Keskustelut Tekniikka Dolmar- moottorisahat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)
  • Dolmar- moottorisahat

    Perinteisesti Suomessa vannotaan joko Husqvarna- tai Stihl- merkkisten moottorisahojen nimeen. Mitä mieltä olette Makita- konsernin Dolmar- merkkisistä moottorisahoista?

    Itselläni on käyttökokemusta 42 kuutiosenttisestä Dolmarista ja pahaa sanaa ei ole sanottavissa. Saha on erittäin toimintavarma, käynnistyy todella helposti ja laatuvaikutelmaa ei voi moittia millään muotoa.
    Toisaalta kun laitetta myy esim. K-raudat, niin Dolmarin omia laippoja ja vetorissoja ei näistä kaupoista saa. Vähän meininki on sellaista kuin autokauppa myisi auton, mutta ei varaosia. Huoltopisteitä Dolmarilla koko maassa on vain noin 40 ja niissäkin esim. laippojen osalta tarjotaan muuta kuin Dolmarin omia valmisteita suurempien katteiden(?) takia. Eli vaikuttaa siltä, että itse tuote on hyvä, mutta huolto ja jälleenmyyntiverkosto laahaa perässä. Olisikohan markkinointiponnisteluiden paikka?

    Vaikuttaa siltä, että Dolmarin hinnoittelu on maltillisempaa kuin Stihlin ja Husqvarnan. Mutta ostohaluja hillitsee merkin vähempi suosio ja varaosajälleenmyyjäverkoston suppeus.

    Mitä kokemuksia teillä yleensä on Dolmareista? Ovatko ne kestävyydeltään heppoisempia kuin kaksi suurmerkkiä, Stihl ja Husqvarna? Itselläni on passiivisessa pohdiskelussa Dolmar PS -7910H lämpokahvallinen malli. Samalla hinnalla kun saa Dolmarin 79 kuutiosenttisellä moottorilla varustetun sahan kuin 50 cc Stihlin MS261VW:n. Molemmissa lämpökahvat. Massiivisten koivujen polttopuupätkimiseen isotehoinen Dolmar vaikuttaisi oivalta peliltä. Toki pienempi Stihl olisi muuten monikäyttöisempi.

    Mutta se Dolmarin harva jälleenmyynti- ja huoltoverkosto pistää mietityttämään…

  • Iron Man Iron Man

    Uran alussa tuli sahattua 115,se oli kestävä ja vahva saha.
    Ainut ongelma oli huono käynnistyvyys jos erehtyi sahaaman tankin tyhjäksi.
    Itsekin harkitsin joskus 7910 ostoa,mutta lähettyvillä ei ole huolto mahdollisuutta.
    Siksipä ostin stihl 441.

    Hiluxmetsuri

    Tuosta Dolmarista en sahana oikein tiedä kun ei ole kokemuksia, ei hyviä eikä huonoja, mutta Makitan muut vekottimet tuntuu toimivan. Akkuruuvinväännin, jiirisaha sekä tasohiomakone on noita.

    tamperelainen tamperelainen

    Minulla on käytössä kaksi Dolmar 4600,toinen lämpökahvoilla.Sahattu n 6-7v,hankintaa n 200 mottia/v
    4600 on poikkeusellisen ärhäkkä,rajoitin sallii 14500 kierosta.Dolmarin sahat ovat yksinkertaisia,kestäviä,hinta-laatu-suhde hyvä.Olen aina pitänyt Stilia ja Huskia vähän ylihinnoiteltuna.Viimeisn Huski ostokseni on 80-luvulta 254.
    Dolmarin ongelma Suomessa on huono myynti-ja huoltoorganisatio.Sama koskee Solon sahoja.
    Dolmar on kuitenkin niin varmatoiminen,että uskaltain ostaa vaikka hultoa ei lähinurkilla olisikaan,myös 7900 on todella halpa

    Petri Petri

    Kiitos kommenteista.

    Tuo Dolmar- jälleenmyyjä/varaosamyynnin välttävä peittoalue tuntuu olevan yleismaailmallinen ilmiö. Joltakin amerikkalaiselta palstalta luin niin ikään kommentin, missä manattiin Dolmarin huoltoverkoston huonoa tiheyttä.

    Itse Dolmareista puhutaan yleensä hyvää, mutta jälleenmyyjäverkosto on harva ja sille ei ole asetettu yhtenäisiä vaatimuksia varaosatarjonnan ja huoltopalveluiden suhteen.

    Se ei oikein riitä huoltovarmuudeksi, että tuote lähetetään postitse jonnekin Vantaalle huollettavaksi.

    tamperelainen tamperelainen

    Hyvin harvoin sieltä sahasta mitään sellaista rikkoutuu,että posti lähetystä tarvitaan..Ehkä ne uuden sahan takuukorjaukset ovat hankalimmat.Yleensä lähin pienkonekorjaamo selviää sellaisestakin ongelmasta,mitä itse ei ole pystynyt korjaamaan,merkistä kuin merkistä. Lisäksi Dolmarilla on hyvät räjäytyskuvat varaosanumeroineen saatavilla

    koutus koutus

    Ostin varasahaksi PS-35C Dolmarin, jota muistaakseni Metsälehtikin esitteli joskus viime vuoden lopulla.
    Viikonloppuna kokeilin sahaa nuoren tiheän koivikon harvennukseen, ja saha oli todella mukava käyttää. Hinnaltaan edullinen, kevyt ja riittävän tehokas ainakin pienemmille puille.
    Raivaussahan kaveriksi sen otan varmaan jatkossakin.

