Puunkorjaajien ja autoyrittäjien syksystä tulossa karu, ”huonoja uutisia on varmasti luvassa”

Automiesten tietotoimisto povaa hiljaista syksyä. Myös puunkorjuun tilanne näyttää synkältä.

Metsähallituksen metsänhoidon operaatioasiantuntija Mika Anttilan mukaan Keski-Suomessa on jouduttu monin paikoin rumpujen korjausoperaatioihin tulvia aiheuttaneiden sateiden vuoksi. Kivijärvellä vesi lainehti jopa hiekkakankaiden notkokohdissa viime viikolla. (Kuva: Sami Karppinen)
Metsähallituksen metsänhoidon operaatioasiantuntija Mika Anttilan mukaan Keski-Suomessa on jouduttu monin paikoin rumpujen korjausoperaatioihin tulvia aiheuttaneiden sateiden vuoksi. Kivijärvellä vesi lainehti jopa hiekkakankaiden notkokohdissa viime viikolla. (Kuva: Sami Karppinen)

Hakkuutyömaiden ja puukyytien määrä mittaa sellutehtaiden ja sahojen käyntiasteita paremmin kuin firmojen viestintäosastojen ympäripyöreät tiedotteet. Tiivistetysti syksyn tilannet on seuraava: luvassa on lomautuksia ja seisokkeja, eikä konkursseiltakaan vältyttäne.

Suomen suurin puutavaran kuljetusyritys Kuljetus Villman Oy toimii Viitasaarella. Yhtiöllä on noin 20 autoa ja 50 kuljettajaa. Toimitusjohtaja Kimmo Villmanin mukaan yhtiö joutuu ensimmäistä kertaa historiassaan lomauttamaan kuljettajiaan.

”Meidän lähisahamme Ersa Oy Viitasaarella menee kiinni syksyllä. Se leikkaa kyytejä”, Villman kertoo.

Ersalta tieto vahvistetaan. Kyse on jo ennalta suunnitellusta lyhyestä investointiseisokista, mutta taukoa jatketaan, koska sahatavaramarkkinat ovat tukossa. Ersan vuosituotanto on noin 200 000 kuutiota sahatavaraa.

Villmanin mukaan lisää leikkauksia syksyyn tuo Äänekosken biotuotetehdas, jossa kuitupuun vastaanottoa on rajoitettu voimakkaasti.

”Siellä on ajokieltoja harva se viikko.”

Saman vahvistaa Putaan Mottimestareiden Pasi Mikkonen.

”Kuitupuun vastaanotto on Äänekoskella tökkinyt keväästä alkaen”, Mikkonen kertoo.

Ilmoitetut huoltoseisokit ja laiterikot ovat ilmeisesti ainakin osin johtuneet tuotannon rajoituksista, joilla puolustetaan sellun hintaa.

Korjuu hukkuu märkyyteen

Puunkorjaajien syksystä on tulossa tuskallinen. Työtä on vähän eikä parhaiten sateisen syksyn korjuuohjelmaan sopivia aukkoja haluta nyt hakata. Urakanantajat sahoja myöten pyrkivät työllistämään yrittäjiään hankkimalla kantavan maan harvennusleimikoita, mutta niitä ei riitä kaikille.

Mottimestareiden Mikkosta tilanne kiukuttaa kaikkien metsäkone- ja puutavara-autoyrittäjien puolesta.

”Venäjän sodan alkamisesta asti meitä on kannustettu lisäämään kapasiteettia, että puu itätuonnin loputtuakin riittää. Nyt kapasiteettia olisi, mutta ei töitä. Vuosi sitten tilattuja koneita toimitetaan juuri nyt uusille yrittäjille. Heidän asemansa on tukala, kun töitä ei ole ja toisaalta rahoituskin on kallista.”

Hän toivoo varhaista talventuloa. Se voisi pelastaa monia yrittäjiä.

”Talvileimikoita varmasti korjataan ensi talvenakin, mikä tuo lisää töitä. Mutta syksystä tulee monille tuskallisen pitkä, jos talvikelit alkavat vasta tammikuulla.”

”Sahaavat, vaikkei kannata”

Autoilija Mikko Flyktman Uuraisilta on pitkällä urallaan nähnyt lukuisia suhdannevaihteluita. Hänkin tunnistaa huonojen aikojen tulon.

”Huonoja uutisia on varmasti luvassa. Ennustan, että Sunilan lisäksi tänä syksynä suljetaan vielä toinenkin iso tehdas”, Flyktman sanoo.

Iisalmella Partasen Kuljetus Oy:n autot ovat vielä ajossa. Toimitusjohtaja Pasi Partasen mukaan kuitupuukuljetuksiin on tulossa taukoja syyskuun lopulla, kun Stora Enso aloittaa tehdasseisokit. Samalla havuvanerin surkea markkinatilanne leikkaa UPM:n ajoja.

”Silloin taitaa ehtiä sorsajahtiin”, Partanen toteaa.

Yksityiset sahat ovat toistaiseksi tarjonneet ajoja säännöllisesti.

”Sahaus jatkuu, vaikka sahurit valittavatkin, ettei homma kannata. Ja varmasti tilanne on tukala, kun sahataan viime vuonna kalliilla ostettuja tukkeja ja sahatavaran hinnat ovat laskeneet.”

Partasen autot kuljettavat puuta muun muassa JPJ-Woodille Juupajoelle, Iisalmen sahalle, Pölkylle ja Hasalle. Ne kaikki ovat ottaneet puuta koko ajan vastaan.

”Kyllä homma varmasti ensi kesään mennessä tasaantuu. Kysyntä alkaa vahvistua, kun rahan ja puun hinta laskee. ”

Lännessä riittää töitä

Valtakunnan suuriin puutavaran kuljettajiin lukeutuvan porilaisen Saarivirta Oy toimitusjohtaja Erkki Saarivirran mukaan kuljetuksia on riittänyt muun muassa runsaiden energiapuukuljetusten ansiosta.

”Ajamme energiapuuta Metsänhoitoyhdistys Lounametsän ja Metsänhoitoyhdistys Pirkanmaan lukuun, joiden molempien toimialueella on suuria energiapuun käyttökohteita. Energiapuuta kuljetetaan metsäteollisuuden suhdanteista riippumatta”, Saarivirta kertoo.

Lisäksi länsirannikon puuautoilijoiden syksyä lämmittää se, että UPM:n Rauman suuret paperitehtaat käyvät rajoituksitta. Se tarkoittaa työtä puuautoille.

Kommentti: Kolean syksyn kuuma vinkki

Metsäyhtiöiden ostoslistan kärjessä ovat kantavien maiden harvennusleimikot, jotka sijaitsevat kantavan tien varressa.  Siis mäntykangasta tai kuivakkapohjaista koivikkoa pikitieltä alkaen. Niitä halutaan, jotta korjuuyrittäjiä voidaan työllistää eikä puuta kerry yhtä paljon kuin aukoilta.

Niistä tarjotaan kertoman mukaan yhtä hyvää hintaa kuin keväällä, mikä tarkoittaa kolmea kymppiä hipovia kantohintoja kuitupuulle.

Kaupanteon jälkeen korjuu alkanee miltei seuraavana päivänä, mikä tarkoittaa, että puurahat siirtyvät nopeasti myyjän tilille.

MIKKO RIIKILÄ

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa