Keskustelut Metsänhoito Istutuskausi lähestyy

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 64)
  • Istutuskausi lähestyy

    Laitoin viime viikolla taimitilauksen MHY:lle: 6660 kuusen tainta 0,26 euroa kappale. Tarkoitus on istuttaa toukokuussa 3.7 hehtaarin ala lehtomaista kangasta (savipohjainen OMT). Kuviolle on tehty laikkumätästys.

    Tiheys on neuvottelun jälkeen 1800 tainta hehtaarille. MHY:n asiantuntija tarjosi ensin 1600 tainta, mutta pidin sitä vähän harvana. Minkälaisia tiheyksiä nykyään käytätte?

    Aiemmin olen uudistusaloilla samassa metsätyypissä käyttänyt kuusen lisäksi lieviä rauduskoivu- ja mäntysekoituksia (10-15%). Hyvin ovat kasvaneet. Hirvet ovat tietysti syöneet joitakin mäntyjä ja koivuja, mutta en ole siitä suuttunut. Nyt päädyin yksinkertaisuuden vuoksi puhtaasti kuuseen. Mitä mieltä ollaan: pitäisikö pyrkiä alun alkaen jalostettuun sekametsään?

    Pahoin pelkään, että joudun selviytymään istutusurakasta pääosin omin voimin. Minkälaisia määriä olette varsinkin seniori-istuttajat päivässä klaaranneet ja selvinneet vielä hengissä?

    Uutena innovaationa ajattelin kokeilla istutuksessa kaksoistaimivakkaa (vakka kummallakin kyljellä). Onko tästä hyviä vai huonoja kokemuksia?

     

  • MIISU4F MIISU4F

    Edellämainitut OffRoad pelit ja mönkijä, mahtaako tulla hintaa kuinka paljon?

    Elikäs lähtötilanne, ei ole koukullista autoa. Auto pitäisi vaihtaa. Sitten ostaa telikärri ja mökkäri ja vaunu siihen? + muut vermeet? Paljonko edes käytettynä joutuisi jo pulittamaan? Kun ei ole omaa metsää tai maatilaa, ei saisi vähennyksiinkään. Ei taida vuosipalkka riittää.

    Paljonko OffRoad harrastaja mielellään tullessaan, tietenkin hyvä sisko hintaan, veloittaisi tunnista tai päivästä taimenkuljetusta?

    Jätkä

    Vetokoukku autoon ei maltaita maksa. Kärryn ei tarvitse olla telikärry – jarruttoman kärryn kokonaispaino ei saa olla yli 750 kg.

    Istutus omana työnä menee tietenkin kustannuksiltaan omaan piikkiin.

    Palkallisena työnä toimeksiantaja maksaa tietenkin kaikki kustannukset, eli taimien hankintaan ja kuljetukseen liittyvät kustannukset. Toimeksiantaja maksaa myös taimien siirron alueelle, eli traktorin tai kömpijän kustannukset.

    Ei metsäpalveluyrittäjä ole mikään talkootyön tekijä, kaikki kustannukset pitää saada laskutettua, eihän se muuten ole mitään yrittämistä. Yleensä näillä yrittäjillä on nelivetoinen lava-auto ja kärry tai pari, onhan raivuritkin kuljetettava ja moottorityökoneet bensoineen kuuluvat matkustustilojen ulkopuolelle.

    Metsähallituksen miehistönkuljetusautoissa oli tiivis – ilmastoitu tavaratila, jossa sahat ja kannut kulkivat asianmukaisesti.

    Meillä kävi sähkölinjaa uhkaavia puita kaatelemassa yhtiön sopimusmetsuri ja hänellä oli Hi-Luksissa hyvä teline, jossa oli kaksi raivuria, kolme eri kokoista M-sahaa, Stalpenit, oksasahat, vinssit polttoaineet jne. Se auto oli pyhitetty siihen työhön.

     

    Metsänmies

    On todella säälimätöntä ja vanhanaikaista toimintaa, jos joutuu vielä kantamaan taimia istutustyömaalle. Kantaminen on ylivoimaisesti raskainta ja huonoiten tuottavaa työtä, vaikka siitä maksettaisiinkin. Olen ollut istitustöissä reilut 25 kesää, enkä ole kantanut taimia kuin sellaisille alueille, johon ne menevät kerralla. Kaikki suuremmat taimierät on toimitettu kuvioille työnantajan toimesta mönkijällä.

    jees h-valta

    Ei ne Off-Road harrastajat omaa edes sellaista mönkijää jolla tavaraa saisi kuskattua. Nehän on huvitteluun tarkoitettuja lähinnä pelkistetty runko ja moottori ja siinä olematon istuinpukki. Nehän leikkii, ei niiden työn vieroksuntaan mikään avitus edes kuulu.

    Gla Gla

    Metsänmies: ”Kantaminen on ylivoimaisesti raskainta ja huonoiten tuottavaa työtä, vaikka siitä maksettaisiinkin.”

    Joku kyseli offroad-harrastajalta apuja eli kyse on harvoin toistuvasta työstä. Veikkaan, että ellei nyt kovin montaa hehtaaria ole, kantaminen voi olla hyvinkin tuottava menetelmä. Toinen vaihtoehto on teettää työ metsurilla, joka hoitaa taimet työmaalle.

