Keskustelut Puukauppa Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus Vastaa aiheeseen: Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

Vastaa aiheeseen: Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

Keskustelut Puukauppa Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus Vastaa aiheeseen: Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

Evi

Työkalut työn tarpeen mukaan. Ei maatoloustraktorilla minkäänlaisella kuormaimella ja hakkuupäällä kannata tukkia kaataa, ei varmasti kestä ja jopa valtran x malliset pikkumotot kaatuvat herkästi jos tukin ottaa 10 metristä, mutta ensiharvennus on erikseen. Motolla ei kannata ensiharventaa, siinä ei jää voitolle ja pahimmillaan kuten itselle kävi, muutaman hehtaarin enskasta meni hehtaari sille mallille että saa kaataa loputkin vähät pois ja istuttaa, korjuutapa toi mittavat tappiot kun tuleva tukkipuusto jäi kuidun tasolle. Ergonomia on myös, mutta mikä työn kokonaismäärään on sopiva? Olen kerran kuullut eräänkin haukkuvan maatilakuormaimen poronsarviventtiilistöä, peukalot olivat kuulemma kipeät että sairaslomaa sai hakea, mies oli itse niin tukevassa kunnossa että tuskin rekkakuormaa jaksoi sahata. Tapansa kullakin, voihan polttopuillekin hankkia moton, mutta ei sillä säästöjä saa. Viinapullo tai rekkakuorma haketta, samanarvoiset? Itse hakkaan ajopalkaksi maatilan hakerangat, hakkuutyössä jokatoisen päivän saa laittaa sen rangan tekoon. Halvempi olisi maksaa vieraalle maatalonisännälle se 500-600 ja ajattaa puut tienvarteen, samalla tulisi sitä urakointikäyttöä maatalouskoneille.