Kustannusten nousu kiusaa hakettajia, sopimuskäytäntöjä halutaan uudistaa

Kovat kustannusnousut ovat tulleet alan yrittäjien syliin, Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola sanoo.

Haketusalan sopimuksia on syytä rukata, Koneyrittäjät ry arvioi. Nykyisin hakkeen hinnat sovitaan yleensä jo keväällä ennen lämmityskautta, urakoinnin sopimukset ovat pitkäaikaisia ja hinnantarkistuksia on harvoin.

”Kun moottoripolttoöljyn ja dieselin hinnat ja muutkin kustannukset lähtevät jyrkkään nousuun kuten viime vuonna, urakointiyritykset törmäävät taloudellisiin ongelmiin, koska sopimuksissa ei ole varauduttu tällaiseen”, sanoo Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

Konekustannusindeksin mukaan haketuksen tuotantokustannukset ovat nousseet viimeisen vuoden aikana runsaat kahdeksan prosenttia. Hakkeen kuljetuskustannukset ovat nousseet yli 11 prosenttia. Sen sijaan hakkeen laitoshinta on noussut Foexin tilaston mukaan vain prosentin, järjestöstä korostetaan.

”Kovat kustannusnousut ovat tulleet alan yrittäjien syliin eikä markkinoilta saatava sopimushinta ole toistaiseksi reagoinut juuri lainkaan”, Jaakkola toteaa.

Järjestö muistuttaa, että esimerkiksi metsäkonealalla puunkorjuun sopimuksissa käytetään yleisesti ns. polttoaineklausuulia, jonka avulla moottoripolttoöljyn hinnanmuutokset tulee otettua huomioon urakoinnin hinnoissa pitkien sopimuskausien aikana.

”Jos haketusalalla ei pitkiin sopimuksiin saada kaikkia kustannusmuutoksia kattavaa indeksiehtoa, vähimmäisvaatimus on edes puunkorjuu-urakoinnin kaltainen polttoaineklausuuli myös haketuksen, hakkeen kuljetuksen sekä hakkeen toimitussopimuksiin”, Jaakkola vaatii.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa