tiedän metsänomistajia ketkä kaatavat tuollaisia ennakkoraivauksessa raa-asti maahan ihan tarkoituksella.. Tuollaisen arvo pinossa alle parin euron luokkaa?
    Olen joltain videolta ymmärtänyt, että saa keskijäreyttä noilla alemmas ja tienaisi tämän takia paremmin? Voi olla, että olen väärinkin ymmärtänyt.

    Ei ole minusta ongelma, jossa siellä maassa jonkun verran kuidun mitat täyttävää on. Enemmän ongelma taitaa olla liian varovainen raivaaja, joka jättää kaikenmaailman nippanappa räipät motomiehelle.

    Numppi

    Asia selvä. Mielestäni tuollaisia ostomiehiä ei pitäisi olla olemassa. Kauhean motivoitunutta motokuskia on turha odottaa leimikolle tuolla tyylillä. Todennäköisesti käy niin, että kun koneet on leimikolle ajettu, eikä metsuria heti saada niin ruvetaan väkisin tekemään. Ja sen näkee sitten jäljessä.

    Numppi

    Se tarjous olisi voinut olla vielä parempikin, jos olisi ollut valmiiksi raivattu. Ei tarvitse raivata, mutta jos raivataan firma maksaa? Kuullostaa hieman ihmeelliseltä. On se raivaus firmallekkin kuluerä.

    Puusta on nyt tarjontaa niin yhtiöiden ei tarvitse kaikista tarjota.  Kuten mm tuossa totesi, korjuujälki paranee. Leimikot ovat ostajan silmissä kiinnostavampia ja moton puikoissa pääsee vähemmän kirosanoja. Ennakkoraivaus hyvin tehtynä on tapa lisätä leimikoiden houkuttelevuutta.
    Pari vuotta sitten, kun viimeksi kauppaa tein oli tarjoukset hyvin lähellä toisiaan, eikä ollut mitään ehtoja ja rajauksia kuvioihin. Motomies oli tyytyväinen, kun jututin ja itse erittäin tyytyväinen korjuujälkeen. Jos myy kuraa ja jälki on kuraa, niin yleensä peilistä löytyy vika.

    Numppi

    Ensiharvennus on niin tärkeä toimenpide ettei siinä, eikä muutenkaan kannata alkaa säästämään raivauksissa. Itse en konetta metsiin edes ota ennen kuin olen ennakkoraivauksen tehnyt. Se nyt on jollain tavalla kunnia-asiakin. Haluan, että motomiehen on mukava tulla metsiini hakkaamaan.  Leimikoita ei edes laiteta myyntiin ennen kuin on raivaukset tehty.  Sekin on mielestäni tapa lisätä niiden kiinnostavuutta.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 565)