Keskustelut Tekniikka huskin 550 xpg takakahva kuumenee? Vastaa aiheeseen: huskin 550 xpg takakahva kuumenee?

Vastaa aiheeseen: huskin 550 xpg takakahva kuumenee?

Keskustelut Tekniikka huskin 550 xpg takakahva kuumenee? Vastaa aiheeseen: huskin 550 xpg takakahva kuumenee?

Ukkopekka

Nyt kun Petkeles kysyi, niin isäni kyllä muisti. Vieläkin on ihan kiitettävä varasto jäljellä. Ja nyt kun sitten kielsivät loisteputkien valmistamisen, niin noudatin vanhaa kaavaa ja hain varaston hyllylle näitäkin.

Kannattiko? Vanhan hankintahinta on vähintään puolet halvempi kuin korvaavien ledihärpäkkeiden. Talli on nyt 10 v vanha ja yhden loisteputken olen vaihtanut. Pihavaloiksi laitoin ledit ja niihin kaikkiin on jo vaihdettu uudet lamput. Viimeisen takuuruljanssin jälkeen sain maahantuojan mukaan parhaat markkinoilla olevat lamput. Niistä on nyt jo melkein puolet vaihdettu, parin vuoden sisään. Kertokaa minulle, missä kohtaa maailma pelastuu ja rahaa säästyy? Ei auta, että sähkössä säästää, jos kuitenkin joutuu jatkuvasti ostamaan uusia lamppuja. Ja jos muutenkin lämmittää sähköllä, niin mitä väliä on sillä, että tekeekö lämmön lampulla vai patterilla. Esim. hehkulampulla hyötysuhde on muistaakseni alle 10 %, ts. oikeammin kyse on lämpöpatterista, joka tuottaa valoa siinä sivussa.

Jotta ei menisi ihan kokonaan ohi aiheen, niin kyllä tuo vanhan ja idioottivarman tekniikan suosiminen on muillakin osa-alueilla hermojen ja rahan säästön kannalta aivan ehdoton valinta. Vian ilmaantuessa voi yrittää korjata itse ilman, että joudut viemään huoltoon. Ja sitten jos vielä sattuu epärehellinen (=myyntihenkinen) liike, niin juuri tässä tapauksessa korjaaminen tulisi niin kalliiksi, että uuden hankkiminen tulee edullisemmaksi. Ja niitähän on tuossa hyllyssä..