Keskustelut Metsänhoito Koneistutus Vastaa aiheeseen: Koneistutus

Vastaa aiheeseen: Koneistutus

Keskustelut Metsänhoito Koneistutus Vastaa aiheeseen: Koneistutus

Makarov

Samoja kokemuksia kun Petellä istutuksista. Käytännössä firmojen omavalvonta on mitä on ja sama koskee mhy:tä. Minä olen aika paljon asiasta valittanut niin olen kuulemma liian tarkka, vaikka ainoa vaatimukseni on ollut että taimet istutetaan mättäälle, tarpeeksi syvälle ja tiivistetään juuripaakku. Sitten kun olen mennyt tarkastamaan niin joka toinen taimi lähtee nostamalla mättäästä ja syy on 90% että taimi on istutettu liian pintaan. Vaikka paakku on tiivistetty niin se on niin pinnassa että se lähtee kevyesti sormilla vetämällä maasta irti, silti huonoin homma tässä on se että paakku kuivuu. On tullut muutamia kertoja laitatettua taimia paremmin uudestaan kun ovat polkeneet miten sattuu. Olen kuulemma liian tarkka mutta työnlaatu on kyllä ollut aina helppo näyttää ala-arvoiseksi. Kerrankin yhden firman ukot otin istuttamaan juhannus viikolla kuusi alueen kun saatiinkin risut ajettua vaikka näytti että ei saada. Sain hommattua vielä kiireellä mätästyksen ja taimet sekä nämä istuttajat. No parsimassa nuo joutu käymään huonoa työnjälkeä. Mietin siinä vaan että porukka (4 miestä) oli istuttanut toukokuun alusta 6000-8000kpl/päivä ja olin varmaan ensimmäinen joka kiinnitti työnlaatuun huomiota. Tuttu n.70v. ukkeli ja oma porukka istutuksissa niin priimaa pukkaa mutta aina ei jouda.