Keskustelut Metsänhoito Ensiharvennukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)
  • JiiKoo

    Olen Suorittavan portaan kanssa samaa mieltä; Paikalta poistuminen olisi ykkösvaihtoehto kun mitään järkevää hakattavaa ei ole. Vikahan on urakanantajan; On ostettu olematonta, eikä palstalla ole luultavimmin käynyt minkäänlaista työnjohtoa korjuuta suunnittelemassa (eikä luultavimmin ostovaiheessakaan) vaan kaikki on sälytetty korjuuyrittäjälle. Ei ole helppo yhtälö.

    mehtäukko

    ”…Vikahan on urakanantajan; On ostettu olematonta..”

    Tässä kun on ensi vastuussa itse mo. Sitten mahdollinen myhistyksen valtakirjailija ja sitten ostopomo. Harhauttava tieto ei ole ostajan syy jos niin on uskoteltu.

    Syitä voi olla pieni puustoisuus, raivaamattomuus, maaperän kantamattomuus, ei ole tie-oikeutta/laani-oikeutta, tie ei kanna…

    Jätkä

    Suoriutuva:”Vuosien varrella on herättänyt suurta pahennusta ,kun olen maininnut ,että paikalta poistuminen on varteenotettava vaihtoehto , kun korjuukelvoton palsta tulee vastaan. Syyttävä sormi oli heti tanassa ja uho päällä ,että kuski hakkaa eikä kitise. Nyt ovat hakanneet… kitisemättä.”

    Ehdottomasti noin on. Kyllä ostohenkilöllä pitää olla sellaiset varusteet, että katsoo leimikon ennenkuin raapaisee nimen kauppakirjaan, eikä pidä ketään yllyttää laittomaan hakkuuseen. Liian harvaksi hakkuu on juurikin sellainen.

    Kun pakottaa MO:n tekemään ennakkoraivauksen risukkoon, paljastunee karmea totuus myös MO:lle – Ei ole hakattavaa.

    Mikä sijaiskärsijä on kuski ottamaan vastaan muiden tekemien syntien rangaistukset. Kone jatkakoon lavetilla seuraavaan leimikkoon!

    mehtäukko

    ”..paljastunee karmea totuus myös Mo:lle ”…”Kone jatkakoon lavetilla seuraavaan leimikkoon!  Tämähän  ei ole epäselvää.

    Mutta maksajia on harvassa! Ajan kulu ja kuljetuskulut tullen mennen plus ALV. Silloin peli olisi reilua.

    metsä-masa metsä-masa

    Kyllä se motoketjun ryhmä mielensä pahoittaa, kun käy kääntymässä hakkuuseen sopimattoman leimikon laidassa. Edellä onkin hyvin kuvattu niitä syntyviä kustannuksia motoyrittäjälle sopimatoman leimikon ostosta.

    Onko näitä turhia auraus- ja siirto kustannuksia tuotu ja tarjottu puunostajan maksettavaksi. Voisiko tässä olla neuvottelun aihe, sille säästölle minkä puunostaja säästää kun ei vaadi ostohenkilöltä ensiharvennus leimikoiden tarkastusta tarjouksen teeon aikaan…. !

    mehtäukko

    Hetkinen… siis.. ”  auraus- ja siirto kustannuksia tuotu ja tarjottu puunostajan maksettavaksi.” Mikä rooli on leimikon omistajalla? Hänenhän tiedettävä mitä on myymässä. Epävarmat ottaa myhistyksen mukaan ja silloin heille kuuluu sen selvitys.

    Tyypillistä on toiminta, jossa myhistyksen ukkeli ojentaa hankasellisen leimikoita toitottaen että ”nostahan hintaa 1000 mottia hyvää eh:ta”, vaikka ei ole käynyt mailla eikä halmeilla!

    pihkatappi pihkatappi

    Tuolla keinolla puun hinta saadaan nousemaan, kun syyllistetään kaupunkilaismetsänomistajat osaamattomuudesta ja laitetaan puukauppatilityksen sijaan muutaman sadan euron lasku, eivätpähän yritä myydä jatkossa. Kannatan tätä.

    Tomperi

    puukaupassa myydään hakkuoikeus tietylle alueelle ja sovitaan yksikköhinnat ja maksutapa. Eikö se mene niin että se on ostajan ja määrätiedot antaneen välinen  asia.  Ei kait siitä voi syyttää metsänomistajaa jos tulee kehuneeksi liikaa mettiään ja pöljä ostaja sen toteavvaa oikiaksi. Pitäs kyllä saaha ennakkotapaus että kummn oikeus se laen mukaan on,,, kumman puolella laki on

    mehtäukko

    Jos huoleton mo antaa valtakirjan myhistykselle tai ei, mutta kauppaavat sitä pimittäen todenmukaisia tietoja, ratkaisuun ei tarvitse lakikirjoja aukoa.

    Kaupunkimo:n osaamattomuuteenhan oli apukoulu myhistys…

    Puuki

    Milloin eh-metsä on liian huono korjattavaksi motolla ? Sehän se pitää selvittää ensin.  Siitä riippuu jatko.  Ostajan ja myyjätahon välinen asia ensin.  Sen jälkeen työnantajan ja koneyrittäjän asia saada aikaan sopimuksen mukainen hakkuujälki.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)