Keskustelut Puukauppa 90-luku palannut itärajalle. Valtaako venäläinen puu taas Suomen markkinat?

Esillä 5 vastausta, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • 90-luku palannut itärajalle. Valtaako venäläinen puu taas Suomen markkinat?

    Ylen mukaan Venäjältä tulevan tupakan pimeät markkinat rehottavat Itä-Suomessa.
    Venäjän talousahdinko ajaa köyhtyneitä venäläisiä pimeille markkinoille.
    Myös kaakonkulman työttömyys osaltaan ruokkii markkinoita.
    Kaakonkulmalla 90–95 prosenttia tupakoitsijoista polttaa venäläistä tupakkaa.
    Tarjolla on myös lääketablettia ja muuta vastaavaa.
    Polttoainetta ja seksiä myydään myös.
    Lisäksi rajan yli tulee myös venäläisiä mummoja.
    Näiden ”kilomummojen” tehtävänä on olla tavaran tuojien kyydeissä ”laillisen kymmenen kilon tavaran lisätuojina” Suomesta Venäjälle.
    Suomen valtio maksaa tukea suomalaisille energialaitoksille käyttämästään venäläisestä hakkeesta.
    Valtaako venäläinen puu taas muutkin puumarkkinat?

  • Metsäkupsa Metsäkupsa

    Energiapuu on Venäjältä Suomeen tuotuna hyvin edullista tällä hetkellä.Naapurin toimet ovat puukaupan osalta menneinä vuosina tehneet luottamuspulaa suomalaisiin metsäalan toimijoihin,joka hillitseet puukaupan käyntiä.

    Hetken kestävä hyvältä tuntuva bisnes, kun saattaa yhdessä yössä saada semmoisen lisämaksun,että kaupan teko muuttuu kannattamattomaksi.Teollisuus on oppirahat maksanut,joten sen vuoksi venäläisen puun riskit tiedostetaan ,eikä liiaksi sen varaan heittäydytä.

    vänkäri vänkäri

    Itäpuulla on merkitystä enimmäkseen kelirikkokauden puunsaannin varmistajana. Sorvipuuta ei voi määrättömästi säilyttää järvessäkään viilun laadun kärsimättä. On kyllä tosi, että saanto on venäläisessä puussa parempi järeyden ansiosta. Tuskin kuitenkaan yksikään tehdas jättäytyy pelkästään itäpuun varaan, jo pelkkä kuljetus on hitaampaa kotimaiseen verrattuna.

    pikkutukki

    Eikö Venäjällä ole kelirikkoa ?

    vänkäri vänkäri

    Onhan siellä, siitäpä niitä kuljetusongelmia tuleekin. Vie aikaa ennen kuin puu on tukkikentällä ja laatu kärsii. Uraiset tiet ja leimikot tuskin hetkauttavat ketään sielläpäin.

    rööri roope

    Suuri huoli itärajalla on tuo tuonti ,joka vetää suomeen,mut ei vedä venäjälle päin kuten ennen rekoilla ja kiskoilla paluukuljetuksena.

    Nyt junavaunut ja rekat on tyhjiä palatessaan venäjälle eu:n ansiosta.Pakotteet puree suomen taloutta.

    Kiskoilla ja rekoilla tulee tasamittaista puuta (koivu,haapa,kuusi) sekä haketta venäläisellä kalustolla jonkin verran myös suomalaisella kalustolla,mutta kuski venälaäinen.

    Esim tämään seurasin 2 tuntia rekkaliikennettä rajalta tuli n 30.ntä rekkaa joista 2 oli suomen rekisterissä kuski venäläinen.Loput venäjän rekisterissä.

    Ainuut puurekat jotka liikkuu kotimaisin voimin ajavat kököskasoja yksityisten laaneista.

    Siinä sitä on miettimistä akt:n lakkokenraalilla.

Esillä 5 vastausta, 1 - 5 (kaikkiaan 5)