› Keskustelut › Metsänhoito › Pellon metsitys, boorilannoitus › Vastaa aiheeseen: Pellon metsitys, boorilannoitus
Ja Panulle ja muille kuvanaluskeskusteluun liittyen:
Minäkin olen sitä mieltä havaintojeni perusteella, että leku ohittaa nuorena männyn VT-pohjalla. Jalostetulle koivulle ei tosiaan vauhdissa pärjää.
Nyt sitten olisi hyvä saada muilta kommenttia, mutta mulla on sellainen mutu noin neljän eri olosuhteisiin ja eri menetelmillä istutetun lehtikuusitaimikon perusteella, että lehtikuusi kestäisi kesäkaudella pintakasvillisuuden varjostusta huonommin ja kasvaisi loppukesällä huonommin kuin koivu. Eli siis ehkä niin, että lehtikuusi pitäisi tampata keskemmällä kesää esiin kuin kuusi, joka kestää varjostusta paremmin.
Lisäksi kiinnostaisi ylipäätään kuulla, että millaisia VT-pohjan lehtikuusikoista on tullut. Viime viikkoinahan on oltu sitä mieltä, että maaperä olisi liian laiha lehtikuusen kasvatukseen, toisaalta taas esimerkiksi Puhoksen lehtikuusikkohan on hiekkakankaalla.
Sinänsä neljän lehtikuusitaimikon valikoima mikä mulla on, on ihan hauska: yksi istuttamalla mättäisiin (VT), yksi porakoneella entiseen peltoon, yksi äestämällä metsään (VT/MT) ja yksi muokkaamattomaan maahan (lahonnut turvekangas, MT/OMT).