Keskustelut Metsänhoito Vedenpinta suolla Vastaa aiheeseen: Vedenpinta suolla

Vastaa aiheeseen: Vedenpinta suolla

Keskustelut Metsänhoito Vedenpinta suolla Vastaa aiheeseen: Vedenpinta suolla

Veksaaja

Minulla on kokemusta yli puoli vuosisataa neljän erilaisen (muta, turve jne.) suometsäalueen (yht. n.  6 ha) metsänhoidosta viime vuosisadan puolella tehtyine ojituksineen ja ojien kunnostuksineen. Olen havainnut, että vedenpinnan noustessa kasvu heikkenee ja ainakin minun isoja kuusia tuuli kaataa. En ole mittaillut, mutta silmämääräisesti noin puolen metrin vedenpinnan taso ojissa riittää vielä kasvuun, mutta ei sekään tuulituhoja vielä estä.

Kunnostusojituksia pitäisi nytkin tehdä, mutta mikä lienee vähäistä suurempaa, jolloin tulee ilmoitusvelvollisuus. Metsäammattilaisetkaan eivät siihen oikein osaa ottaa kantaa.

Uudeksi ongelmaksi on tullut Metsälaon 10 §:n noin puolen hehtaarin suojelusuo, jonka läpi kulkevalla ojalla pitäisi kuivattaa yksi suoalue, mutta se ei taida olla luvallista. Olen siitä epävirallisesti keskustellutkin Metsäkeskuksen toimihenkilön kanssa. Nämä suojelualueet aiheuttanevat samanlaisia ongelmia muuallakin?

Nuo metsälain suojelukohteet ovat joskus nykyään ”huonossa kunnossa”. Norokosteikkoja on suojeltu mm. aluskasvullisuuden vuoksi. Nyt kun niihin ei ole kymmeniin vuosiin koskettu, ne puskevat kuusitiheikköjä, joista aluskasvullisuus on kuollut. Tämäkö oli tarkoitus?