Valtaosa metsänhoitoyhdistyksistä luopunut Kuution käytöstä

Yhdistyksissä sähköisen puukauppapaikan ongelmaksi koetaan palvelun hinta suhteessa siitä saatuun hyötyyn.

Isot metsäyhtiöt ja valtaosa muista ostajista käyttävät edelleen kuutiota. (Kuvaaja: Mikko Häyrynen)
Isot metsäyhtiöt ja valtaosa muista ostajista käyttävät edelleen kuutiota. (Kuvaaja: Mikko Häyrynen)

Pari vuotta käytössä olleen Kuution tarkoituksena on saattaa puun ostajat ja myyjät yhteen. Myyjä tai hänen edustajansa tallentaa tiedot leimikosta Kuutioon ja kohteesta kiinnostuneet ostajat tekevät tarjouksen sähköisesti.

Kuution kautta on kilpailutettu puukauppoja jo yli 13 miljoonaa kuutiota, siis noin 20 000 metsänomistajan puukaupat. Luvut kuulostavat hyvältä, mutta ne eivät kerro koko totuutta tilanteesta.

Valtaosa metsänhoitoyhdistyksistä on nimittäin luopunut Kuution käytöstä. Suuri irtaantuminen tapahtui viime vuoden loppupuolella. Näin iso osa valtakirjakaupoin välitettävistä yksityismetsien leimikoista ei kulje enää Kuution kautta, mikä tekee puukauppapaikasta torson.

Tietojärjestelmissä pulmia

Yhdistyksissä Kuution ongelmaksi koetaan palvelun hinta suhteessa siitä saatuun hyötyyn. Kuutioon tallentuneet ostotarjoukset eivät siirry metsänhoitoyhdistysten tietojärjestelmiin, jossa tarjousten vertailulaskelmat tehdään.

”Kuutioon tulleet tarjoukset on siirrettävä käsityönä omaan järjestelmäämme. Se on meille ylimääräistä työtä. Samaan aikaan maksamme palvelusta yhden toimihenkilön palkan verran vuodessa”, manaa Metsänhoitoyhdistys Päijät-Hämeen toiminnanjohtaja Jari Yli-Talonen.

Lisätyötä teettää myös se, että osalle ostajista tarjouspyynnöt on lähetettävä yhä sähköpostitse. Ostajapuolellakaan Kuution käyttö ei ole kattavaa.

Uusi strategia valmisteilla

Kuutiota taustayrityksen, Suomen Puukauppa Oy:n, hallituksen puheenjohtaja Juha Ojala kertoo, että Kuutiolle työstetään uutta strategiaa. Tarkoitus on, että Kuutio nivoutuisi osaksi metsätoimijoiden järjestelmiä.

”Kuution ongelmat on Suomen Puukauppa Oy:n hallituksessa otettu vakavasti. Tavoitteena on löytää keinot, joilla Kuutio palvelee paremmin myös yhdistyskenttää”, Ojala toteaa.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 2/2019.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa