Kommentit (6)

  1. metsä-masa

    Pienehköille hankinta kaupoille oikein ketterä ja hyvä yhdistelmä.

    Kyllä Valmet traktorilla kuitupuiden ajo onnistuu, kun perässä näyttää olevan hydraali kuormainkin. Jos kuljettaja ja hakkaaja on sama henkilö niin uran sioittelun ja raivauksen oppii pian tekemään oikeaan paikkaan ja huomioimaan kannot ja kivet.

    Itä- Suomessa näitä näkee metsitettyjen peltojen ensiharvennus koneina ja siellä työ onnistuu oikein mukavasti, poistuma yleensä kuitua, palstat tasaisia eikä pelkoa painumisesta ja kooltaan yleensä muutamia hehtaareja.

    Eräs isäntä kertoi hankintakaupan teon olevan terapia työtä, kuivana päivänä hakkaa ja sateella siirtää puut laaniin, molemmat päivät menee silloin nautinnon puolelle.

  2. En kyllä lähtis isompia urakoita tekeen tällä yhistelmällä, mutta omiin pienimuotoisiin kuitu-hakkuisiin erittäin käypä.

  3. Kalusto Valmetin perässä ei kuvassa näy kokonaan mutta vaikuttaa tutun näköiselle. Onko ne Patun laitteet ja nosturi on kai kärryn aisalla?

  4. Mukava on tehdä savottaa ja varsinkin ajouraa tasaisella maalla, kun tämmöinen kone on tulossa ajamaan. Suoralla uralla ja tasaisella maalla kolmemetrinen ura riittää hyvin.

    Tahtoo vaan olla enää harvassa kavereita, jotka tuommoisella kalustolla tulisivat puita ajamaan. Pienille tuulenkaatopuusavoitoille ym. olen vielä saanut. Kun sadan kuution hankintasavottaa olen kysellyt ajamaan, niin ovat pyytäneet kääntymään metsäkonefirmojen puoleen. Ja ymmärtäähän tuon: alun alkaen metsäkäyttöön suunnitellulla koneella ne pöllit singahtaa tien varteen puolta nopeammin. Ihmettelenkin Vaaran ja kumppaneiden haikailua muinaiseen.

    Mutta kuten sanottua, korkealle arvostan tämänmuotoisen puunkorjuun!

  5. kyllä salonpoika ne on.

  6. Ilmankos näyttää tutulta. Meillä oli aikanaan kolmen porukassa yhteinen Patun 8 tonnin jäykkäaisainen kärri jossa Patu 2700 nosturi aisalla.Sillä ajettiin harrasteluvehkeeksi melko paljon, kymmeniätuhansia kuutioita. Porukan vehkeenä se oli näppärä, senkun nappasi kärryn traktorin perään ja nosti venttiilistön koppiin ja eikun ajamaan. Nykyisen takasiltasovitteisen asennus vie vähän pitempään.