Keskustelut Metsänhoito Haketta savikkoon

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)
  • Haketta savikkoon

    Lukijakuvasta, jossa oli isomman metsätien kantavuutta parannettu kalliomurskeella, innostuin kommentoimaan myöskin tänne keskusteluun, liittyen savikkoisen mökkitien kantavuuden paratamiseen puuhakkeella.

    Elikkä siivoilin lämpölaitoksen pihalta lumien aurauksen myötä karannutta haketta ja levitin sitä savisen mökkitien ajourille. Heti alkoi paremmin kantamaan ja pitämään. Tuossa mietin että hake kun painuu vähän sinne saven sekaan, niin olisko siellä hapettomassa tilassa , eikä lahoais. Keväällä on tuo tie lähes ajokelvoton kunnes routa sulaa ja kuivuu. Mielenkiintoinen on ensi kevät että mitenkä kestää ajaa. Onko muilla kokemuksia hakkeen käytöstä tämmöisissä kohteissa? Entä kustannustehokkuus, jos tien reunasta raivattua puuta haketuttais tieuralle? Tuossa ei kyllä ajettu pakettiautoa raskaammalla kalustolla.

  • Rane2

    Varmaan jonain apuna hakekin siinä on mutta en usko että kannattaa urakoitsijaa palkata sitä tekemään.Luulen että sepelikuorma on kustannustehokkaampi.Jos päädyt kokeilemaan niin kerro sitten tännekin tuloksista.

    Jätkä

    Eräs hakemies / maanviljelijä mainosti, että karhea hake käy salaojitetulla pellolla ”sorasilmiksi”, en tunne asiaa, mutta hän vakuutti sen olevan siinä ihan täyttä tavaraa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    En ole käyttänyt haketta tien pitoon, mutta haketta on tullut tielle haketusten yhteydessä.

    Kokemukseni on että vuosi pari tie on siltä kohtaa OK, mutta sitten pitää tilata murskekuorma nimenomaan niihin hakelutakkoihin.

    Voi tietenkin selkeän saven sisällä pysyä kauemmin, mutta silloinhan se pitäisi levittää tien teon yhteydessä saven päälle ja mieluummin savikerros vielä sen päälle ja sitten mursketta pintaan.

    Lisään vielä että hakkeen pitää sitten olla havupuu haketta, koivuhaketta ei kannata ajatella, ehkä haapahaketta kuitenkin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Tästä pääsemmekin sujuvasti risulavalle, joka on ollut alusta alkaen tienpohjan teussa välttämätön silloin, kun pohja on liian pehmeää. Käytännössä esim suolle levitettiin puuta, myös järeämpää vieriviereen. sekaan pantiin lähinnä kuusen kuusen ja männyn oksia . karvarankaa ja jos mahdollista katajaa.

    Tämän lavan päälle vähintään 50 senttiä ojamaata, joka olisi mahdollisimman vetelää. tasoitetaan pullukaksi hyvin, eikä lavasta saa jäädä puuta näkyviin.

    Kun kura on kuivunut pannaan suodatinkangas ja ajetaan reilu kulutuskerros murskesepelistä.

    Ojat kummallakin puolella niin isot, että niistä saatiin riittävästi kuraa puiden päälle.

    harrastelija harrastelija

    Puitahan ne on ennen laittaneet tien pohjille. Tunnettu tosiasiahan on, että tien alla märässä puu ei lahoakaan. Myin energiapuuta paikalliselle hakettajalle piennartien varteen. Yllättäen hakeyrittäjä hakettikin kesällä ja savitiehän ei kantanut. Oli vetänyt sitten tielle hakettaniin paljon, että sai hakkeet pois. Se hake meni hänellä kyllä tappion puolelle.

    kuusessa ollaan

    90-luvulla olin mukana projektissa, jossa erään talon tien suon ylitykseen ajettiin 3metrisestä haapakuidusta kantava kerros. Kaivuri kaivoi tierungon auki suon vesitasolle, sinne ladottiin kerros puuta ja maat päälle. Hapettomassa tilassa haapakin säilyy kauan…tie nousi samalla ja on tänäkin päivänä hyvässä kunnossa.

    Itse olen penkkateiden alle kerännyt mahdollisimman hyvän havumaton. Se avittaa kantavuudessa, mutta sitä ei parane rypöä rikki.

    arto arto

    Olen nähnyt semmoisia teitä. Alla 3m kuitu matto sidottu sinkillä matoksi. Todella vetelänsuon ylityksillä. Isä vainaa kertoi aikoinaan oli ollut tekemässä. Ne kohdat kestäneet todella hyvin. Ojissa näkyy vieläkin ne puun päät.

    Nalikka

    Kiitokset vastauksista, puusta on moneksi näemmä. Olen kuullut että savimaille on paalutettu rakennuksia puupaaluilla menestyksellä. Tuo hakekerroksen jättäminen saven sisään kantavaksi kerrokseksi on kyllä mielenkiintoinen ajatus.

    Ilmoittelen ensi keväänä, miten on toiminut ja onko savi säilönyt haketta ja kuinka syvälle on painunut.

    Jätkä

    Minun viimeisesssä työpaikassa oli tehty joskus -80 luvulla vanhan tien paikalle uusi tie nykykoneilla. kaivoivat kuulemma vanhan penkan pois suopätkän kohdalta: Kolme metriä lähti pois ja lähes koko penkka käpyjä.

    Talolla oli oma käpykaristamo ja oma taimitarha, josta tuli karistettuja käpyjä satoja kuutioita joka vuosi. Kävyt olivat kuulemma ihan hyvässä kunnossa, eli ei niitä olisi tarvinnut vaihtaa hiekaksi.

    Koko kolme metriä on nimittäin täytetty hiekalla, eikä sen päälle ole laitettu kunnollista kantavaa kerrosta, eli puolta metriä sepeliä. Pintana on asfaltti.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Onhan hirsirakennuksiakin rakennettu niin että on tehty ensin hirsikehikko maan sisään ja tiivistetty sen ympärys savella ja runsaalla vedellä. Tämän kehikon päälle sitten istutettu porakivet, jopa kaksi päällekkäin. Ja niiden päälle hirsirakennus.

    Homma toimii niinkauan kunnes joku nykyajan neropatti saa päähänsä suojella rakennusta salaojittamalla sen ympäristö. Sittenpä se onkin koko komeus pilalla.

    Minullakin, vaikka perimätieto kertoo että Korpituvan alla olisi perustus täytetty kivillä, niin pihan salaojituksen tein niin että salaojista oli ainakin 15 metriä tuvan kivijalkaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)