Käyttäjän saha1 kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)
  • saha1

    ” Onko metsä järkevä sijoitus? ”

    On jos tekee erittäin hyvät kaupat ”edullisesti” tietäen mitä ostaa. Niin kuin muussakin kaupassa.

    Siihen tarvitaan tietoa, taitoa, kokemusta ja vähän muutakin jota ei kouluista tai muualta saa.

     

    saha1

    ”Toinen 550 purettu osiin. Männässä se vika oli. Saanut vähän siipeensä. Vika tuli isoja 60cm halkaisijaltaan olevia  klapipölkkyjä katkottaessa. ”

     

     

    Ei kyllä tuossa käytössä saisi ylikuumentua tai jossakin on jotain vikana tai sitten vaan ominaisuus että kuumenee helpommin, metsätöissä saha pääsee helpommalla.

    Saman luokan saha käytössä ja en ole saanut ylikuumenemaan vaikka on sahattu isoja määriä ( myyntiin) ja jatkuvalla kuormituksella ( koko 16″ laippa käytössä)  tankki tankin perään koko päivä. Tosin voin tehdä säädön ja laitan öljyä riittävästi.

    saha1

    Niinhän ne kierrokset on nykyisin monessa sahassa rajoitettu eli säätämällä seoksia vähänkään huolimattomasti saattaa saada huomaamattomasti liian laihalle ja saha paukuttaa rajoittimelle.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    saha1

    Pidän hieman alle max kierrosten ja säätö pysyy hyvänä ympäri vuoden, ei mene laihalle ja voimaa on.

    Korvalla saa yleensä muutaman satasen sisään säädettyä tutut sahat/raivaussahat, trimmerit ( jos kokemusta).  Mutta kierroslukumittaria ei voita mikään koska voi laittaa aina arvot kohdalleen ja todeta että pysyy. Ja myös tarvittaessa kertoa toiselle mitkä ne on. Olen ostanut useamman ammattisahan jotka on tulleet minulle liian laihalle säädettynä, esim viallisena ja pienilla puristuksilla.

    Tietysti kaikki ”metsurit” ei tiedä mistä saha saa voitelun ja miten tärkeä polttoaineen mukana olevan öljy on sahalle, mutta ei niille maha mitään.

     

     

     

     

     

     

    saha1

    ” Metsälehden testissä ollut Husqvarna 440, hävisi kiinalaiselle Jonköpingille leikkuunopeudessa yli 20%, kierrokset kuormitettuina olivat 9000r/min ”

    440 saha antaa huipputehon 9000 r/min, ei ole nopea saha edes saman luokan n 40cm3 (muovirunkoisiin) sahoihin verrattuna. Kiinalainen on 52cm3 saha..

     

    Noissa ”testeissä” olisi paljon parannettavaa kaikilta osin että voisi uskoa.

     

     

     

     

    saha1

    Alkuperäiset osat on halpoja valmistaa mutta kun ne katteet nostaa hinnan yleensä korkeaksi. Yksi jälleenmyyjä sanoi että stihl ms 200 uusi kaasutin maksaa heille n 40eur ja husqvarnan ammattisaha maksoi puolet siitä hinnasta mitä husqvarna netissä mainostaa ”hinnaksi” kuluttajille.

    Isoja eroja on myös eri jälleenmyyjien kesken.

    Husku järkeistänyt vähän hintoja,  sylinteri/mäntä 346XP  suomesta jälleenmyyjältä jolta ostan joskus, 180eur sis alv. Tämä oli ennen melkein 300eur, eli kova hinta verrattaessa koko sahan hintaan.

     

    saha1

    ” Mistähän lähtisi syytä etsimään? Eli sahan alla on öljylammikko varastossa. Kun sahaa nostaa tippuu öljyä ja purukotelo on märkä. ”

    Tässä ja monessa muussa husqvarnan sahassa kuten 346XP:ssa on yllättävän huonosti suunniteltu öljykanava/letku, tiivistys runkoon/pumppuun.

    Kyllä käytettävyys paranee huskuissa kun tiivistää. Ei valu öljyt ”pihalle” autoon ym tai tarvitse olla tankkia tyhjentelemässä.

    Tankki tyhjäksi ja bensalla huuhtelu. Kytkinpuoli ylös, kytkin irti ym osat, pumppu ja letku irti ja puhdistus kunnolla öljyistä myös läpivienti, puhtaalla bensalla tai jollakin vahvemmalla. Jos letku rikki/murtunut niin uusi tilalle ja sitten hyvällä tiivisteliimalla liimaten paikalleen että liimautuu läpivientiin kunnolla, myös pumppuun pitää laittaa tiivisteliiman avulla ja jättää kuivumaan vuorokaudeksi lämpimään.

    ( osaan huskuista olen laittanut vielä suljetun letkun laipalle asti, missä sitä ei tehtaalta tullessa ole ollut.

     

     

     

     

     

    saha1

    ” Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu. ”

    Tuohon kun lopettaa käytön ja huoltaa kuntoon niin pääsee helpolla. Ei pysy säädössä ilmavuodon ym polttoaineletkun ym takia, menee liian laihalle. Vuoto voi olla stefoissa, kaasuttimen kurkussa, myös muualla. Tiiviystesti kertoo helposti.

    saha1

    Nykyään on 12/14″ kevytlaipat pienessä sahassa ja 2 laippaa siksi että toinen on samalla varalla jos jotain sattuu käymään niin ei tarvitse lähteä töistä pois kesken päivän.

    Autossa / traktorissa aina joskus repussa toinen pidempi/lyhyempi laippa mukana,vaihto nopeaa*

    Yhdessä 50 kuution sahassa jolla teen myös töitä siis sahaan toisen metsissä , rantatonteilla on 13″ , 16″ , 18″ 3/8pienempi -1.3mm laipat. 16″ on ollut eniten käytetty Tankillisellä sahaan enemmän koska ketju ja laippa yhdistelmä on hieman kapeampi sekä selvästi kevyempi jonka huomaa käytössä,pienemmissä puissa 15-30cm 8 piikkinen vetoratas tuntuu toimivan koska sahalle saa kuormitusta ja ketjunopeus kasvaa.

    saha1

    ” Sama järjettömyys on sahan painon ilmoittaminen tankit tyhjänä ja ilman laippaa ja ketjua. Joku nyt sanoo, että on niin monia laippamittoja. 90% sahoista myydään sillä vakiolaipallaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli ”

    Mielestäni nykyinen on ihan ok kun vielä lisättäisiin joidenkin eri ketju/laippa yhdistelmien painot valmistajan sivuille,olen antanut vinkkejä muutamille valmistajille tästä. Sitten jos olisi esillä paremmin eri laipat ja ketjutkin. ( mielestäni vakiolaippaa ei ole olemassakaan )

    Laippoja on monia eri pituuksia / eri jaoilla ”samaan” sahaan , kuten myös kevyt laippoja jotka vie ylimääräistä painoa pois mitä ei tarvitse satoja/tuhansia kertoja heilutella. Huomasin eron aikoinaan kun sahasin pienellä sahalla vuorotellen 12″ kevyellä ja 14″ ei kevyellä versiolla , selvä painoero.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)