Keskustelut Puukauppa Mhy kilpailuttaa ja osallistuu itse omiin kilpailutuksiin? Vastaa aiheeseen: Mhy kilpailuttaa ja osallistuu itse omiin kilpailutuksiin?

Vastaa aiheeseen: Mhy kilpailuttaa ja osallistuu itse omiin kilpailutuksiin?

Keskustelut Puukauppa Mhy kilpailuttaa ja osallistuu itse omiin kilpailutuksiin? Vastaa aiheeseen: Mhy kilpailuttaa ja osallistuu itse omiin kilpailutuksiin?

Metsäukki

Puun ostajan tavoite on saada tarvitsemansa puut mahdollisimman halvalla tehtaalle. Metsänhoitoyhdistys taas ei ole puolueeton toimija vaan metsänomistajan puolella. Ehkä juuri siksi moni yhtiö yrittää kiertää mhyn valtakirjakauppoja, koska silloin myyjänkin edustaja olisi ammattilainen. Monelle puukaupan koukerot katkontoineen eivät ole tuttuja, joten mhyn apu puukaupassa on taloudellisesti ja henkisestikin tärkeää. Kokeneille ja itsevarmoille puukaupan konkareille avulla ei ole niin suurta merkitystä.
Mhyn puun korjuu ei saa olla itsetarkoitus vaan muiden korjuuta täydentävä. Mielestäni mhyn korjuupalvelulle olisi tarvetta mm. ensiharvennusten ketjuttamisesa. Esimerkiksi metsäautotien varren kaikki ensiharvennukset myytäisiin ja korjattaisiin kerralla. Näin vältyttäisiin turhilta koneiden siirroilta ja kaukokuljetuksessa vältyttäisiin  pikkunökkösten keruulta. Keskittämällä voitaisiin talvi- ja kesäkorjuuleimikot hoitaa asianmukaisilla koneilla oikeaan korjuuaikaan. Harmittavasti puun ostajat estävät tällaisenkin järkevän toiminnan. Ehkäpä lisääntyvä kuitupuun tarve auttaa jatkossa ostotoiminnankin järkevöittämiseen.