Keskustelut Metsänhoito Hirvituhot 2025

Esillä 10 vastausta, 531 - 540 (kaikkiaan 745)
  • Hirvituhot 2025

Täällä Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen rajamailla näyttää hirvien talvituhojen suhteen aika pahalta. Hoidettuja männyntaimikoita on tuhoutunut aivan valtionteiden laidoissakin. Miten muualla Suomessa on mennyt?

• Gla Gla

Suorittava: ”Ja Gla:lle. Oleellista ei ole taimikoiden määrä ,vaan missä kunnossa ne taimikot ovat. Sinne hirvet pakkautuvat ,missä on runsaasti syötävää. Suorittavat pelkän ohimarssin , jos vatsa ei rupea täyttymään.”

Eli syöntipaineen jakautumisella laajemmalle alueelle ei siis olekaan merkitystä. Tämä selvä, pidetään mielessä.

Narisija: ”Narisijan kokemuksen mukaan lehtipuuvesakon poisraivauksella ei ole mitään vaikutusta.”

Minä puolestani en osaa verrata, kun itselläni taimikot on raivattu. Yksi tien varressa oleva hieskoivun valtaama männikkö (ei siis minun) näyttää autosta katsottuna säästyneen, tosin männyt ovat jo kärsineet varjostuksesta. Omista taimikoista kokemukset sanoo, että trico on ainoa keino estää syönti.

Suorittava: ”No hoitakaapa homma ,kun osaatte paremmin. Ei se tilanne pelkästään valittamalla parane. Itse olen koettanut runsaat 50 vuotta pitää hirvikantaa hallinnassa vaihtelevalla menestyksellä monen muun ohella.”

Veikkaan, ettet ole kertaakaan äänestänyt sidosryhmäkuulemisessa maanomistajien tavoitekannan puolesta eli tavoitellut alempaa kantaa kuin nyt.

Minulla on edustajat arn:ssä, joten yritystä on ollut. Metsässä sitten toteutetaan tätä päätöstä. Metsästys ei nyt ole kiinnostava asia, täällä ainakin luvat käytetään tehokkaasti, joten sieltä ei kehityskohdetta löydy. Tästä olen jankuttanut jo vuosia, silti yhä uudestaan keskustelu yritetään ohjata sivuraiteelle puhumalla makkaranuotioista. Ja hoitorästeistä.

narisija

Gla, raivattu on minunkin (vaimon) taimikot ja syöty on. Raivaamattomia näkee väkisin metsissä liikkuessa, syötyjä ja syömättömiä. Joku tuolla väitti hirven valitsevan heikoimpia varjoon jääneitä mäntyjä, oma kokemuksen mukaan valitsee parhaat. Taisi sama nimimerkki myös kirjoittaa, ettei kuusi kelpaa hirvelle, kyllä kelpaa kun kanta on metsänhoidon kannalta liian vahva. Kuusen syövät vain pienempänä, kuusi myös toipuu, ettei muutaman vuoden kuluttua asiaa edes huomaa.

suorittava porras suorittava porras

En ole vielä hirvien syömiä kuusentaimia tavannut. Kauriiille saattaa kuusikin maistua.

Ylitiheinä kasvavissa kylvötaimikoissa jälkeen jääneet yksilöt kelpaavat. Hyvinvoiviin ei kajota.

Makarov

Täytyy muistaa että Suorittava ei omistanut metsää niin jutut voi jättää omaan arvoonsa

MJO

Veikkaan, ettet ole kertaakaan äänestänyt sidosryhmäkuulemisessa maanomistajien tavoitekannan puolesta eli tavoitellut alempaa kantaa kuin nyt.

Minä en ainakaan ole koskaan ollut tilaisuudessa, jossa kyseisiä äänestyksiä olisi pidetty. Silloinkin päätetään ainoastaan pienten alueiden kannasta.

En myöskään tiedä yleistä maanomistajien kantaa tavoitekannasta. Eikä siitäkään ole äänestyksiä pidetty.

Lisäksi vaikka kannasta tehdään päätöksiä. Yksikään maanomistaja ei laske hirviä, jolloin oikea kanta tiedettäisiin. Puskista huutelijoita löytyy, mutta ei todisteita oikeasta kannasta.

Nuakka

Kävin raivaamassa loppuun 2,5 ha kuusikuvion josta laitoin kuvankin. Yhtään männyntaimea ei ollut enää jäljellä, ja aukkopaikkoihin ei monessa kohtaa ollut mitään jätettävää, vain metrin pituisia pihlaja/koivu/haapakeppejä. Muutama kuusikin oli ajankuluksi kolottu. Paskaa oli kuin kaupungin pyörätien varressa, ei tiennyt mihin astua. Mutta hei, omaa syytänihän tämä on kun en raivaa tarpeeksi,ainakaan oikeaan aikaan.  Vielä kun kerran tulee luvaton nuolukivi poiskerättäväksi loppuu vuokrasopimus siihen. Ihan sama metsästetäänkö vai ei, kaik on syöty.

suorittava porras suorittava porras

Makaroville on todettava ,että lääkärikään ei ilmeisesti osaa hoitaa potilastaan,  kun ei omista sairaalaa eikä liikennelentäjä lentää ,kun ei omista matkustajakonetta. Ei toisaalta ole takeita siitä ,että omistamalla jotakin ,myös osaisi käyttää omaisuuttaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Makarov

Kyllä Lääkäri yrittää poistaa syyn joka aiheuttaa sairauden vaikkei omistakkaan sairaalaa. Jos metsästäjät toimisivat samoin kun Lääkäri, ne yrittäisivät poistaa syyn joka aiheuttaa tuhot, vaikkeivat omistaisikaan metsää. Että nyt oli kyllä ontuva vertaus valitettavasti.

Metsuri motokuski

Ihan tuohon varmaan ei voida mennä. Sehän edellyttäisi että hirvet ammutaan loppuun. Johonkin niitä tuhoja muodostuu on niitä hirviä yksi tai viisi yhdellä alueella.

Meillä on paljon esimerkkejä jossa lääkäri ei voi poistaa syytä vaan lievittää niitä. Yksi asia varmaan on tupakka ja päihteet. Joidenka osalta ei varmaan voida mennä täydelliseen kieltoon.

Gla Gla

MJO: ” Lisäksi vaikka kannasta tehdään päätöksiä. Yksikään maanomistaja ei laske hirviä, jolloin oikea kanta tiedettäisiin. Puskista huutelijoita löytyy, mutta ei todisteita oikeasta kannasta.”

Päästäisiin edes siihen, että papereihin saataisiin sidosryhmäkuulemisessa (mtk, ely) esitetty luku. Sitten olisi syytä pohtia, päästiikö metsästyksen tuloksena tavoitteeseen oikeasti vai vain virallisesti.

Hyvä tietää, että lakiin perustuva sidosryhmäkuuleminen on metsästäjän asennemaailmassa vain puskista huutelua.

Esillä 10 vastausta, 531 - 540 (kaikkiaan 745)