Koivua motolla, vaihe 1

Tämmöinen kuvio mahtui yhteen
leimikkokokonaisuuteen , joka sisälsi järeäpuustoisen avohakkuun ohella myös harvennusta . Viimeinen kuva tältä palstalta on kasa tyveltän lahoja koivuja . Lähikuljeusmatkaakin kertyi lähes kilometri .

Kuvan runko haarautuu ensimmäisen kerran noin metrin korkeudelta ja useamman kerran siitä ylöspäin .
Tässä tilanteessa rungon käsittely on melko ongelmatonta , mikäli nyt joitakin vauhdilla läpi livahtaneita ja mittaamatta jääneitä pätkiä ei lasketa lukuun . On tilaa , mihin kaataa ja runko on kokonaan näkyvissä . Haastavasta tilanteesta käsittelyn kannalta voidaan puhua silloin , kun monihaaraisesta koivun rungosta näkyy vain pätkiä ja vähän latvaa , jos
sitäkään , tiheän 5-metrisen kuusen taimikon kesketä . Sellainenkin osio kuviolta löytyi ja harvennus
tehtiin pimeällä . Voin sanoa , että se vaihe kysyy oikeasti kokemusta ja taitoa .

Meinasihan siellä sattua melkoinen vahinkokin , kun pölkky leikkautui runkoa karsittaessa ennenaikaisesti yläterän viipaloimana poikki ja viuhahti
kopin ja nosturin välistä uran toiselle puolelle hankeen .
40 kilon pölkky matkusti ilmojen teitä onnekkaasti osumatta mihinkään elintärkeään 6m/s lähtönopeudella kokonaista 10 metriä . Mittaustietoihin tuokaan karkulainen ei tallentunut . No…hipomisista ei pidetä …
: )