Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Kympeissähän se meikäläiselläkin tähän aikaan sähkönkulutus on olut, kun ei ole tarvinnut taloa jäähdyttäkään, ja näin vanhemmiten jokailtainen sähkökiukaan lämmittäminen on jäänyt, eikä sitä sähköautoakaan ole vielä pihassa.
Tolopainen taisi nyt kokonaan unohtaa uudet datakeskukset, joita kytketään kantaverkkoon. Niitä on jonossa jo n. 40 kpl, ja n. 60 kpl on suunnitteilla. Niiden rakentaminen ja käyttöönotto kun ei vie puolta vuotta enempää aikaa.
Eurooppa ja Suomi siinä mukana on energia- ym. ostoksillaan rahoittanut Venäjän sodankäynnin Ukrainassa. Tämä rahamäärä on ollut koko ajan suurempi kuin koko Euroopan antama sotilasapu Ukrainalle. Tämän saavat tulevat sukupolvet valitettavasti lukea lähihistoriasta.
Vedetäänkö jatkossa kansallispuistoissa taukopaikoille tuulisähköt ja tuodaan sinne induktioliedet, vaiko kipataan isot kasat kivihiiltä tulien tekoa varten?
Siitä 50 eur/ha tuesta ei taida kovin paljoa olla energiapuun korjuussa merkitystä.
Ottamatta kantaa tuulimyllyjen ja kansallispuistojen yhteensopivuuteen yhtä asiaa olen pohtinut. Onko kansallispuistojen paikalliset tuotot todellakin sitä luokkaa kuin niistä kerrotaan? Ei taida niin pientä kansallispuistoa ollakaan, etteikö sen tuotoksi sanota vähintään miljoonaa euroa vuodessa. Miten tämä on laskettu? Tuli vain mieleen, kun nyt kerrottiin, että kansallispuistojen wc- ja polttopuupalvelutkin lopetetaan.
Sanovat, että sähkössä on Suomen tulevaisuus. Niinpä menin ja hommasin tarpeet ja tehtiin sähköaita rauduskoivutaimikon ympärille. Odotamme jännityksellä sijoituksemme tuottoja…
Näin ne miljoonat energiapuukuutiot sieltä suomalaismetsistä kuitenkin vaan kerätään.
Minä harjoittelen nyt tulevaa sähköauton pitoa sähköpyörän kanssa. Jos sen akun on ajanut tyhjäksi, niin lataus vie lähes seitsemän tuntia. Täydellä akulla laskettelee sitten taas olosuhteista ja ajotavasta riippuen 100-150 km.
Autokannan sähköistyminen on tuonut mukanaan aivan uusiakin ilmiötä. Diesel-autoja haetaan nyt kissojen ja koirien kanssa, koska niillä on edelleen oma käyttäjäkuntansa. Vähänlaisesti ajetusta dieseleistä maksetaan jo huimia summia.