Rahapula vaivaa etenkin vähäliikenteisiä teitä

Liikenneviraston päällystysrahat hupenevat vilkkaiden ja keskivilkkaiden teiden ylläpitoon.

Liikenteen perusväylien ylläpitoon tarvitaan merkittävä ja pysyvä lisärahoitus, Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman vaati avatessaan Maanrakennuspäivät eilen torstaina Helsingissä.

Esimerkiksi teiden päällystysrahoitukseen on varattu nykyisin noin 110 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on liian vähän. Summa käytetään niin, että vilkasliikenteisten teiden tarpeet hoidetaan täysimääräisesti ja keskivilkkaan verkon tarpeet hoidetaan 60-prosenttisesti.

”Vähäliikenteiselle verkolle, jonka pituus on noin 27 000 kilometriä ja joka on noin puolet koko päällystetystä tieverkosta, rahoitusta ei riitä käytännössä lainkaan”, Wihlman totesi.

Jotta koko päällystetyn tieverkon kunnosta voitaisiin huolehtia, pitäisi päällystysrahoituksen olla noin 190 miljoonaa euroa vuodessa.

Haittaa puukuljetuksille

Teiden kunnon heikentyminen tarkoittaa nopeus- ja painorajoituksia sekä kalliimpia remontteja tulevaisuudessa. Paikoin joudutaan miettimään päällystettyjen teiden muuttamista sorateiksi.

Rahapula koskee myös rataverkkoa. Sen kunto heikkene nopeasti, sillä radanpidon rahoitus kutistuu ensi vuonna 100 miljoonalla eurolla.

”Mikäli lisärahoitusta ei saada, joudutaan vähäliikenteisille radoille asettamaan painorajoituksia, jotka haittaavat esimerkiksi puukuljetuksia”, Wihlman kertoi.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa