Pois pois postin tieltä…

Eilen radiota kuunnellessani tuli valtakunnallinen ilmoitus onnettomuudesta . Tutut paikan nimet lähitienoolta laittoivat terästämään kuuloa . Pelottavan lähelle osuivat koordinaatit . Paha epäilys onnettomuudesta , jossa rekka olisi osallisena , hiipi mieleen . Muutamia minuuteja aikaisemmin puutavara-auto lähti viereiseltä varastolta tuotantolaitosta kohti . Kuvasta saa viitteitä siitä , mitä tapahtui .

Kuva on otettu kahden nyppylän välistä notkelmasta , jossa kohtaaminen on tapahtunut . Postiauto ja rekka nuppi puolillaan ja perävaunu täyteen lastattuna joutuivat täpärään tilanteeseen . Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin ja ojaan sortunut perävaunu kuorminen oli saatu pois paikalta parissa tunnissa . Jäljetkin oli siistitty huolellisesti .

Kohtaaminen tapahtui varstopaikan tietä pykälää isommalla tiellä . Varoituskolmiot olivat vain
varastotiellä .
Liittymä isommalle tielle oli notkelmassa ja jyrkkien mutkien välissä , jossa näkyvyys on
olematon . Pelkäsin , että onnettomuus olisi tapahtunut siinä . Onneksi ei . Tässäkin oli tien levennys ojaanajopaikan molemmin puolin olevilla kumpareilla .
Jostakin syystä niitä ei ehditty käyttää .

Kuvan tietä ajellessa on ihmetyttänyt , kuinka keskellä tietä ihmiset ajavat . Onnettomuus on väistämätön , jos kaksi samoilla ajolinjoilla ajavaa autoa osuu yhtäaikaa eri suunnista mäennyppylälle .

Kommentit (11)

  1. suorittava porras

    Eipä ollut tarkoitus herkutella.
    Pölliauton perävaunu kellahti kuvatussa paikassa kyljelleen kohtaamistilanteessa postiauton kanssa.
    Henkilövahinkoja ei tiettävsti tullut ja postiautokin säilyi kolhuitta. PHempaa jälkeä olisi tullut , jos väistäminen ei olisi onnistunut.

  2. metsä-masa

    Tärkeässä aikataulu ja maaseudun ajoissa molemmat ajoneuvot !

    Oliskohan postiauton etsittävä parempi paikka ohitukseen seuraavana päivänä ?

    Kuvan perusteella tie on yksikaistainen, eikä kestä reunoiltaan kallistuvaa kuormaa, ohituksessa painopiste siirtyy liikaa pehmeille ojan reunoille.Sateinen kesä heikentää kantavuutta entisestään tämän kaltaisilla teillä.

    Yleensä metsäautoteillä väistää se pienempi, ketterämpi ajoneuvo, toki lastaus merkillä rekkamieskin voi ilmoittaa olevansa kapealla metsätiellä, se olisi sitä yhteistyötä !

    Tukkirekalle näistä syntyy aina vahinkoa ja harmia.

  3. kyllä tällä sawon kulmalla pöllirekkojen on tapana jättää kolmio risteykseen…jos on kaksi autoa on kaksi kolmioo….joskus näemmä unohtuu ottaa mukaan mutta siitä ei ole vaaraa…

  4. Ammatti Raivooja

    Postilla on rahat niin vähissä, että joutuvat palkkaamaan Carlos Sainzin jakamaan postia.

  5. Gla

    Tuon tapauksen yksityiskohtiin en ota kantaa, kun en tiedä, mitä siinä oikeasti on tapahtunut. Mutta itse olen päätynyt henkilöautolla kerran ojaan, kun paikallinen tilataksi/pikkubussi tuli suoralla tiellä vastaan kohtalaisen lujaa. Väistin sivuun, mutta tie oli yliaurattu. Ei henkilö- tai omaisuusvahinkoja puhumattakaan siitä, että taksi olisi pysähtynyt paikalle. Onneksi ihan vieressä oli traktorinomistaja kotona ja veti autoni tielle. Periaatteessa tuosta olisi voinut hoitokunnan vastuun perään kysellä, mutta katson sen olevan turhaa 20 euron hinausavun ja pienen ajallisen tappion takia.

    Kesälläkin soratiellä ajamisen taito tuntuu olevan monilla hukassa, kun vastaantulijan tai jalankulkijan/pyöräilijän ohituksen kohdalla ei osata keventää kaasua. Mielummin roiskitaan kiviä.

  6. Varsinkin kumpareiset paikallistiet ovat arvaamattomia. Niissä ajetaan vähintään kahdeksaakymppiä. Kerran pimeässä tuli kumpareen harjalla toinen henkilöauto vastaan niin yllättäen, että molemmista autoista lähti peilit.

