Käyttäjän Puulla parempiin päiviin kirjoittamat vastaukset

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Puulla parempiin päiviin

    Ei tainnut kukaan täällä kommetoihista huomata, että tuossa korostetaan että pitää teroittaa ”molemmin puolin” tuo saha. Tässä filmissä kyseinen henkilö teroitti ensin terän vastakarvaan ja käänsi sahan ja sitten samat hampaat myötäkarvaan. 😀 Saattaapi saha puoltaa vaikka on teroitettu ”molemmin puolin”. Tästä saisi kyllä hyvän videon siihen Speden ”Naisten logiikka”  sketseihin. 🙂

    Puulla parempiin päiviin

    Kuulostaahan se hurjalta, että energiapuuta ei kannata meidän voimalaitokissa käyttää, mutta se on tämä meidän päättäjien tekemä tukisysteemi, joka tuhoaa kaiken hyvän. Tuulisähköä valtio on luvannut tukea 85,30€/MWh ja sähkön pörssihinta näyttää juuri tällä hetkellä olevan noin 30€/MWh. Näin ollen valtio tukee tuulella tuotettua sähköä noin 55€/MWh. Puulla sähköntuotantotuki on 18€/MWh, ja tuki on kaikenlisäksi sidottu turpeenveroon ja päästöoikeuksien hintaan.  Näin ollen puu on heikommassa asemassa, kuin tuulivoima. Miksi tuulivoimatukea ei sidottu näihin samoihin kuin metsähake? Tuulivoima ei työllistä juurikaan lisää ihmisiä, kun myllyt saadaan pystyyn, eivätkä rahat jää maakuntiin. Tuulivoimatuilla vääristetään sähkönhintaa ja tuen avulla voidaan pitää sähkönhintaa keinotekoisesti alhaalla, koska valtion kassasta maksetaan erotus. Tällä tavoin jokainen veronmaksaja maksaa tuosta sähköstä veroina sen erotuksen, minkä se saa sähköyhtiöitä kipailuttamalla omaa hintaansa alemmaksi. Tämä heikko sähkönhinta on aiheuttanut sen että uusia hakevoimaloita suunniteltaessa ei kannata CHP-laitoksia rakentaa, ja ei taideta muuten Lahteenkaan rakentaa CHP-laitosta vaikka valmius saattaa tulla.  Näin ollen pelkkiä lämpövoimaloita rakentamalla pidetään edelleen hakkeenkäyttö kausiluonteisena ja kesäaikaan puuta ei käytetä, muuten kuin sivutuotteita. Tästä syystä yrittäjien kalusto seisoo kesät ruostumassa pihoissa ja kuljettajat ovat työttöminä. Talvella haketta palaa, mutta määrät ovat varsinpieniä, jos talvet ovat leutoja. Mikäli sähköntuotanto olisi kannattavaa, käytettäisiin puuta sähköntuotantoon myös sellaisina aikoina, kun lämpöä ei tuoteta. Tällä hetkellä tukea maksataan laitoksille vain sähköntuotannosta ja tukikaan ei riitä pudottamaan polttoaineen hintaa riittävän kilpailukykyiseksi kivihiileen verrattuna. Sähkön hinnan pitäisi nousta merkittävästi, että puulla sähköntuottaminen olisi kannattavaa.  Tämä on todella harmi meidän kansantalouden kannalta. Jos oltaisiin fiksuja, niin maksettaisiin eurot suomalaisille yrittäjille ja metsänomistajille, eikä Uralin taakse. Suomi ei voi nousta jaloilleen,jos me ostetaan kaikki ulkomailta ja vienti ei vedä. Kaidin kaltaisia laitoksia tarvitsisimme tänne, jotka käyttäisivät tasaisesti tuota energiapuuta ympäri vuoden. Tällöin yrittäjätkin uskaltaisivat invetoida kalustoihin, kun tietäisivät että puulle on käyttö tasaisesti.

    Näyttääpä tälläkin hetkellä tätä viestiä kirjoittaessani tukea palavan tuulivoimaan liki 14€/sekuntti ja tammikuun aikana on jo tuulivoimatukea maksettu lähemmäs 20 milj.euroa (www.tuulivahinko.fi). Veronmaksajat säästäisivät tuon 20milj.euroa, kun laitettaisiin myllyt kiinni ja ostetaan kaikki sähkö markkinahinnalla Ruotsista tai Venäjältä. Saataisiin noillakin rahoilla vaikka kunnostaa tieverkostoa ja pidettyä polttoainevero kohtuullisena, eikä tarvitsisi kerätä erillisä käyttömaksuja ihmisiltä, koska jälleen maksumiehiksi joutuisivat syrjäseudulla asuvat.

    Puulla parempiin päiviin

    Kyseinen vika tullut itselläni ja usealla tutulla vastaan useita kertoja. Aina syy on ollut bensiiniletkussa. Nykyinen 95bensiini syö noita kumiletkuja, koska ne eivät ole raakakumia vaan niihin on sotkettu jotain muovia sekaan. Letkuihin tulee olemattomia reikiä ja näin ollen saha saa ilmaa. Valmisbensiinillä ei varmaan noita oireia ole, jos sitä sahassa käyttää. Usein bensiiniletkun ja polttoainesuodattimen vaihdolla vika on korjaantunut. Saattaahan se vika olla kampiakselin tiivisteessäkin, mutta pääsääntöisesti bensiiniletkut vain haurastuvat ajan saatossa 95/98E bensiinin käytössä. Kannattaa tarkastaa tankista kaasuttimelle menevä bensiiniletku. Letku ei paljoa maksa. Itse ostin letkun ja suodattimen netinkautta 6,5o€, joten ei kannata alkaa tekemään alussa kovin suurta remonttia heti alkuunsa.