    Petri Petri

    Tässä Dolmarin maahantuojalle kolmen kohdan parannusohjelma myynnin siivittämiseksi uuteen uskoon:

    1. Selvä listaus nettiin myynti-ja huoltopisteistä: minkä tason varaosapalveluita-/huoltoa saa mistäkin paikasta. Ja lista myös päivitetään kuukausittain! Nykyisellään informaationjako on hajanaista ja luonteeltaan kuin onkimista.

    2. Moottori- ja raivaussahojen suomalaiset ohjekirjat nettiin kaiken kansan luettavaksi. Englanninkieliset ohjeet ovat saatavissa englanninkielisiltä Dolmarin sivustoilta. Turha näitä suomennettuja ohjekirjoja on pantata. Ostohaluja ne kuitenkin edistäisivät Dolmarin suuntaan.

    3. Agressiivinen myyntikampanja päälle. Myynti- ja huoltoverkostoakin on helpompi kehittää kun myynti toimii kuin siima. Mikäpä liike jättäisi ottamatta myyntivalikoimaan tuotteen, mikä aidosti kiinnostaa ihmisiä. Kampanjan jälkeen hintoja voi jo nostaa jos markkinat on saatu vetämään ja huoltoverkostot kuntoon.

    Jos mitään ei tehdä, maahantuojaa ei sitten vain yksinkertaisesti kiinnosta tehdä parannuksia. Sekin sanoo paljon.

    Nämä ohjeet eivät maksa mitään. Toki yhden moottorisahan voisin ottaa vastaan.
    ;~)

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo ”pete” kirjoittelee asiaa. Usein vain näissä ongelmissa on pohjimiltaan kyse rahasta ja varmaan myös halusta. On paljon maahantuojia jotka jostain kumman syystä ottavat tuotteita myyntiin vain sillä että ne täydentävät tuotevalikoimaansa. Lopullista intoa ja tahtoa ei ole varsinaisesti tuotteen markkinointiin mutta onhan se joku ”sivutuote”. Näin hyväkin tuote jää ilman suuren yleisön tietoutta. Kun tuotetta ei myydä niin huolto ja varaosaverkostokin ontuu.

    Usein on myös niin että tuotteen maahantuoja on niiin pieni yritys tai jo ikääntyvät yrittäjät että ei ole varoja tai osaamista tuotteen markkinointiin. Se on valitettaava että hyvinkin pienistä asioista on kiinni että tuote lähtee hyvään nosteeseen.

    Muistan kun eräs moottoripyörä merkki kitui Suomessa huonosta maineesta ja menekin vaikeudesta vaikka tuote oli hyvä. Kun maahantuoja Tampereella lopetti toiminnan ja tuotteen otti maahantuontiin eräs MM- tason kuljettaja jolla oli tunnettavuutta niin tuote lähti jo itsestään kovaan lentoon. Tuote tuli tunnetuksi ja jälleenmyyntiverkosto sekä huolto toimii. Kysyntä lisäsi näin toimintaa joka portaassa ja ehkä aika pienin panostuksin.. Ehkä näin on myös Dolmarin osalta.

    Petri Petri

    Sen verran on tullut kokemusperäistä tietoa, että pääkaupunkiseudulla Dolmar- tuotteille saa huoltoa (ja voi ostaa varaosia) maahantuojan omasta huoltopisteestä:

    Makita Oy, Teilimäki 4, 01530 Vantaa.

    Asiakastilat tuolla ovat hieman vaatimattomat, mutta mitä nyt itse tuli paikkaa testattua, niin kaikkia varaosia, mitä nyt sahaani vastaisuuden varalta hamstrasin, löytyi suoraan hyllytavarana. Ja hintataso oli kohtuullinen. Asiakastilat olivat,hrmmm, vaatimattomat…

    Kunnollista Dolmar sahojen myyntipaikkaa en vielä ole löytänyt pääkaupunkiseudulta (joskaan en ole ahkerasti etsinytkään). Kunnollinen myyntipaikka on sellainen, missä on kattava valikoima sahoja eri tarpeisiin ja asiantunteva palvelu. Ja puodin pitää olla sellainen, mikä myös koekäyttää myytävän tuotteen asiakkaalle. Ei siis mikään nettikauppa.

    K-rauta voi olla verkostoltaan kattava kumppani Makita-konsernin Dolmarille, mutta löydäpä sieltä asiantunteva myyjä…

    Voipi olla, että seuraava sahani ei ole Dolmar vaikka tiedän tuotteen olevan hyvä. Markkinointi laahaa niin paljon perässä, että sahankäyttäjän täytyy olla viitseliäs etsiäkseen asiantuntevan myyjän ja huollon. Onneksi ainakin pääkaupunkiseudun osalta tuo huoltohomma nyt selvisi. Vielä kun löytäisi muun myyjän kuin erilaiset nettikaupat tai K-raudan kassatytöt…

    Edit: yksi täydentävä sana lisätty

    olexi

    Morjens

    Kyllähän tuolta maahantuojan sivuilta näyttää löytyvän kaikki tarpeellinen tieto.
    Ongelman tietysti tekee, kun joutuu dolmar tuotteen etsimään http://www.makita.fi sivuilta.

    Löytyy varaosamyynti, huoltoliikkeet, jälleenmyyjät, käyttöohjeet ja varaosakuvat.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)