Keskustelut Tekniikka Dolmar 420

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)
  • Dolmar 420

    Käyntiongelmaa.

    Lähtee kesän jälkeen tankattuna käyntiin, vaan kaasua painaessa sammuu.

    Tankki täytenä 2% bensaa jätetty kesällä varastoon suoraan hyvästä ajosta. Putsattu on pölyistä.  Käy kyllä, kun vetelee eestaas ryypynvipua, vaan kun jättää käymään, tai jopa töihin pitäis alkaa, sammuu muutaminen kymmenien sekuntien päästä. Bensassa vikaa, säädöissä vikaa?  Muutoin soiva peli. Mitä säätäisin seuraavaksi?Säätöjä ei ole tehtynä näistä asetuksista. Jätin niille sijoilleen jatkotutkimuksia varten.

  • Tolopainen

    Vaihta bensaletku, se saattaa olla hapertunut.

    Jätkä

    Oireet viittaa siihen, että kaasuttimessa olevat suuttimenreiät ovat osittain tukkeutuneet. Jos ei ole taitoa, mahdollisuutta – tai haluja alkaa rassailemaan, niin kannattai kuitenkin kokeilla säätöä. Ensin L – ja H suuttimet pohjaan ja sitten avataan kierros ja vartti – molempia. kone käyntiin, jos ei jaksa ollenkaan käydä tyhjäkäyntiä, niin siitä kolmannesta ruuvista vähän sisäänpäin, vaikka kierros.

    Kone käyntiin ja annetaan kaasuttelemalla sen lämmitä käyntilämpöön. Sitten L- suutinta pienemmälle / isommalle, kunnes tyhjäkäynti on paras mahdollinen – ketju saa pyöriä. Sitten siitä kolmannesta ruuvista aukipäin ”se kierros”, jolloin tyhjäkäynti tasoittuu ja ketju lakkaa pyörimästä. Sitten talla pohjaan = ottaako kunnolla kierroksia? Jos ei ota, pienennetään H-suutinta, ei kuitenkaan liikaa. Jos suutin-neulaa kääntää kellotaulun mukaan kymmenen minuuttia, on muutos jo todella suuri.

    L- suutin on vain tyhjäkäynnille ja H – suutin vain tehokäynnille.

    Käyttämällä laadukasta valmisbensaa voi ruollaiselta bensiinin sakkautumiselta välttyä kokonaan.

    Ola_Pallonivel

    Tulppa on numero yksi, mikä vaihdetaan ensin!

    merpe

    Tulpan  vaihdon yhteydessä kun tarkistaa kipinän, niin tietää onko vika sähkö- vai polttoaine puolella. Tässä tapauksessa käännyn kyllä Jätkän diagnoosin kannalle!

    Pavekka

    Seokseen tuo viittaa. Voi olla puola tai tulppakin mutta tuskin. Tai kiihdytyspumppu jos on. Bensa kannattaa vaihtaa heti pikasäädön jälkeen. Suuttimissa voi olla säätöesteet. Jos on niitä on helppo ruuvailla niin ei tule vahinkoja. Ellei siitä auta niin todennäköisesti on muuta vikaa. Haitat voi poistaa niin saa lisää säätövaraa. Joskus se auttaa. Säädöt menee aina perussäädön kautta. Siitä aloitetaan.  Joka mallilla on oma lukema joka haetaan manuaalista. Vanha yksi kierros auki on väärin. Saa ne kokeilemallakin mutta vaatii harjaantuneen korvan.

    Jos käyttää ysivitosta bensan vaihdosta kannattaa aloittaa. Joskus tullut vastaan 85:kin.

    Jätkä

    Jos saha lähtee käyntiin ja sammuu, kun kaasuttaa, on vika aivan varmasti muualla kuin sytytystulpassa.

    Suuttimien perussäädössä ei kierroskaupalla pidä suuttimia avata, oli minkälainen kaasutin tahansa.

    Jätkä

    Edith

    Pavekka

    Kaikki manuaalin kierrokset kierretään. Oli kaasutin minkälainen tahansa.  420 on aika helppo säädettävä. Ellei tahdo käynti löytyä siellä on joku vika.

     

    Salonpoika

    Minkälainen polttoainesuodatin sahassasi on? Minulla pikkutilhi temppuili tuolla tavalla keväällä. Oletin sen saavan ilmaa pensaletkusta mutta suodatin ei laskenut pensaa läpi. Puhalsin sen paineilmalla auki ja saha toimi muutaman tankillisen kunnes vaiva palasi. Toin merkkiliikkeestä uuden suodattimen ja sillä sain sahattua vähän kunnes vaiva taas palasi. Sitten kävin huskin liikkeestä toisenlaisen suodattimen ja se on toistaiseksi toiminut ilman ongelmia. Ikinä ennen ei suodattimista ole ollut harmia. Onko siinä ohuessa muovipötkylässä joku venttiili joka jumittaa?

    Jätkä

    Sahan polttoainesuodatin olisi syytä vaihtaa määräajoin, siihen kertyy epäpuhtauksia uskomattoman nopeasti, kun jokaisessa tankkauksessa menee helposti jotain sopimatonta tankkiin. Lisäksi bensiinissä on hiekan lisäksi myös vettä, joka jää suodattimeen.Ohje vaihtovälille on 100 bensiinilitraa ja suodatin. Suodatin on halpa, verrattuna siihen riesaan, joka aiheutuu käyntihäiriöstä, joka haittaa työtä. Aika usein huoltopisteessä suodatin vaihdetaan, kun asiakas kärrää sahansa kymmenien kilometrien takaa kesken pilalle menneen työpäivän.

    Ammattimetsurille se on tuloksesta pois, mutta täällä palstalla on suurin osa lähes mitään aikaan saamattomia harrastelijoita, joiden kohdalla sen ei ole vähääkään väliä. Heille tärkeintä lienee se, että saha on päältä puhdas ja tarrat näkyvissä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)