Keskustelut Tekniikka Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä Vastaa aiheeseen: Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

Vastaa aiheeseen: Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

Keskustelut Tekniikka Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä Vastaa aiheeseen: Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

Väkitukko

Kiitokset vihjeistä! Todennäköisesti vika on kytkimessä (jousi tai jotain muuta). Viiltosuojaa ei kytkimessä ole, koska en ole koskaan sahannut housujen lahkeisiin. Joskus mitättömiä pintaraapaisuja kankaaseen on tullut, kun olen huolimattomuuttani ja kiireellä heilutellut sahaa sinne tänne, kun ketju ei ole vielä ehtinyt pysähtyä sahauksen jälkeen.

Sahan merkki on Stihl. Täytyy lähiaikoina perehtyä tarkemminn asiaan. Hyviä vihjeitä ainakin sain.

Muuten Stihlin käsiohjevihkosessa kehotetaan tällaisessa ketjun pyörimistapauksessa viemään saha liikkeeseen korjattavaksi. Siitä huolimatta päätin kysyä neuvoa täältä.

P.S. MInulla on kaksikin huonoa esimerkkiä sahan merkkiliikkeessä käyttämisestä. Kerronpa toisen. Jonsered (5 ja jatkoksi kaksi muuta n:roa) alkoi sahatessa temppuilla, aluksi lievänä ja lopulta niin, että saha sammahti ennen bensan loppumista tankista. Kylmällä ilmalla tankillisen vielä pystyi sahaamaan, mutta uudelleenkäynnistys onnistui vasta sahan jäähdyttyä. Vein sahan merkkiliikkeeseen. Kun hain sahan pois, vastaus oli, etten minä tälle sahalle voi mitään. Lasku oli muutama satamarkkanen.

Koska olin melko varma sahan oikuttelun syystä, soitin toiseen merkkiliikkeeseen 30 km:n päähän ja kysyin vaihdossa tulleen sahan puolaa. Sellainen löytyi, ajoin liikkeeseen, jossa puola pikapikaa vaihdettiin käytettyyn. Sen jälkeen saha pelasi kuin enkeli vielä pitkään, kunnes se ei enää tankatessa käynnistynyt. Kiinnostuksen takia hajoitimme pojan kanssa Jonseredin alkutekijöihin. Osat olivat täysin loppuun kuluneita (männästä mm. pala lohjennut).Siksikin polttoaineen kulutus oli viimeisinä viikkoina kohtuuullisen suurta.

Toista esimerkkiä en nyt kerro, mutta se oli eri liikkeessä ja saha muu kuin Jonsered. Molemmissa tapauksissa selkeänä tavoitteena oli myydä uusi saha entisen vielä hyväkuntoisen tilalle.