Polttomoottorisaha pitää pintansa

Husqvarna esitteli uuden järeän sahan ammattilaiskäyttöön.

Husqvarnan tuotepäällikkö Gent Simmons esitteli uutta Husqvarna 572 moottorisahaa Sveitsin Luzernissa.

Isojen ammattisahojen voimanlähteenä polttomoottori pärjää vielä vuosikymmeniä. Kuluttajatuotteissa akkusahat jyräävät. Näin ennustaa Husqvarnan polttomoottorikäyttöisten moottorisahojen tuotepäällikkö Gent Simmons.

Toistaiseksi näköpiirissä ei ole teknologioita, joilla järeissä moottorisahoissa tarvittava suorituskyky voitaisiin tuottaa sähköllä.

”Kun tänään esitellyn 70-kuutiosenttimetrisen Husqvarna 572 XP:n seuraaja aikanaan esitellään, sekin toimii varmasti bensiinillä”, Simmons totesi toissa viikolla Sveitsin Luzernissa.

Pohjoismaissa suosituista, sylinteritilavuudeltaan 50 kuutiosenttimetrin kokoluokan moottorisahoista lienee jo kehitteillä varteenotettavia akkuversioita.

”Vielä kymmenen vuoden kuluttua 50-kuutiosenttimetristen luokkaa todennäköisesti hallitsevat polttomoottorikoneet, mutta uskon, että tarjolla on jo varteenotettavia akkusahavaihtoehtoja.”

Uuden moottorisahamallin kehittäminen on miljoonien eurojen investointi. Pörssiyhtiö Husqvarna ei puhu tarkoista summista. Kilpailija Stihlin edustajat kertoivat äskettäin, että uuden sahamallin kehittäminen maksaisi 30 miljoonaa euroa.

Tuotekehittelyn ohella kuluja kertyy mallien tyyppihyväksynnästä ja testaamisesta ennen markkinoille tuloa. Esimerkiksi 572 XP:n tuotekehitys ja testaus ovat kestäneet seitsemän vuotta.

”Sahaa on testattu niin Afrikassa, Siperiassa kuin Kanadan kalliovuorilla.”

Työkalu pihapuiden kaatajille

Husqvarna 572 XP on järeä, sylinteritilavuudeltaan 70,6 kuutiosenttimetrin saha. Suomessa näin isoja sahoja käyttävät lähinnä pihapuiden kaatajat. Uutuusmalli korvaa ikääntyneen 372 XP:n.

Teknisesti ehkä suurin uutuus on kaasutinta säätävän Autotune-järjestelmän uusi versio, joka toimii kymmenen kertaa aiempia nopeammin. Säätöjen löytymiseksi sahaa ei tarvitse huudattaa kiekkoja sahaten.

Valmistajan mukaan sahan leikkuuteho on 12 prosenttia parempi kuin edeltäjämallissa. Syynä tähän on muun muassa aiempaa moottorin laajempi hyötykierrosalue.

Suomessa 572 tulee myyntiin ensi vuoden alkupuoliskolla. Sen hinta asettunee noin 1 300 euroon.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehdessä 15/2017

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Blogit

Tuloksia ei löytynyt

Kuvat