Keskustelut Metsänhoito Ammattimetsurin käyttö myrkytuho raivauksessa?

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Ammattimetsurin käyttö myrkytuho raivauksessa?

    Aloitin ketjun kysyäkseni miten muualla suomessa käytetään oikeita ammatti miehiä tuho raivauksissa? Ainakin pohjois-pohjanmaalla merkille pantava seikka oli jälleen, että kaatuneiden runkojen kimpussa ei juuri metsurin varusteita käyttäviä miehiä/naisia ollut vaa sähköyhtiön ja pelastuslaitoksen väki. Tulee vain toisinaan mieleen, että joissakin tapauksissa alan osaajat voisivat hoitaa muutaman rungon linjojen ja rakennusten päältä nopeammin mitä edellä mainitut. Ehkä kyse on vain ” kustannuksista ”?

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Motolla muutama hyväpuoli:
    – Linjoille ei juurikaan tarvitse ajouria raivailla.
    – Motolla saa puun pois niin ettei linjalle tule lisävaurioita, aina ei tarvitse edes välittömiä korjaustöitä.
    – Arvokas tukkikin saadaan asiallisesti katkottua.
    – Muutamienkin puiden raivaus onnistuu nopeasti. Moto kulkee linjaa pitkin nopeammin kuin miespartio, kustannustehokkuuttakin siis.
    – Motoja on toki saatavilla siellä missä kerran metsääkin on.

    Taitaa olla paljolta organisoinnin puutetta.
    Mitähän vaikuttanee sekin ettei jakeluyhtiöillä ole enää edes omia työnjohtajia, kaikki teetetään alihankintana. Alihankkijalla ei ole kokonaisvastuuta asiasta, intressissä on saada vain omalle väelle töitä. Motofirma olisi siis alihankkijan alihankkija siinä hommassa, eikä alihankkijalla ole intressiä maksaa moton kuluja. Jakeluyhtiöllä olisi, koska työ nopeutuisi, mutta siellä ei taas ole ketään käytännön työnjohtoon kykenevää.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kuusessa ollaan

    Ihan yksi huomio moton käytöstä linjoilla, harusvaijerit ovat todella hankalia havaita ja useassa tapauksessa myös ohittaa…isoilla linjoilla niitä ei olekaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jakelujännite ja viel 20kV:n linjoillahan haruksia on mutkissa ja risteyksissä. Sisäkurvista pääsee ohi, ellei sitten linja ole niin pirstaleina ettei enää pääse vaihtamaan puolta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MJO

    Myrskytuhoja lähdetään korjaamaan välittömästi, kun on mahdollista. Silloin ei välttämättä ole saatavilla ammattimetsureita esim. tunnin varotusajalla.

    Linjaan on voinut kaatua max. 10 runkoa, jolloin ei ole mitään järkeä lähteä rahtaamaan motoa paikalle. Jos taas myrskytuhot ovat suuret, niin tuhoja on lähes jokaisella sähkölinjan pätkällä, eikä motoja riitä joka paikkaan.

    Puiden katkonnalla ei ole siinä asiassa mitään väliä. puut poistetaan linjasta ilman karsimista ja pilkotaan vaikka 1m pätkiin. Korkein ja ainoa prioriteetti on saada linja toimintakuntoon mahdollisimman pian.

    Metsuri motokuski

    Eiköhän ne linjankorjaajat ole ammattimiehiä omassa työssään. Ne varmaan osaa puun ottaa linjalta niin vähin vaurioin kuin suinkin. Tuskin siellä ulkopuolisista metsurista juuri apua on. Siellähän päätarkoitus on vain linjan vapauttaminen puista mahdollisimman vähin vaurion ja turvallisesti eikä alkaa pohtia sitä mitä ainespuuta niistä rungoista tehdään. Maanomistaja voi sitten hyödyntää puunsa kun ne ovat ensiksi maassa.

    Olen varma että motokin sinne kutsutaan kun nähdään onko moton käyttö kustannustehokkain ratkaisu. En usko että meiltä juurikaan sellaista ammattitaitoa täällä löytyy että voimme kyseenalaistaa sähköyhtiöiden toimintaa. No ehkä Harjavallassa kyllä mutta tuskin muilla. 🙂

    Jätkä pätkät

    Täällä meidän talousalueella on metsäoppilaitos kouluttanut ainakin neljän sähköyhtiön miehet moottorisahojen turvalliseen käyttöön.
    Koulutukseen on kuulunut sahojen huolto, nimenomaan teroitus. Metsään on tehty sähkölinja, johon on kaadettu juurakkoon puita langoille. Ne on sitten pudotettu alas mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti.
    Myös tukin pituuksista on puhuttu.
    Nythän on alkanut yleistyä se, että sähköyhtiö hakkaa linjanvarret ja maksaa puusta hankintahinnan maanomistajille.
    Suosittelen menetelmää.

    Burl

    Kun itse olen nähnyt langoilta pudotettuja puita ja työjälkeä, niin ei välttämättä olisi ammattitaidon lisäys pahitteeksi. Ensinnäkin sahausjäljen perusteella teräketjun kunto ei ole häävi (heikentää rajusti tuottavuutta) ja sitten harmittaa myös se, että rungot on usein pätkitty vajaan metrin pölleiksi. Ei yksin arvokkaan rungon haaskautuminen, vaan myös se, että saattaisi olla nopeampaa ja turvallisempaa vaikka vetää koko runko taljalla linjalta pois. Sen verran on itsellä ongelmapuiden poistosta kokemusta, että olin jonkun aikaa sivutoimisesti pihspuunkaatofirmassa töissä. Linjojen raivauksessa en ole ollut mukana ja nähnyt hommaa käytännössä, joten epäilyni voivat olla aiheettomiakin.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)