    Puulla parempiin päiviin

    Varaston tekeminen sähkölinjojen alle on ollut kiellettyä jo yli 10v. Yleensä ottaen varastopaikkojen suunnitteluun käytetään liian vähän aikaa ja ymmärrän jos ajokone kuljettaja laittaa varaston siihen minne se on merkattu, jos se on jatkuvaa samoilla pomoilla. Huonot varastopaikat ja kääntöpaikat lisäävät todella paljon kuljetusyrittäjien kustannuksia. Kääntämiseen ja vekslaamiseen menee kuljetusyrittäjillä todella paljon aikaa vuoden mittaan ja tämä johdosta jää useita kuormia ajamatta laitoksille, joten se on heille todella kallista. Jostain kumman syystä myös niissä kääntöpaikoilla ja varastopaikoilla kasvaa ne arvokkaimmat puut, joita ei saa kaataa. Tehtäessä uusia metsäautoteitä, pitäisi pidempien teiden tiealue tehdä sen verran leveäksi, että siihen todella sopii varasto tienvarteen minne kohtaa tahansa. Näin saadaan hyvälle varastopaikkalle myös niiden maanomistajien puut, jolla ei kuvio ylety tienvarteen. Metsäautotien rakentamisessa tulisi enemmän ottaa huomioon varastopaikat ja rakentaa pistot metsää niille kohdille, joissa on sähkölinjat. Rakentamisvaiheessa se ei lisää paljoa kustannuksia ja koneet on riittävän suuria.

    Puulla parempiin päiviin

    Tässäkin asiassa on varmasti montaa mielipidettä, mutta jos tuntuu että haluat varmistaa ettei juurikääpä leviä, niin hanki vaikka joltakin metsäkoneyrittäjältä juurikääväntorjunta-ainetta ja siihen väritabletti. Näin voit aina päivänpäätteeksi itse levittää noihin kantoihin ruiskulla tai sutilla tuon kantokäsittelyaineen. Ei ole kovinkaan suuri työ levittää toit torjunta-aine kantoihin.

    Puulla parempiin päiviin

    Tervehdys. Jos olet kasvattamassa vain satakunta tainta, kannattaa tehdä noi taimiruukut sanomalehdestä. Jos ostat valmiita taimikennoja, tulee taimet melkein saman hintaiseksi, kuin ostaa valmiit taimet, Kun teet sanomalehdestä noi kennot mhin laitat mullan, niin muista tehdä ruukuista juuri sen kokoiset, että menevät pottiputkesta lävitse, jos omistat pottiputken ja meinaat sellaisella istuttaa. Jos istuttat kuokalla, niin silloin tuolla paakun koolla ei ole niin väliä, ainoastaan suurtamäärää multaa on raskas metsään kantaa.
    Tässä on liiteenä kotilieden sivuilta ohje, miten saat tehty sanomalehdestä kätevästi tuon taimiruukun, eikä maksa mitään ja maatuun metsään.

    http://kotiliesi.fi/puutarha/neuvot-vinkit/taimiruukut-sanomalehdesta.

    Puulla parempiin päiviin

    Vikoja voi olla monia eli kaikkia edellämainitut ovat mahdollisia. Suuttimiin ei tarvitse sahassa koskea, jos muistaa vain pitää polttoainesuodattimen tankissa puhtaana. Polttoaineletku saattaa olla vaurioitunut siitä kohdasta kun letku tulee tankista lävitse kaasuttimelle. Näin ollen saha saa ilmaa polttoainetta imiessä. Kun painat kaasua, niin ilmaa tulee niin paljon että saha sammuu. Murtumat letkussa saattavat olla niin pieniä että niitä ei silminnähden huomaa. Suosittelisin ostamaan uuden polttoainesuodattimen sekä polttoaineletkun ja vaihtamaan ne ensimmäisenä. Puhdistat bensiinillä tuon polttoainetankin samalla. Jos sahaa on käytetty rakennushommissa niin sillä on sahailtu lautoja ja yleensä sahataan melko tylsilläkin ketjuilla jolloin tulee paljon hienoa pölyä sahan ympärille ja tankatessa sitä kulkeutuu tankkiin. Näin ollen polttoainesuodattimen tukkeutuminen hankalaoittaa polttoaineen saantia. Nykyinen 95 tai 98 bensiini syövyttävät polttoaineletkuja.Polttoaine saattaa myös vaurioittaa kaasuttajan kalvoja jos saha seisoo käyttämättömänä varastossa pitkään mutta sitä en epäilisi ensimmäisenä. Bensiini letkut menevät kuitenkin herkemmin rikki ja aiheuttavat juuri tuollaisia ongelmia. Puola on kanssa sellainen osa, että sitä ei voi testata millään onko se kunnossa, mutta jos saha toimii kylmänä ja sammuu hetkenpäästä kun lämpenee eikä lähde lämpöisenä käyntiin viittaa vika myös puolaan. Sahoissa saa ilman putsarit olla todella likaiset ja märät ja että sahaan tulee tuollaisia käyntihäiriöitä. Hieno pakkaslumi voi kovilla pakkasilla aiheuttaa ongelmia jos kaadetaan puita paksussa hangessa ja karsitaan. Suosittelen kuitenkin pesemään ilmaputsarin Fairilla ja hammasharjalla ja sitten kuivaat oikein hyvin, vaikka paineilmalla tai jättämällä putsari uuninpäälle yöksi kuivamaan.
    Jos vähän sahailee, kannattaa ostaa valmisbensiiniä, koska se on parempaa noille kumiosille ja kalvoille.

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)