Keskustelut Metsänhoito Bussilla metsätöihin

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)
  • Bussilla metsätöihin

    Hinnoittelumuutoksilla on potentiaalia vähentää henkilöautoilua jopa viidenneksellä, kertoo valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko.
    Eduskunnalle toimitettu, vuoteen 2022 ulottuva liikennepoliittinen selonteko ennustaa lähivuosille rajuja, erityisesti henkilöautoiluun liittyviä hinnankorotuksia.

    ”Linjauksissa esitettyjen liikenteen maksu- ja verokäytäntöjen muutosten keskeisenä tavoitteena on vähentää liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

    Selonteko pitää sisällään lukuisia ehdotuksia autoliikenteen rajoittamisesta ja ohjaamisesta. Henkilöautoista aiotaan ylipäätään siirtyä ”kestävämpiin kulkumuotoihin” ja esimerkiksi ”pyöräily ja kävely on tehtävä liikenteen ja maankäytön suunnittelulla nopeammaksi kuin autoilu”.

    Lisää autoväyliä ei haluta rakentaa, sillä ne lisäävät selonteon mukaan henkilöautoliikennettä, joka aiheuttaa ruuhkia ja päästöjä.

    Selonteko kuitenkin myöntää, että ”erityisesti kaupunkien reunavyöhykkeellä on haasteellista saavuttaa henkilöautoon nähden kilpailukykyinen joukkoliikenteen palvelutaso”.
    IS

  • lastunraapija

    Kerrothan Panu sitten ihan alkulistalla meillekin sitten, kun tämä uusi sähkönkuljetussysteemisi on patentoitu, miten se toimii? On tosi mielenkiintoista, miten voidaan olla kuljettamatta mukana satojen kilojen akkuja!

    Panu Panu

    Kyllä siellä on satoja kiloja akkuja, niillähän se sähköauto kulkee. Tulevaisuudessa akkujen paino toki vähitellen laskee. Tällä hetkellä Teslalla pääsee jo 500km latauksella, joten akunkesto-ongelma alkaa olla ratkaistu. Hinta menee vielä aika korkeaksi tuolla akkumäärällä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Panu:
    ”Tarkennan: vuonna 2022 suurin osa myytävistä uusista autoista kulkee sähköllä.”

    Siihen on nyt aikaa seitsemän vuotta!
    Pientä realismia kehiin. Kyllä Sinulla Panu nyt on molemmat jalat tukevasti ilmassa.
    Täällä maakunnissa ei vielä edes hybridiautoa ole kaupan, saati sitten varsinaista sähköautoa. Kehitys kyllä on huimaa, mutta kyllä on huimasti kehitettävääkin. Toivottavasti edes hybridi on vuonna 2022 yleisemmin myynnissä. Toivoa myös sopii että kaupunkiajoon kelpaavia sähköautojakin on myynnissä edes pääkaupunkiseudulla ja niiden latauskin järjestettynä muutenkin kuin oman omakotitalon seinästä.

    Tähän tietysti sanotaan ettei hybridi ole mikään sähköauto ja että sen kahdenkertainen tekniikka maksaa paljon, mutta se on kuitenkin välttämätön välikausituote, jolla sähköautohomma saadaan alkuun.

    Tekee mieli hiukan jäähdytellä sähköautointoa yleensäkkin!
    Mistä sähkö meillä tulee? Sitä tehdään esim hiilellä lauhdelaitoksissa, hyötysuhteella joka lienee keskimäärin 40%. Sitten kun on päästy siihen että hiiltä ei enää tuoda ja sähkö tehdään puulla ja turpeella lämmön yhteistuotantona sekä sitten ydinvoimalla. Niin sitten voidaan puhua siitä että säköauto on yhteiskunnallisestikkin mielenkiintoinen. Nyt sähköllä auton käyttövoimana on merkitystä lähinnä siinä että energiantuotannon päästöt saadaan pois maanteiltä, keskitettyihin pisteisiin, voimalaitoksille. Siellä on helpompi puhdistaa savukaasuja yms.

    Panu:
    ”Toki GPS-valvontaan perustuvaa km-maksua ehdottava työryhmä on tämän tajunnut. Muuta syytähän km-maksulle ei ole kuin sähköautot.”

    Nyt putosin veneestä, mitä tämä viimeinen lause, tässä lainauksessa, tarkkaan ottaen tarkoittaa??

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Panu Panu

    Tesla on Norjassa jo myydyin auto, tukien avustamana toki.

    Olet varmaan kuullut, että mm. Ollilan työryhmä on ehdottanut, että jokaiseen autoon asennetaan GPS-seurantajärjestelmä ja autoilija maksaa sitten valtiolle jokaisesta ajamastaan kilometrista.

    Tähän astihan ajamista on voitu verottaa verottamalla polttoainetta mutta nyt tilanne on muuttumassa sähköautojen takia. Valtio ei missään nimessä tule luopumaan niistä verotuloista mitä se polttoaineverotuksesta tällä hetkellä saa, joten korvaava järjelmä on saatava käyttöön.

    jees h-valta

    Kyllä Panu jäljillä on ja hyvinkin jos vihreät vielä huseeraisi hallituksessa. Mutta kepu hoitaa asiat toisin eikä suinkaan huoli vihreitä sähläämään. Eli aikataulu venähtää onneksemme ainakin parikymmentä vuotta tuosta etiäppäin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Sitä realismia hiukan:

    Jostain löysin hiukan suuruusluokkatietoja autojen määristä yms. Eivät ole kaikki samasta lähteesta, joten ei pidä tuijottaa yksittäisiä numeroita.

