Keskustelut Metsänhoito Huoltoliittymiä teiden varsille!

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Huoltoliittymiä teiden varsille!

    Liukkaat kelit ja kapoiset kylätiet ovat nostaneet jälleen esille tarpeen tehdä riittävä määrä huoltoliittymiä  teiden varsille. Syntyy runsaasti vaaratilanteita , kun etsitään sopivaa paikkaa koneiden lastaukseen ja huoltotoimenpiteitä varten .Lisäksi teiden reunat murenevat , kun siirrytään syvän ojan yli metsään ja takaisin. Huoltoautoille ei tahdo löytyä lähistöltä turvallisia  pysäköintipaikkoja ja työkoneiden tankkaukset on tehtävä tieltä käsin.

    Edellä mainittuihin ongelmiin olisi syytä paneutua nykyistä paremmin. Yhtenä keinona tilanteen parantamiseksi näkisin yleisohjeen tienparannus-ja mätästyskoneiden toimintaan  metsäpalstojen kohdalla. Liittymän saa aikaiseksi muutamalla kauhaisulla , kun sopiva paikka sattuu kohdalle. Riittää , kun tarve tiedostetaan ja toimenpide yleisesti hyväksytään ja ohjeistetaan . Kaivurikalustoa ei välttämättä kannata hommata paikalle erikseen . Liittymät voi rakennella muun toiminnan ohella ohi kuljettaessa esimerkiksi tien peruskunnostuksen  tai läheisen aukon mätästystyön yhteydessä.

  • Jätkä

    Hyvin vähällä vaivalla ja olemattomilla kustannuksilla saisi tuollaisen liittymän tehtyä, kun maasto välillä kohoaa syystä tai toisesta niin, että syntyy vedenjakaja, eli paikka ei tarvitse ojaa lainkaan. Voidaan tehdä ns. kaivukatkos, johon on helppo ainakin koneilla sijoittua, mutta pienellä tasoitteluilla myös hieman isommankin auton tieltä pois.

    Toki voisi nuo paljon puhutut kohtaamispaikat olla mitoitettu niin, että homma sujuisi niissä helposti. Metsäkonehan voi yleensä olla metsän puolelle, mutta huollossa voidaan tarvita myös huoltoautolle senssit pidempiaikaiseen pysäytykseen.

    jees h-valta

    Suorittavan linjoilla olen myös. Kyllä itekkin juuri tein tuon uuden tieni varteen sivuliittymän kun mätästäjä kerran paikalla kävi.

    Gla Gla

    Jep, vedenjakaja on luonteva paikka tehdä noita käytännössä nollakustannuksella. Yksityistiellä perattiin taannoin ojia ja annoinkin ohjeeksi jättää toisen puolen oja kaivamatta. Toisella puolella taas pyysin levittämään kaivumaat, ettei tule oman tien (tilustie, ajoura tai mikä lie kinttupolku se on nimeltään) liittymään näköestettä.

    Tarvetta noille on myös metsästäjillä yms. kulkijoilla.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minulle hymyiltiin vinosti kun teetin tuollaisia liittymiä metsäautotien rakentamisen yhteydessä, oli kuulemma rahan haaskausta. Jälkeenpäin on toki tullut todella hyvääkin palautetta. Kotipalstalla nuo eivät ole pelkkiä liittymiä, vaan saran poikki on tehty piennarteitä. Kun tiedän savotan olevan tulossa, niin poljetan traktorimiehillä piennartien niin että se jäätyy vähän syvempään. Metsästäjät tykkäävät kun maasturilla pääsee lähemmäs hirveä, joka ei suostunut heti kaatumaan kun sai osuman.

    Selkeä puute noissa liittymissäni on se, että kaikki joissa on tarvittu rumpuputkea, ovat hiukan kaposia. Vastaavasti löytyi sellainenkin liittymä, jossa hakkuufirma piti lavettiautoaan koko naapurin savotan ajan, mikäs oli pitäessä kun liittymästä oli mahdollisuus silti kulkea ajoneuvoilla.

    Nykyisin ei kukaan enää hymyile vinosti näille tie ja liittymärakenteilleni. Joku kuitenkin kysyi varovasti että enkö sure yhtään niihin tarvittavaa pinta-alaa. Sanoin että ne on niitä tuottavimpia neliöitäni kun kauppoja tehdään, vaikuttavat hintoihin ja joissakin tapauksissa jopa siihen että tarjouksen yleensä saan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)