Keskustelut Tekniikka 242XPG

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 15)
  • 242XPG

    Iltaa palstan saha spesialistit.

    Vanha 242 rupes temppuilemaan. Mistähän tätä lähtisi purkamaan??

    Oireita on, ei tahdo lämpimänä pitää käyntiä ja yleensä joutuu useamman kerran nyppimään ennen kuin lähtee uudelleen käyntiin ja silloinkin vielä nypittävä ”liipasin pohjassa”.. Voimaa mitä tuossa nyt yleensäkin on, on kunhan saa kierroksille.

    Onkos tuo nyt niitä pahamaineisen kampilaakerin vuodon oireita?

    Tulppa on pikkusen mustassa mutta ei mitään hälyyttävää ja molemmat suodattimet on putsattu.

    Kierrosherkkyys jos sitä tuossa on ollutkaan niin on myös kateissa, ollut jo hetken.

    Mitähän tuohon pitää laittaa uutta. Ja mistähän noita laakereita saa?

     

     

  • Pavekka

    Voisi se stefakin olla varsinkin jos ongelmat jatkuneet hetken. Stefa on kuluva osa ja pikkuhiljaa häiriöt alkaa ja pahenee. Saha tarvisi mitata ja kuunnella käyntiä niin tietäisi mitä on tehtävissä. Jos hyvin käy sen saa pienellä kuntoon jos ei vaatii peruskorjauksen. Osia saa mutta jotkut vaatii temppuilua.

    Jätkä

    Tuo sahamalli on ainakin niin vanha, että jos sillä on töitä tehty pikkuhiljaa koko ajan, niin siinä alkaa olla kaikki liikkuvat osat olla huonossa kunnossa. Niihin vaihdeltiin aikanaan kaasuttimiakin, joka silloin oli suhteellisen harvinainen ja hintavakin toimenpide. Niihin taidettiin vaihtaa petilaakerit ja stefat sahaa halkaisematta, ellen väärin muista, sikälis olisi pieni operaatio, kunhan vaan löytää ulosvetäjät niihin laakereihin.  Kannattaisi testata myös puristuspaineet – edes narusta nostamalla. Saha sinänsä on tosi kestävä, aikoinaan sanottiin, että se on saha, johon männän vaihtamalla saa saman verran elämää lisää, kuin muilla sahoilla on kaikkenaankaan, eli kesto oli tuplaten jopa Jonssiin verrattuna.

    arto arto

    Bensan saanti puolelle vika viitta. Saa liikaa vaiha kalvot ja neula. Tai ulkomailta uusi kaasutin.

    Pavekka

    Mm. Luotettavuutensa ansioista se on vieläkin yksi parhaista sahoista mitä on. Laakereita ei saa vedettyä ulkokautta eikä siinä järkeä olekaan kun helpommin se käy purkamalla. Peruskorjaus pitäisi melkein tehdä itse tai jollain tutulla. Tuntitöinä tulee niin kalliiksi etteivät liikkeessä tee.

    Metsänmies

    Epäilen samaa, kuin arto. Kaasuttimen kalvoissa vika on. Kun neulaventtiiliä liikuttava kalvo on iän myötä tarpeeksi venynyt, bensaa pääsee sylinteriin ennen aikojaan. Myös tuo neula kannattaa vaihtaa, kun on noin vanha saha.

    Pavekka

    Kannattaa säätää ensin. Aattelin että on koitettu jo. Ellei säätö pysy kalvoa voi epäillä. Jos kaasuttimen avaa samalla sieltä kannattaa huoltaa kaikki huollettavat.

