Kuution kasvu on yhdistysten innosta kiinni

Syksy näyttää, millaiseen nousuun Kuutio.fi-puukauppapaikka lähtee.

Puukauppaa suunnitteleva Juho Korvenoja on tyytyväinen etenkin Kuution mobiiliversioon. Hän yllättyi tarjousten määrästä. (Kuvaaja: Katri Lehtola)
Puukauppaa suunnitteleva Juho Korvenoja on tyytyväinen etenkin Kuution mobiiliversioon. Hän yllättyi tarjousten määrästä. (Kuvaaja: Katri Lehtola)

Metsänhoitoyhdistykset ratkaisevat, kuinka komeasti toukokuussa avattu puumarkkinoiden verkkokauppa Kuutio.fi lähtee lentoon. Verkkokauppaan tarvitaan heti alkuvaiheessa runsaasti myytävää. Sitä tulee vain, jos yhdistykset lähtevät mukaan valtakirjakaupoillaan. Yksityiset metsänomistajat seuraavat hiljalleen.

Tällä hetkellä Kuutiossa on mukana kolmisenkymmentä yhdistystä. Metsänhoitoyhdistyksiä on kaikkiaan 72. Yhdistyksillä ei ole keskushallintoa, joka määräisi ne mukaan, mutta MTK on eräänlainen arvojohtaja. MTK on tarjonnut yhdistyksille porkkanaa, että maksaa tämän vuoden kiinteän käyttömaksun, jos Kuutio otetaan käyttöön syyskuuhun mennessä.

Toimitusjohtaja Aku Mäkelän tavoite on, että Kuutio nousee puukaupan ykkösfoorumiksi. Ostajia Kuutiossa on noin 70, ja Mäkelä arvioi niiden kattavan yli 90 prosenttia puunostovolyymista. Jokainen ostaja maksaa mukanaolostaan. Yksityisille metsänomistajille Kuutio on maksuton.

Tähän mennessä Kuution kautta on tullut tarjouspyyntöjä yli miljoonasta kuutiometristä. Yksityismetsien puukaupat ovat vuositasolla pyöreästi 50 miljoonaa kuutiometriä.

Mäkelän sanoo Kuutiota jatkuvan kehityksen projektiksi.

”Syksyn aikana Kuutio avataan myös hankintakaupoille ja palveluun tulee sähköisen metsäsuunnitelman lisäämismahdollisuus.”

Tarjous tavoitti 15 ostajaa

Salolainen metsänomistaja Juho Korvenoja laittoi Kuutioon tarjouspyynnön kesäleimikosta, jossa oli sekä päätehakkuuta että harvennusta. Hän yllättyi tarjousten määrästä.

”Tarjouksia on jo runsaasti, vaikka tarjousaika on kesken. Mukana on ostajia, joista en tiennytkään. Katsoin taustoja, eivät ole pilipalifirmoja.”

Tarjousten runsas määrä teettää myös vertailutyötä. Korvenojan tuntuma on, että kun perinteisellä puukauppatavalla monine sähköpostitteluineen jaksoi verrata 3–4 tarjousta, niin Kuution kautta voi samalla vaivalla verrata suuremman joukon.

”Mahdollista on, että kauppa syntyy sellaisen ostajan kanssa, johon en itse olisi osannut ottaa yhteyttä.”

Korvenoja on tyytyväinen: mitä enemmän tarjoajia, sitä todennäköisemmin hän saa leimikosta oikean hinnan. Kohde on selkeä, ja hän on valmis tekemään kaupan ilman maastokäyntiä.

”Isommissa kaupoissa maastokäynnit ovat edelleen tarpeen.”

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehdessä 15/2017

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa