Keskustelut Metsänhoito Metsätalouden vesistövaikutukset Vastaa aiheeseen: Metsätalouden vesistövaikutukset

Vastaa aiheeseen: Metsätalouden vesistövaikutukset

Keskustelut Metsänhoito Metsätalouden vesistövaikutukset Vastaa aiheeseen: Metsätalouden vesistövaikutukset

Kurki Kurki

https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi/toimenpiteet/lannoitus-turvemaalla

Kohdassa ”turvemaiden ravinne-epätasapaino on yleistä” on taulukko, jossa eri suotyyppejä on arvioitu 30..40 vuotta ojituksen jälkeen. Tutkimuksen mukaan jonkin verran puustoa kasvavilla rämeillä ”Aito rämeillä” kaliumin tarvetta on ollut vain 7 %  ja 36% fosforista.

Minun turvemaaojitukset ovat olleet juuri näitä ”aito rämeitä”.Vaikka tutkimus on nähnyt puutetta näistä ravinteista, niin se tuskin on ollut nähtävissä puista muuten kuin, että puiden kasvu on vain hiipunut. Minulla on ollut kova kasvuisen männyn taimikon vähän myöhemmässä vaiheessa alle 10m männikössä pientä latvankasvun oiretta latvanvaihtoa ja rohtona on ollut  Rauta-PK, joka tehoaa moneen vaivaan. Kesän 2017 kuivuus näkyi männnyn latvojen kuivumisena ympäri Suomea pienialaisina muutaman männyn ryhminä, minkä panin merkille myöhempinä kesinä. Liekö tuo minun häiriö ollut samaa vai metsämyyrän silmujen syöntiä? Kuivuus paljastaa boorin puutteen.

Tuosta ravinne kierrosta metsässä AI sanoo, että puiden maasta ottamista ravinteista palautuu takaisin maahan 50%…80% karikkeissa. Kaliumista 70%. Tämä tarkoittaaa sitä, että ravinnekiertoon tarvitaan vuoisittain aika pieni ravinnelisä kaliumin osalta 2..5 kg/ha/v hyvän kasvun kannalta ja pienempi lisä säätää puiden kasvun turvemailla sille tasolle, mitä turpeen hajoaminen niitä tuottaa.