Keskustelut Metsänhoito Raivurin terä Vastaa aiheeseen: Raivurin terä

Vastaa aiheeseen: Raivurin terä

Keskustelut Metsänhoito Raivurin terä Vastaa aiheeseen: Raivurin terä

Tomi Salo

Pääasiassa Scarlettin raivausterää, joskus V-Klingaa, mutta Bahcoakin olen kokeillut. Katsoin Motonetissä että Bahcon ja Oregonin terät ovat samannäköisiä ja kummassakin lukee Made in Sweden. Voisikohan tulla samasta tehtaasta? Hinnassa on eroa: Bahco (9,99eur) ja Oregon (13,90eur), kumpikin 200mm:n terä 1″ keskireiällä.

En tiedä kuvittelenko mutta Scarlettin terä tuntuu pysyvän terävänä pidempään kuin Bahcon, kunhan ei osu kiveen. Sen jälkeen jokainen terä on tylsä merkistä riippumatta. Niin Bahco, Scarlett kuin V-Klinga ovat helppoja viilata, teroittaminen taas vaatii taitoa. Viiloina olen käyttänyt yhä useammin Vallorbea (olen käyttänyt aiemmin Husqvarnan ja Oregonin viiloja). Vallorbessa saa laatua kohtuuhintaan kun tilaa 12kpl:n laatikoissa. Joku on maininnut että Öbergin viilat olisivat vielä parempia mutta niitä on harvoissa paikoissa. Kuitenkaan viiloissa ei kannata säästellä: jos viila on liukas niin metallinkeräykseen ja uusi käyttöön. Joskus viilojen puhdistukseen myytiin messinkisiä viilaharjoja mutta olen pyyhkäissyt viilasta purut pois työhanskaa vasten. Tukkoinen viila puree huonosti.

Husqvarnan (tai Bahcon tai Universalin) viilanohjaimessa on mukana kolot terän haritusta varten kuten Jätkä aiemmin kirjoitti. Oregonilla on erikseen haritusrauta jos on tottunut käyttämään erillistä ja haluaa pitää sitä esimerkiksi työhousujen reisitaskussa. Kumpaakin käytän ja kummassakin on omat hyvät puolensa. Lisäksi Motonetistä 6″ kahvallinen Bahcon sahanteräviila medium 6″ (12,90eur) kun terä osuu kiveen ja  se pitää kunnostaa.

V-Klingan terää (200mm) käytän silloin tällöin kun on sekaisin heinikkoa ja vesakkoa, esimerkiksi metsäautotien pientareilla tai niityn reunoilla. V-Klinga ei  mene tukkoon heinästä samalla tavalla kuin tavallinen raivausterä mutta tuntuu, että sen leikkuuteho on paksumpaan vesakkoon huonompi kuin perinteisen raivausterän. Moni varmaan käyttäisi näihin kohteisiin teroitettua kolmioterää mutta siinä on oma jumppansa kun vaihtaa raivausterän ja sektorisuojuksen kolmioterälle sopivaan -ellei sitten toisessa raivaussahassa ole käytössä tarpeen mukaan kolmioterä tai siimapää.