    En ole koskaan ulosvetänyt laakeria ulkopuolelta enkä todistettavasti tiedä sitä tehdyn. En ole ihan varma onko edes mahdollista. Sahan lämpösovitteet on tiukkoja eli vetoon vaadittava voima on suuri. Vetoviiksi mikä laakeriin tartutetaan pitäisi olla lujaa terästä. Lisäksi kehä pitäisi rikkoa ja saada palaset talteen ettei riko mitään. Kammiota olisi hyvä lämmittää mutta mahtaako lämpöä saada rajoitettua niin ettei johdu laakeriin?  Jos joku on onnistunut ulkoapäin niin taitava on asentaja.

    Pelkästään laakerin veto irtonaisesta kampiakselilista on välillä työlästä. Vaikka pääsee vetämään leuoilla suoraan ulkokoolista. Pitää olla hyvä ulosvetäjä ainakin kylmänä. Muutama on pitänyt hioa kun muu ei ole tehonnut.

    Jätkä

    Pavekka. Meillä sitten Husqvarnan konsultti puhui paskaa, kun hän esitteli laakerin ulosvetäjän  242:n sielunelämää selvitellessään. Hän myös huijasi meitä myydessään meille laakerin ulosvetäjän.

    Tampereen Lakalaivassa maahantuojan huoltokouluttaja kusi meitä silmään näyttäessään, kuinka sahasta näppärästi otetaan ulosvetäjällä laakeri irti sahaa levittelemättä ja kuinka uusi laakeri isketään paikalleen. Se oli ensimmäinen kerta, kun olen nähnyt laakeriremontin teon ilman lämmitystä irroitusvaiheessa, uuden laitossa lämmitettiin sahaa hiukan, ja akselia jäähdytettiin.

    Ne kynsi-ulosvetäjät ovay stefaa varten ja meilläkin yksi oppilas turmeli ulosvetäjän yrittäessään sillä laakeria irti.

    Pavekka

    En tiedä kun en ole nähnyt. Kovin epäilen. Oisko vuosikymmenien takaiset muistot sekoittunut stefan vetäjään? 242 pitää avata joka tapauksessa koska vauhtipyörän laakeri on olakkeen takana. Kytkimen puolen voi ainakin teoriassa vetää ulkoa. Uuden laakerin laittamisessa on höyläämisvaara miksi ei vanhan vedossakin. Jokatapauksessa kannattaa unohtaa ulkoapäin vetämiset. Jos edes onnistuu ei ole kotikorjaajien suorituksia.

    Jätkä

    Eppäillä aina sopii. Se, että et ole nähnyt, etkä kokeillut, ei todista muuta kuin, että sinulla on aukko ammattitaidossasi, eikä se aina ole ainoa.

    Meillä myös opetuslapset tekivät korjaamoharjoituksissa noita ulosvetoja, simppeli homma kun sen osaa.

    Husqvarnan korjaamopäällikkönä oli silloin muistaakseni Sarkola, etunimeä en muista, mutta se ei ollut Pekka.

    Toki Kainuussa on pätevimmät asentajat noihin pienkoneisiin, mutta heidänkin olisi hyvä paneutua eri konevalmistajien kehittelemiin erikoistyökaluihin. Sakemannit ovat niissä aivan ylivoimaisia keksijöitä.

    Esim Raket / Jonseredin korjaamon erikoistyökaluarsenaali on mahtava: Niistä löytyi vastaavan tempun tekokone, jossa tosin kiskaistiin lohko kylmiltään irti kampiakselista, lähti laakeri mukaan taikka ei. Toivomus oli, että lähtee, jolloin sen sai erikoistuurnalla koputeltua pois poterostaan.

    Pavekka

    Uskon kun näen tai ehkä jos joku luotettava taho uskottavasti kertoo miten operaatio suoritetaan.

    Jokatapauksessa jos edes onnistuu vaatii erikoistyökalun. Tavallisen laakerivetäjän teräs ei kestä jos kestää mikään muukaan. Lisäksi kuulakehä ongelma jää paitsi muovisissa. Ja siltikään ei juuri ole väliä koska ei ole kotikorjaajien juttuja eikä perusmerkki huollonkaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 15)