    Jätkä

    Metsänmies:”On todella säälimätöntä ja vanhanaikaista toimintaa, jos joutuu vielä kantamaan taimia istutustyömaalle.”

    Sinänsä työn tekijälle on sama, mitä tekee, jos ansio on vähintään riittävä. Minusta taimien kantaminen vaikka hyvälläkin rinkalla pari – kolme laatikkoa kerrallaan, kilometrinkin päähän, pitäisi hinta olla samaa luokkaa kuin istutuksesta maksetaan.

    Yleensä ne alueet on kylvetty, vaikka siellä olisi maanmuokkauskin tehty. Usein on jätetty ne kaukana olevat muokkaamatta.

    Metsänmies

    Jätkä:”Sinänsä työn tekijälle on sama, mitä tekee, jos ansio on vähintään riittävä. Minusta taimien kantaminen vaikka hyvälläkin rinkalla pari – kolme laatikkoa kerrallaan, kilometrinkin päähän, pitäisi hinta olla samaa luokkaa kuin istutuksesta maksetaan.”

    Samahan se on, vaikka kantaa taimia, jos siitä maksetaan. Mutta kun taimen kannosta ei ole koskaan maksettu sitä, mitä istutukselta saa, eikä se ole toimeksiantajalta edes järkevää. Otetaampa esimerkki todelliselta työmaalta viime kesältä. Istutettiin 10,3 hehtaarin työmaa kuuselle, oli kahdessa kuviossa. Työmatkaa oli ensimmäisen kuvion alkuun noin 600 metriä. Siirtymistä toiselle kuviolle noin 200 metriä. Yhteensä noin 18000 tainta. Istuttajia oli 9. Työnantaja järjesti taimet kuvioille niin, että kantelua ei tullut lainkaan. Laatikoita ei jätetty kuvion laitaan, vaan pikku varastoihin ympäri kuvioita. Siinä olisi kulkenut melkoinen karavaani, jos olisi kanneltu. Kun mentiin töihin, ensimmäiset erät oli jo ajettu, ja alettiin istutella. Taimia tuli lisää pitkin päivää.. Iltapäivällä enne kolmea oli kumpikin kuvio istutettu valmiiksi. Kantamalla ei olisi tullut valmista, eikä kenenkään pe##e kestäisi edes maksaa kantokustannuksia. Normaali toimintaa meillä, kerroin vaan esimerkin.

    MIISU4F MIISU4F

    isänmaanparturilta taisi olla vitsi, että ne offroud.ilaiset harrasteeksi 🙂

    Joo, parasta jatkaa vanhalla tavalla. Kantaa itse, ei tarvi muiden palvella taimia nenän eteen. Työ se on siinä kuin muukin.  On se sitten, jos joku älytön aukea, niin voi porukassa tehdä.

    Yrittäjille menee ne suurimmat kuviot ja paikat, kun heillä on ne isot urakat ja monta metsuria palkoillisina. Ne kai kulkee rivissä ja on metsäpalveluyrityksillä niitä kuljetusvempeleitäkin.

     

    Muutoin yhtiön omat metsurit toimii kuten parhaaksi näkee. Jos käyttää yhtiön kärryä, kilometrikorvaus on x ja jos omaa se on xx ajokilometrien päälle.  Onkohan tessissä oman mönkkärinkin käytöstä korvaus tai paikallisesti sitten sovittu korvaus. Harvalla on oma mönkkäri mutta tiedän että joillain on.

    Joinain vuosina harjoittelijatkin saattaa tuoda ja kantaa taimia mutta riippuu alueesta ja kysynnästä, minne he ehtii. Kauimpaisiin rotankoloihin.

    Yhtä saarikeikkaa taisi olla 25 ha ja yli, tehtiin niin, että oli 2-3 metsuria päivästä riippuen mukana. Taimet oli tuonut Firman veneellä etukäteen harjoittelijat, joku esimies ja suunnittelija aikaisemmin. Niitä sitten metsurikimpassa veneellä siirrettiin saaressa edelleen sopiviin rantautumispaikoille ja omille kuvioillemme.

    MIISU4F MIISU4F

    JÄTKÄ, mun autoon ei suositeltu vetokoukkua asennettavaksi! Peräkärryjä saa kyllä töistä, ei siinä mitään, telillä ja ilman, isoa ja pientä. Jarruilla tai jarruitta. Venetraileria ym,,,jota niinikään vedin edellisellä autollani.

    Olen sit lainannut ystävän koukullista autoa, niin ollaan haettu ja jaettu taimia isompi satsi. Myös työkaveria voi pyytää tuomaan pakulla tms. Autoon sisäänkin mahtuu. Ei ole jääneet taimet istuttamatta 🙂

    METSÄNMIES, no teillä teidän tavoin ihanaski kimpassa ja meillä persuus kestää kantaa vielä ja työnantajan persuus kestää maksaa. Yksin tehdään töitä vaan pääosin. Valinta se tämäkin!

    Koitan tällä vain kertoa, että kyllä se raskaudesta huolimatta on ihan oivaa työtä ja jos kohta viiiskymppinen nainen jaksaa, niin kyl se siittä sitten joutuu työt. Sitten ku en enää jaksa, meen siivojaksi tai perustan eläinhoitolan 😉

    isänmaanparturi isänmaanparturi

    En ilemny maksuu pyytää kun kaveri sai ajaa maastossa of roadia ja kantotunnit kuittasin

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 64)