    Autoja rekisterissä Suomessa 3 654 500
    Tämän vuoden ensirekisteröinnit (11kk) 163 500

    Sähköautoja rekisterissä 583
    Tänä vuonna rekisteröity 138
    Näissä mukana hybriditkin.

    Revippä siitä. Seitsemässä vuodessa pitäisi ensirekisteröityjen sähköautojen lisääntyä siis yli 600 kertaisesti. Siihenkö Sinä uskot.

    Niinkuin edellä totesin ei se sähköauto sinänsä ole autuaaksi tekevä asiaa. Pitää olla kestävää sähköntuotantoa myös.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Itse kyllä uskon tuohon sähköautojen kehitykseen johonkin saakkaa mutta ei ehkä pitkien etäisyyksien maaseuduille. Ongelma noissa on akkujen vielä heikko kapasiteetti sekä hyvien akkujen kalleus. Uskon ehkä enemmän noihin hyprideihin joissa on polttomoottori sekä sähkö.

    Toiseksen tuo gps – pohjainen kilometriverotus ei ehkä vielä ole tarpeeksi luotettava. Nythän sitä helppo kiertää ja ostammehan tuo paikannuspalveluksen muualta. Entä siten jos niihin tulee häiriöitä. Kuinka sitten veloitus suoritetaan ? Jokin luotettavampi järjestelmä on oltava olemassa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Toisin kuin metsuri motokuski, minä uskon kovastikkin sähköautoon, mutta tuo Panun aikataulu on täysin tuulesta temmattu.
    Hybridiin minäkin luottoni panen, vaikka se pitkässä juoksussa saattaa olla vain välivaihe, mutta kuinka pitkän ajan välivaihe??
    Hypridissä saadaan jo energian käyttö optimoitua. Tähän astihan olemme hukanneet jarrutusenergian kokonaan. Erityisesti mäkisessä Suomessa, siis muualla kuin Pohjanmaalla, menee energiaa hukkaan nykyisellään, kun kiivetään mäen päälle, eikä pystytä hyödyntämään alastulossa vapautuvaa energiaa. Tämän hyväksikäyttöönhän hybridi ensisijaisesti perustuu. Tosin niissä kai melkein kaikissa on jo latausmahdollisuuskin.
    Hybridin polttomoottori varmistaa sen ettei auto joudu pulaan vaikka latauspiste verkko olisi alussa hyvinkin puutteellinen. Erittäin käyttökelpoinen ratkaisu, mutta parhaimmillaankin kallis, kahden tekniikan takia.

    Kyllähän se täyssähköinenkin sieltä perässä tulla puuskuttaa. Akkuhommat kehittyvät teknisesti. Hintapuolen hoitaa aikanaan menekki. Kunhan se on tarpeeksi suuri niin hintakin tippuu.
    Luulen kuitenkin että meistä nuoremmatkin ovat jo haudassa kun nykyisen kaltainen polttoaineen jakelu lopulta tien varsista loppuu.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Myös GPS kehittyy. Meillähän on melkoinen tolppa-armada ympäri maan, sekin on käytettävissä. Sitä ei sitten enää ehkä sanota GPS-järjestelmäksi, mutta paikkatietoja silläkin saadaan. Tässähän ei ole niin tiukasta tarkkuudesta kysymys kuin navikaattoreissa, joten kyllä se verotukseen on ihan luotettava.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    lastunraapija

    Vähän historiaperspektiiviä: Ensimmäiset sähköautomerkit olivat ainakin Jeantaud ja Krieger -merkkisiä 1880-luvulta. Samoilta vuosilta siis kuin bensiiniauton keksiminen oli. 1900-luvun alkuvuosina valmistettiin jo akkujen rajoitusten vuoksi ”hybridi”bussia VCPL, jossa oli sähkömoottorit kahdessa pyörässä ja niille kaksi polttomoottorilla käytettyä generaattoria (tiedot kirjasta Maailman Moottoriajoneuvot, 0tekninen Kustannusliike oy 1988).
    Että ei tuo sähkövedon kehitys erityisen nopeata ole ollut. Ladattavaa sähköautoa ennemmin uskon vedyn ja siitä sähköä tuottavan polttokennon systeemiin sitten, kun bensiinin ja dieselin tyyppiset polttonesteet ovat loppumassa. Sähköllähän se vetykin sitten kaiketi tuotettaisiin vettä hajottamalla. Sitä ennen varmaan taloussyyt rajoittavat liikenteen määrän nykyistä vähemmäksi. Varsinkin Suomessa on akuilla toimivalla sähköautolla saatu julki tuoduissa kokeissa talvioloissa kylmää hissuttelukyytiä muutaman kilometrin verran. Ehkä koppi on sen verran paremmin suojattu tuulelta ja sateelta, että sähköauto voittaa mukavuudessa rekikyydin.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)