  7. Vahinkoja sattuu, ja joskus tien reuna voi pettää niin yllättäen, ettei mitään ole tehtävissä, vaikka ei olisi juuri ajonopeuttakaan.
    Oma lukunsa on liikenteessä yleistynyt törkykäyttäytyminen.
    Ajetaan kohtaamistilanteissa tahallaan niin keskellä tietä, että vastaantulijan on pakko väistää pientareelle.
    Jollakin ihmisillä on ainakin autoista päätellen tullut rahallisen vaurauden mukanaan tuoma asenne, että köyhät väistäköön, minä ajan missä haluan.
    Esin täkäläisen golfkentän parkkipaikalta tullaan yleiselle tielle välittämättä lainkaan väistämissäännöistä.
    Jonkinlaista sääty-yhteiskuntaan palaamista tässä on havaittavissa.

  8. Puuntakusella nyt tuntuu säädyt kammottelevan. Minä kun tänäänkin ja monesti ennenkin olen Vierumäen golf-kentän risteyksen sivunnut, en ole kyllä ketään eteentörmäilijää tavannut. Mutta mökkitiellä kävi kyllä juuri kuten tiekokouksessa kammottelin. Terävä kalliotöykkä ja sille jyrkkä nousu. Ja sieltä vanha Ford Mondeo-farkku tuli kyllä lujaa ylös. Vaikka tiellä tiehoitokunnan 20km/h rajoitus. Jota he juuri puolustelivat kun kaipasin näiden töykkien juohevoittamista.
    Kun pitäisi keritä sekunnin kymmenyksissä alta pois. Nyt kereksin kait enemmän vaistomaisella tieltä ulos ohjauksella mutta aina ei takuulla noilla lähes viidenkympin nopeutta puhaltaville kiireisille alta pako onnistu. Nyt kävi hyvä tuuri ettei oma maasturi saanut mitään kivikosketuksia tai muuta maksavaa mutta kun kotimatkaa on edessä reippaasti yli kolmesataa kilsaa olisi kivampi sekin ajaa ehjällä autolla vastakin. Tuo kuvan baana sentään loistava siihen verraten. Mutta kun ”vanhat jäärät” valittaa vain että kaahaillaan jos korjataan tie paremmaksi. Minulla on nyt jo kokemuspohjaa riittämiin että kaahaillaan huonollakin tiellä. Ja se on huomattavasti vaarallisempaa. Minäkin ajan kovaa mutta vain hyvillä pikiteillä.

  9. Nyt kun rikesakkoa ollaan nostamassa lähelle neljääsataa euroa, on pienituloisen pakko ajaa niin kovaa, että pääsee päiväsakoille, mutta tarkkana on taas oltava, ettei niin kovaa aja että kortti lähtee.

  10. Olen hiukan puuntakusen linjoilla tuon rikesakkovääristymän suhteen. Päiväsakoilla monella tärppää varmasti paljon pienemmän lapun kätöseen. Aika kumma tapa jos valtio tuohon menee. Myös romutuspalkkion loppumisesta on ensimmäisiä viestejä kuulunut. Onko nyt kepu sekoamassa omaan vallanahneuteensa? Myös jäteasetuksen suhteen ei osata oikein sitä eikä tätä ja joku muukin vielä seilasi omassa sekametelisopassaan.

  11. suorittava porras

    Kuvan aiheesta olleesta lehtiuutisesta kävi ilmi , että kuorma-auto oli joutunut VÄISTÄMÄÄN postiautoa . Epäilys asiasta oli jo tapahtumahetkellä , mutta en tohtinut jatkaa otsikossa esiintyvää lorua loppuun asti .

    …..

    Vuosi sitten eräälle koneenkuljettajalle sattui vastaavanlainen tapaus . Hän joutui korjaamaan ajolinjaa keskellä tietä vastaan tulleen auton takia . Vauhtiakin lienee tilanteessa ollut tuolloin liikaa . Pikupin lavalla oli 1 000 litran öljysäiliö , joka lensi kaikeksi onneksi pois lavalta eikä edes vuotanut kuperkeikan jälkeen sisältöään maahan . Huonommin kävi sille pikupille .
    siitä tuli cabriolet . Ohjaamo painui ikkunan alakarmeja myöten kasaan . Kuljettaja säilyi kuin ihmeen kaupalla lähes vahingoittumattomana . Kolhut olivat enemmänkin henkisiä .
    Auto sen sijaan oli valmista tavaraa paalattavaksi .

    Nöyryyttä ja pelisilmää kaivattaisiin liikenteeseen enemmän .
    Tiukasti oikeuksistaan kiinnipitäminen johtaa usein turhiin vaaratilantesiin . Itsesuojeluvaistoakin tarvitaan . Pienemmän on helpompi väistää isompaa .

    Edellä mainitusta on omakohtaista kokemusta tukkirekan tultua vastaan talvella alamäkeä kapeaa metsäautotietä .
    En empinyt hetkeäkään survaista autoa pois tieltä ja edestä .
    Onneksi lavalla oli täysi polttoainesäiliö , jonka lisämassa auttoi autoa lävistämään paksun lumipenkan .
    Tilanne oli ilmeisesti täpärä , koska rekkakuski vaikutti kalpealta kiinnittäessään kädet täristen vetoliinaa autoni vetokoukkuun . Rekka oli pysähtynyt vasta sen perävaunun ohitettua autoni . Matka jatkui onnellisesti pienen ”vetonumeron” jälkeen . Ilman kolhuja , mutta koehuone lunta tulvillaan .