Käyttäjän Numppi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 599)
  • Numppi

    Niin ilmeisesti kysyjän sukupolven vaihdos rahoitetaan pääosin metsää hakkaamalla? Tapoja hoitaa sukupolven vaihdos on niin monia ja monet asiat vaikuttavat mikä tulee kannattavammaksi. Jos lainarahaa tarvitaan niin  pankkia kiinnostaa tietysti puuston arvo ja hakkuumahdollisuudet. Pankki-ihmiset tuskin tuijottavat mitä kasvatusmenetelmää metsässä harjoitetaan.

    Numppi

    Jotenkin tuntuu, että patteriautoihin lankeavat nämä kenellä on matikka nelonen ja uskonto 10.

    Numppi

    Tonnilla tai edes viidellä tonnilla ei taida saada moneksi vuodeksi vielä toimivaa sähköautoa? Valtaosa käytettyjen autojen markkinoista painottuu luokkaan alle 10ke.

    Numppi

    Uutisista saanut taas lukea paljon surullisempiakin hirvituhoja tältä viikolta. Kaksi ihmisistä menehtynyt viikon aikana hirvikolareissa. Viime yönä Nelostiellä Laukaassa ja muutamaa päivää aiemmin Varsinais-Suomessa kuoli lehdenjakaja.

    Edit: Orivedellä myös moottoripyöräilijä loukkaantunut vakavasti viime yönä törmättyään hirveen.

    Numppi

    Sähköautojen korkea hankintahinta, kalliit vakuutukset ja suuri arvonalenema ovat isoimmat syyt miksi niitä vielä valtaosa välttelee.  Tai eivät välttele, vaan valtaosalla niihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Osa taas ajaa patteriautolla, vaikkei niihin varaa olisi ja eivät myydäkään voi, koska lähtisi auto ja jäisi velkaa. Osalla taas olisi varaa, mutta ei näe järkeväksi hävittää omaisuuttaan autoon.

    Keskimäärin suomalainen taitaa ajaa alle 15tkm vuodessa. Näillä nykyisillä hinnoilla bensaan menee vuodessa varmaan reilu pari tonnia, max 3.  Uudehkon patteriauton arvo sulaa vuodessa paljon enemmän mitä normiautoilija laittaa bensaa tankkiin. Kauppakassina menee helposti, vaikka 15v vanha pienikulutuksinen auto, jonka käyttöarvo on paljon suurempi kuin rahallinen arvo. Lisäksi näitä pystyy vielä itse huoltamaan ja vakuutukset ovat olemattomat. Voi ajella huoletta mökkiteillä ja metsäteillä, eikä haittaa jos vähän risut raapivat ja pohjassa kolisee.

    Autokanta ei nopeasti tule sähköistymään, jollei ihmisillä ole siihen varaa. Kaikilla ei ole laittaa pölliä pinoon tai metkoja jonoksi asti.

     

    Numppi

    https://yle.fi/a/74-20118069

    Patteriautot on tietokoneita, missä on renkaat alla.

    Numppi

    Poikkeusaikoina jää sähköautot rauhaan. Ei kelpaa edes puolustusvoimille. Nostokoukun pirssin taitaisi ensimmäisten joukossa ottaa pv haltuun.

    Numppi

    Näimpä. Uskon kuitenkin, että aika pitkään vielä 10v polttomoottoriauto on halutumpaa tavaraa markkinoilla kuin samanikäinen patteriauto.

    Numppi

    Omaan käyttöön tuollaiset traktorin perään laitettavat ”leppäkertun ravistajat” ovat  riittäviä pelejä. Nykyään ajavat jo isojenkin väylien penkkoja näillä, työleveys reilun metrin luokkaa..  Täällä kun hirviä ja vhp riittää, niin pitäisi niittää reilusti leveämmältä.  Aiempina vuosina näkynyt ponssen koneella vetävän missä murskain. Tällä mielestäni jälki oli hyvää ja riittävän leveästi otettu. Ilmeisesti taas kilpailutus ollut ja urakoitsija vaihtunut.

    Numppi

    YLE uutisoi suomalaisten luottavan vanhaan autoon. Auton keski-ikä 14v. Tänä vuonna ennustetaan myytävän noin 70000 uutta autoa. Pitäisi mennä 140000, jotta keski-ikä autoissa lähtisi laskuun.  Jos tuosta 70000 reilut puolet on patteriautoja, niin hidasta on kehitys.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 599)