Keskustelut Tekniikka Jonsered 2055

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Jonsered 2055

    Sain ilmatteeks eläkkeellä olevalta metsäkoulun opelta.

    Ärhäkkä saha.

    Onks tuttu saha jätkälle ja muille konkareille?

  • Jätkä

    Tuo on sellainen saha, että normaalissa metsätyössä ei varmasti ole käytetty. Tehoja on niin paljon, että erikoispitkillä laipoilla ehkä erikois sahausta, esim nippukatkaisua sahalaitoksella, taikka sitten moottorisahauskilpailuissa. Myös jääsahauksessa olisi kova peli.

    Saha en niin harvinainen, että sillä ei kannata sahailla sellaisia sahauksia, joihin nyky / pikkusahat ovat riittäviä. Uusia varaosia voi olla vaikea saada.

    Tolopainen

    Kun ennen Jäitä sahattiin justeerilla, olivat Jätkän aina laittaneet sahaamaan alapäähän. Niin piti vähän aikaa mölyt mahassa.

    Ei kiirettä.

    Onko tuo se”turbo”jonssi jossa vauhtipyörältä johdettiin ilmaa pakoputken läpi menevän putken kautta imupuolelle?.

    arto

    Nuoruudessa tuli sahattua paljon. Hyvä ja tehokas kone. Ainoana miinuksena vaijeri kaasu, jääti sitä talvisin oli huonot sen ajan vaijerit ei kunnon vesisuojausta.

    Jätkä

    Ei kiirettä:”-Onko tuo se”turbo”jonssi jossa vauhtipyörältä johdettiin ilmaa pakoputken läpi menevän putken kautta imupuolelle?.”

    -Tuollaista versiota en ole tavannut, vaan ”lusikka” pyyhki vauhtipyörän siivikolta ilmaa, josta keskipakovoima oli heittänyt roskat kotelon laidoille ja lusikasta meni putki suoraan kaasutinkoteloon.

    Ei kiirettä.

    Niin tämä huskun ”air”injektion tai jotain jossa” lusikka” ohjasi ilman kaikkine roskineen suoraan putsarille,alapintaan.Nakkasin lusikan aina ensimmäiseksi mäkeen ja pistin reiän tukkoon.Jäähdytys ilmaa riitti sitte paljo reippaammin sylinteriin.Samalla tavalla laulo,oli lusikkaa eli ei.

    Pistää oikein miettimään.Joku turbo jonssi oli em muistelun mukainen.

    arto

    Se siis veti ilmaa sieltä vauhtipyörän vierestä. Talvikäyttöön se tukitiin. Silloin veti ilman pakoputken kautta lämmintä. Ei auttanut jäähdytyksessä mitenkään. Se jäähdytys ilma tuli vauhtipyän yläpuolelta sylinterin jäähdys ripoihin.

    Ei kiirettä.

    Varmaan noin.Itellä ei ko.sahaa koskaan ollut.Työkaverilla”hirrellä”oli moinen.Pari kolome pisti palasiksi kun ei oikein ymmärtäny vehkeen päälle.Tehtiin aina 50 litraa seospensaa kerralla.Kesti muutaman päivän.Samasta hanasta laskettiin menovettä huskuun,jonssiin,tilhiin ja partneriin.Meitä oli 5 miestä ja moinen kirjo eri sahoja.Jokainen tykkäs omallaan touhuta ,siinä mittää ollu.

    .

    Jätkä

    En muista mitään putkea pakoputkelta kaasutinkoteloon.

    Räjäytyskuvassakaan ei sellaista näy.

    Se ”lusikka” liittyi keskipakopuhdistukseen ja tuulettimen antamaan lievään ylipaineeseen, josta nimitys ”turbo”. Itseasiassa se toimitti separaattorin toimen ohella ahtimen virkaa, mutta turbo on pakokaasujen voimalla pyörivä laite. Tuo on vain pelkkä ahdin.

    Huskullakin oli käytössä noita separaattoreita…

    arto

    jonseredin turbo= Turbo ilmanpuhdistus poistaa imuilmasta jopa 97% ennen ilmansuodatinta….Kysymyksessä ei ole ahdin, turbo eikä separaattori . Eikä lisää tehoja ollenkaan putsaa vaan ilmaa. On käytössä nykyäänkin juuri sama juttu jonseredeissä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)