Keskustelut Tekniikka Metsätalousinsinööriksi? Vastaa aiheeseen: Metsätalousinsinööriksi?

Vastaa aiheeseen: Metsätalousinsinööriksi?

Keskustelut Tekniikka Metsätalousinsinööriksi? Vastaa aiheeseen: Metsätalousinsinööriksi?

Infrapunatulkku

Valmistuin itse metsäinssiksi 2014, ja pätkätöissä on oltu. Valmistumisen jälkeen meni 8 kuukautta kortistossa, kun kaikissa työnhauissa jäi kokemuksen puutteen takia valinnassa jälkeen. Sitten nappasi pitempi muutama määräaikainen pesti, mutta vakitöitä ei ole päässyt vielä haistelemaankaan haastattelujen kakkoskierrosta pidemmälle. Määräaikaisena on taas tiedossa töitä kesän yli ja muutamaan paikkaan on haku käynnissä mutta liian ruusuinen ei tilanne ainakaan nyt ole.

Organisaatiot on vedetty niin ohuelle miehitykselle, ettei ainakaan nykytilanteen alle päästäne sentään. Luulen ja toivon, että ajan kuluessa aukeaisi paremmin paikkoja jos/kun työvoimaa lisättäisiin, tai ainakin tulee pätkähommista kokemusta kerryttämällä paremmat pohjat lähteä yrittäjäksi.

Metsäinssin koulutus antaa hyvän pohjan monipuolisiin metsähommiin. Olen ollut metsäsuunnittelun, puunkorjuun ja puukaupan sekä suunnittelu- että toteutuspuolella ja ollut myös pari vuotta metsurintöissä ennen insinöörikoulua. Sähköyhtiöilläkin on linjojen hoitoon liittyviä hommia tullut tehtyä ja apulaisena (lähinnä jaloissa pyörimässä) metsätien rakennuksessa ja korjauksissa. Jos miettii puhtaasti luonnonhoitohankkeita tai luonnonsuojelualueita, niin paremman pohjan saa biologin koulutuksella, mutta omatoimisella opiskelulla ja koulussa valinnaisten suuntautumisella saa välimatkaa kurottua. Sitten taas esim. kaupungin tai valtion virkistysalueiden suunnittelussa/hoidossa metsäinssi on ihan paikallaan, näihin töihin kun kuuluu monesti metsätalous päätyönä minkä ohessa noita tehdään.

Vaikka ei työllistyisi sitten varsinaisesti savottapuolelle, niin ymmärrys metsätaloudesta antaa näkemystä muissakin töissä, esim. riistataloudessa tai erämaamatkailussa.

Välillä on saanut hammasta purra mutta ei metsätyöt ole Suomesta mihinkään häviämässä vaikka minkälaisia lamoja tai organisaatiomuutoksia firmoissa olisi. Työ ehkä muuttaa muotoaan ajan kanssa mutta siihen, että puu liikkuu ja metsiä hoidetaan savottakuntoon pitää vielä kumisaapashommia tehdä hamaan ikuisuuteen.