Tie lähellä , mutta puutavaravarasto kaukana

Harvennuskuvion vieressä kulkee tie , jota pitkin matkaa puuta eri muodoissaan vilkkaasti molempiin suuntiin . Kuvassa olevat puut on kuitenkin kuljetettava ensin mäen alle , sitten rinteenjalkaa pitkin pistotielle , jota myöten edelleen 150 m päätiestä poispäin sijaitsevalle varastopaikalle.

Miksi näin ? Paitsi , että päällystetyltä tieltä käsin ei saa tehdä autokuormaa näkyvyyden ollessa rajoitettu , on palstan ja tien välissä sähkölinja.

Tienvarsileimikko on siis korjuuolosuhteiltaan kaikkea muuta , kuin tienvarsileimikko. Puut on hilattava puolen kilometrin päähän jyrkähkön mäen alle ja riittävän kauas , että rekka saa tarpeelliset vauhdit noustakseen mäelle. Sitä lajia muuan autoilija harjoitteli kantapään kautta. Auto hyytyi ko mäkeen ja kuorma oli purettava siihen . Tämän jälkeen puita kelkottiin paremman tien varteen pelkällä ”nupilla”.

Päätien risteys sijaitsee ovelasti kumpareen suojassa , joten jokainen lähtö kyseiseltä varastoalueelta sisältää suuren onnettomuusriskin.

Kommentit (5)

  1. Eipä sitten ole suomalaisessa hulluudessa mitään rajoja.
    Noh, pilkunviilaus on kyllä tutuksi tässä maassa tullut.

  2. Lopettakaa nuo harvennushakkuut!

    1000 m3 aukkoja vaan ja sitten raivuuta.

  3. On puut aika tikkuja päätehakattavassa metsässä, jos harvennuksia ei tehtäis. Jatkakaa vain harventamista, on niin komian näköistäkin.

  4. Pirulauta.On se myönnettävä että meirän suorittava on kovan luokan ammattilainen.

  5. MV;n alueella ei voi istuttaa kuin kuusta, siinäkin tulee luonnonpoistumaa.

    Viljely-raivaus-päätehakkuu!

    Huoh, siinä se metsänhoitomalli sitten onkin. Ja ei kun kutuhaukiin kohta kiinni.